enkele vraagjes ivm met examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fisher

enkele vraagjes ivm met examen

Bericht door Fisher »

Hoi,

Ik moet morgen examen gaan doen ('k ben heel zenuwachtig trouwens :p) en ik had nog een paar vraagjes.

-Als je in het begin de systematische en steekproefsgewijze controles moet doen, mag je dan als je bv. de werking van de luchtregeling of lichten moet tonen de motor aanzetten of heeft de examinator liever dat je dat op de batterij alleen doet? (Of moet je het gewoon aanwijzen en niet echt aanzetten?)
-Bij de auto waar ik examen mee ga doen (Citroën Berlingo) staan op de banden controlestreepjes in de groeven. Maar hoe weet ik (zonder ze te meten) zeker dat die streepjes minstens 1,6 mm hoog zijn? Ik kan mij inbeelden de wetgeving in sommige andere landen nog op een paar punten verschilt en de streepjes dus geen 1,6 mm hoog zijn. Volgens mijn vader moet je dan kijken naar de treadwear indicator (TWI) op de band zelf. Daar staat echter 400 op, dus ik weet niet goed wat dat nu wil zeggen. (Volgens mij zijn de streepjes wel minstens 1,6 mm hoog, maar ik heb ze nog niet gemeten)

En dan nog enkele vraagjes ivm het rijden zelf:

-In theorie moet je volgens mij voor elke hindernis op de baan (dus ook een fietser?) pinken om ze te ontwijken, maar mag je dan bv. bij een langere, onderbroken rij geparkeerde wagens 1 keer pinken, ook al heb je tussen de auto's plaats om telkens weer in te voegen?
-Wat moet je nu doen als je op een kruispunt links wil afslaan, en je de auto's die uit de andere richting komen en ook naar links (voor jou rechts) willen afslaan dus rechts moet kruisen? In de praktijk doet niemand dit echter. Wat moet je doen? Gaat de examinator het je kwalijk nemen als je het achteropkomende verkeer ophoudt omdat je misschien wat meer naar rechts moet gaan staan om nog langs rechts te kunnen kruisen? En gaat zo niet gewoon het hele kruispunt opgestopt raken?
-Als je op een kruispunt rechtsaf wil slaan maar de wagen voor jou naar links wil en moet wachten om voorrang te verlenen aan van rechts komende wagens, en er op het kruispunt genoeg plaats is voor jou om naast hem te rijden en af te slaan zonder bv. over een fietspad of voetpad te rijden, mag je dat dan doen? (sorry voor de lange en ingewikkelde zin :p)

Dat was het voorlopig, maar het kan goed zijn dat ik deze middag op nog een paar vraagjes stoot.

Alvast bedankt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Fisher schreef:Als je in het begin de systematische en steekproefsgewijze controles moet doen, mag je dan als je bv. de werking van de luchtregeling of lichten moet tonen de motor aanzetten of heeft de examinator liever dat je dat op de batterij alleen doet? (Of moet je het gewoon aanwijzen en niet echt aanzetten?)
De theoretische uitleg volstaat.
Bij de auto waar ik examen mee ga doen (Citroën Berlingo) staan op de banden controlestreepjes in de groeven. Maar hoe weet ik (zonder ze te meten) zeker dat die streepjes minstens 1,6 mm hoog zijn? Ik kan mij inbeelden de wetgeving in sommige andere landen nog op een paar punten verschilt en de streepjes dus geen 1,6 mm hoog zijn. Volgens mijn vader moet je dan kijken naar de treadwear indicator (TWI) op de band zelf. Daar staat echter 400 op, dus ik weet niet goed wat dat nu wil zeggen. (Volgens mij zijn de streepjes wel minstens 1,6 mm hoog, maar ik heb ze nog niet gemeten)
Niks andere landen, niks TWI. Elk voertuig dat je in België laat inschrijven, moet voldoen aan de Belgische wetgeving. Bij een profieldiepte van 1,6 mm moeten er slijtage-indicatoren verschijnen, of je rijdt met een voertuig dat in België niet toegelaten is tot het verkeer!
In theorie moet je volgens mij voor elke hindernis op de baan (dus ook een fietser?) pinken om ze te ontwijken, maar mag je dan bv. bij een langere, onderbroken rij geparkeerde wagens 1 keer pinken, ook al heb je tussen de auto's plaats om telkens weer in te voegen?
Dat is niet alleen in theorie zo, maar ook in praktijk!

Je ontsteekt de richtingsaanwijzers op het ogenblik dat je het voornemen hebt om een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing inhoudt. Dus één keer naar links om de rij geparkeerde wagens te ontwijken, daarna één keer naar rechts.
Wat moet je nu doen als je op een kruispunt links wil afslaan, en je de auto's die uit de andere richting komen en ook naar links (voor jou rechts) willen afslaan dus rechts moet kruisen? In de praktijk doet niemand dit echter. Wat moet je doen? Gaat de examinator het je kwalijk nemen als je het achteropkomende verkeer ophoudt omdat je misschien wat meer naar rechts moet gaan staan om nog langs rechts te kunnen kruisen? En gaat zo niet gewoon het hele kruispunt opgestopt raken?
De examinator gaat het terecht als een zware fout aanrekenen als je langs links kruist!

Als er op een kruispunt niet genoeg plaats is om elkaar rechts te kruisen, dan wacht je tot je naar links kunt afslaan zonder daarbij een tegenligger te kruisen die (vanuit zijn rijrichting bekeken) ook naar links wil afslaan.
Als je op een kruispunt rechtsaf wil slaan maar de wagen voor jou naar links wil en moet wachten om voorrang te verlenen aan van rechts komende wagens, en er op het kruispunt genoeg plaats is voor jou om naast hem te rijden en af te slaan zonder bv. over een fietspad of voetpad te rijden, mag je dat dan doen? (sorry voor de lange en ingewikkelde zin :p)
Dat mag je, maar zoals je zegt: zonder over een gedeelte van de openbare weg te rijden dat niet voor jou voorbehouden is (trottoir, fietspad, enz.).

Dus niet nog gauw over een berm, zoals een parkeerstrook rijden!
Laatst gewijzigd door Anonymous op 18 jul 2007, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef

De examinator gaat het terecht als een zware fout aanrekenen als je langs rechts kruist!

Als er op een kruispunt niet genoeg plaats is om elkaar links te kruisen, dan wacht je tot je naar links kunt afslaan zonder daarbij een tegenligger te kruisen die (vanuit zijn rijrichting bekeken) ook naar links wil afslaan.

@ Jozef

Ben je hier wel zeker van want dit slaat volgens mij nergens op :?:
Je moet je tegenligger langs rechts kruisen.

Alleen op kruispunten waar de voorsorteringsstroken zodanig staan dat het niet mogelijk is om rechts te kruisen mag je het links doen.

Je moet toch indien je beide links afslaat eerst achter elkaar doorrijden en dan pas afslaan :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

:oops: :oops: :oops:

Sorry, sorry, sorry. Links en rechts verwisseld! En ik weet het nochtans goed: als je je handen met de rug ervan naar boven houdt, is de rechter hand die waar de duim links staat, en de linker hand die waar de duim rechts staat.

Ik heb mijn posting verbeterd. Dank je wel voor de rechtzetting, Benny! :wink:
Fisher

Bericht door Fisher »

Oké, bedankt =)
Plaats reactie