Vraagje ivm stopafstand etc

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn opmerking gaat wel over het echte examen en niet over onze proefexamens. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
XceS

Formule Stopafstand

Bericht door XceS »

Er is 1 ding dat ik me nog steeds afvraag, zelfs na ettelijke malen de leerstof en vragen door te gaan.

Er wordt meerdere keren gevraagt de stopafstand te berekenen op de site..
Maar er worden blijkbaar meerdere formules gebruikt..
Welke is het nu??

a) Degene van de site zelf:
ReactieAfstand: Snelheid/10 *3
RemAfstand: (Snelheid/10)² /2 [ x 1,5 bij Nat weer ]
StopAfstand: ReactieAfstand + RemAfstand
Voorbeeld: 120/10*3=36, (120/10)² /2 = 72 => 36+72=108

b) Of degene van een of ander boek:
Snelheid x Snelheid / 100
Voorbeeld: 120*120/100 = 144

Beiden geven een totaal andere uitkomst!
Gelieve 1 van de fomules te bekronen als de juiste en de andere achterwege te laten.
Welke is nu de juiste?
klasina
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2007, 15:17
Locatie: een NLse in Turnhout

Bericht door klasina »

Ik had even hetzelfde probleem, maar op deze site staat dat GOCA de formule hanteert zoals hij daar staat vermeld. Dat is dan dus de bovenste. Dus die hou ik aan, mag aannemen dat dat geen grapje is :mrgreen:
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Die formules die je in leerboeken tegenkomt durven inderdaad nogal eens verschillen. Van geen van de formules die je vindt (inclusief die op deze site) zal ik zeggen dat het de correcte formule is, maar de formules op deze site zijn wel degene die GOCA hanteerd op het examen en die je dus moet kennen of kunnen toepassen wil je slagen.

Eenmaal geslaagd voor het theorie-examen en je begeeft je in het verkeer zal je merken dat je in de werkelijkheid geen tijd hebt om te rekenen en zal je, door ervaring op te doen, na een tijd spontaan kunnen inschatten of je voor een verkeerslicht of obstakel nog kan stoppen of niet.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Bertje schreef:Die formules die je in leerboeken tegenkomt durven inderdaad nogal eens verschillen. Van geen van de formules die je vindt (inclusief die op deze site) zal ik zeggen dat het de correcte formule is,
Voor de mensen die zich afvragen hoe het komt dat er eigenlijk niemand een juiste formule kan maken.

De reden moet je daarvoor zoeken in de "reactietijd" de reactietijd is dus de tijd die verstreken is tussen het waarnemen van een gevaar en het moment dat je begint te remmen.

Omdat we met mensen bezig zijn weten we ook dat niet alle mensen hetzelfde zijn het kan best zijn dat een bejaard iemand langzamere reflexen (lees reactietijd) heeft dan een jongere.

Ook niet alles op bejaarde mensen gaan steken, want het kan ook best zijn dat een jongere vandaag fit en monter is en dus redelijk snelle reflexen heeft terwijl dezelfde jongere gisteren moe of verstrooider was en dus een minder snelle reflex had.

Dus om kort het kort te houden. Er is niemand die in staat is om een juiste tijd op de reflexen (lees reactietijd) te plaatsen omdat we met miljoenen verschillende mensen zitten die nog eens los van elkaar de ene dag sneller/langzamer zijn dan de andere. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

En ook niet alle auto's kunnen even snel stoppen natuurlijk :)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eigenlijk zouden we gewoon al die formules van de site moeten halen, want in praktijk, als je aan het rijden bent en je moet stoppen, dan gaat niemand eerst even uit het hoofd of met een rekenmachientje een berekening maken.

Ook op het examen van GOCA heb je helemaal geen tijd om formules te zitten uiterekenen.

Het enige wat ik iedereen aanraad is even het overzicht te bekijken wat op onze site staat. Tracht van een paar snelheden (vb 50 km/uur, 70 km/uur, 90 km/uur en 120 km/uur de stopafstand te onthouden. ZO heb je enig idee over hoever ongeveer een opafstand is.
Plaats reactie