Rijbewijs BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Dirkske

Rijbewijs BE

Bericht door Dirkske »

Ik heb een klein vraagje. Volgens de wet mag je met rijbewijs B een aanhangwagen trekken met een personenauto zolang de aanhangwagen lichter is als het trekkend voertuig en de totale masse van beiden niet groter is dan 3,5 ton. Klopt dit ?

Een voorbeeld. Wagen weegt 1600 kg, caravan 1050 kilo. Samen 2650 kg.
Klopt het dan dat je dit met rijbewijs B mag ?

Dank bij voorbaat voor het antwoord.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

gratis rijbewijs online schreef: Rijbewijs B is voldoende:

Indien de M.T.M. van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt is het rijbewijs B voldoende als:
. de M.T.M. van de auto en de aanhangwagen samen max. 3.500 kg is,
. en de M.T.M. van de aanhangwagen niet meer is dan de ledige massa van de auto.
Scarface

Bericht door Scarface »

Edit: blijkbaar had eugeen het al gezegd =)
Dirkske

Bericht door Dirkske »

Dank u voor het antwoord. Ik had een beetje bang om te vertrekken met mijn caravan. Want als je rijbewijs niet inorde is, mag je niet meer verder rijden schijnt het. Een kennis reed met een cammionette met daarachter een trailer met een rallyauto op. Voor dat moest hij een rijbewijs BE hebben. Hij mocht niet meer verder rijden.

Groeten
Dirk
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Even opletten hier :!:
Een voorbeeld. Wagen weegt 1600 kg, caravan 1050 kilo. Samen 2650 kg.
Klopt het dan dat je dit met rijbewijs B mag ?
Als je bedoelde dat de MTM 1600kg en 1050kg is dan mag je gerust zijn maar als het letterlijk 1600kg/1050kg weegt zijn we verkeerd bezig want het gaat over MTM en niet over het gewicht van het voertuig zelf :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie