banden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
LP

banden

Bericht door LP »

in het hoofdstuk voertuigen , bij het puntje: banden, las ik het volgende:

je mag alleen vooraan radiaalbanden plaatsen als er achteraan ook zijn


in het hoofdstuk technische kennis bij het puntje: welke banden, las ik het volgende:

banden op dezelfde as moeten van hetzelfde type ne hetzelfde merk zijn

mijn vraag was dan: het is dus niet zo dat alle vier je banden van hetzelfde typene hetzelfde merk moeten zijn, alleen bij radiaalbanden?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Artikel 34 §3 1° van het TRA (Technisch Reglement Auto's):
- Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken.
- Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd, indien hetzelfde type ook achteraan is gemonteerd.

Er is dus geen sprake van het merk van de banden, enkel het type. Volgens deze wettekst is het toegelaten om banden van vier verschillende merken te monteren, indien het type correct is. Het voorgaande geldt niet als het merk van een band ook als een technisch kenmerk wordt gezien (dan zou je maximaal twee merken van banden mogen monteren), maar dat zou ik betwijfelen.

Als je je wagen vooraan wil uitrusten met radiaalbanden, moeten er achteraan ook radiaalbanden gemonteerd worden, voor de rest zijn er geen vereisten. Als je enkel achteraan radiaalbanden wil hebben dan is dat geen probleem ook als je helemaal zonder radiaalbanden wil rijden mag dit.

Het lijkt mij persoonlijk wel vreemd dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen voor- en achterwielaandrijving van wagens. Wat voor zin heeft het om op een wagen met voorwielaandrijving vooraan diagonaalbanden en achteraan radiaalbanden te monteren?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Volgens deze wettekst is het toegelaten om banden van vier verschillende merken te monteren, indien het type correct is.
Je moet natuurlijk wel knettergek zijn om zoiets te doen. Elk bandenmerk heeft zijn specifieke eigenschappen, en met verschillende eigenschappen links en rechts vraag je uiteraard om een ongeval.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dat weet ik ook wel, maar maar ik heb die wettekst niet opgesteld.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het spijtige hiervan is dat er tegenwoordig (bijna) zelfs geen diagonale banden meer gemaakt worden dus wat mij betreft is dit stukje van de wet overbodig aan het worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie