Vrijstelling Theoretisch Examen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Carolien

Vrijstelling Theoretisch Examen?

Bericht door Carolien »

Ik heb in de nieuwe rijopleiding rijbewijs b afdeling gelezen dat je een vrijstelling van het theoretisch examen kan bekomen... Ik heb hier nog nooit van gehoord? kan iemand mij er wat meer informatie over geven?

Alvast Bedankt.. Carolien
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Waar heb je dat gelezen?

Noteer die zin even als je wilt.
Carolien

Bericht door Carolien »

Hierzo:

HOE HET VOORLOPIG RIJBEWIJS AANVRAGEN?

. Je gaat naar de 'dienst rijbewijzen' in het gemeentehuis met:

. Een aanvraag om een voorlopig rijbewijs waarop vermeld staat dat je geslaagd bent
voor het theoretisch examen sinds minder dan drie jaar,
(of dat je een vrijstelling hebt voor het theoretisch examen).
. Twee pasfoto's.
. Een bekwaamheidsattest afgeleverd door de erkende rijschool.

. Je betaalt in het gemeentehuis een retributie van 9 euro.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

Quote:
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs

Artikel 28

De kandidaat voor het rijbewijs is vrijgesteld van het theoretische examen, indien hij aan een van de volgende voorwaarden voldoet :

1° houder zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie of subcategorie :

B, C1, C, D1 of D om een rijbewijs geldig voor respectievelijk de categorie of de subcategorie B+E, C1+E, C+E, D1+E of D+E te verkrijgen

C1 of D1 om een rijbewijs geldig voor respectievelijk de categorie C of D te verkrijgen

2° geslaagd zijn voor het theoretische examen opgelegd krachtens artikel 38 van de wet en geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen als deze waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. De kandidaat geniet slechts van deze vrijstelling als hij een getuigschrift van theoretisch onderricht voorlegt, afgegeven door een rijschool.
Art. 38 van de verkeerswet gaat over verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitgesproken door de rechter.
Plaats reactie