wel of niet rechter spiegel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

wel of niet rechter spiegel

Bericht door Gast »

ik heb een vraag over de spiegels:
-het is vrij duidelijk dat je een extra binnenspiegel moet hebben voor de begeleider
-voor de rechter spiegel is het heel wat minder duidelijk:
op dit forum vond ik:
digital schreef: de orginele buitenspiegels staan immers ingesteld voor de leerling-bestuurder. De rijschoolwagens hebben zelfs een 2de rechter buitenspiegeltje (voor de instructeur) om rechtsachter in het oog te houden. Deze spiegeltje is niet verplicht maar wel handig.
op de site van GOCA:
GOCA schreef: Het examenvoertuig van een kandidaat, houder van een voorlopig rijbewijs 36 maanden, dient eveneens uitgerust te zijn met :

een tweede achteruitkijkspiegel binnen in het voertuig. De oorspronkelijk aangebrachte spiegeltjes die zich achteraan op de zonneklep bevinden, worden niet aanvaard. Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider)
Deze twee dingen spreken elkaar dus tegen.
Wat wordt verstaan onder een wagen met 'gesloten koetswerk'? Heb ik in het systeem van 36maanden nu wel of niet een tweede rechter buitenspiegel nodig?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Gesloten koetswerk = bestelbusje zonder achterramen of dergelijk. Dan is de 2de binnenspiegel onnuttig... Jij zal normaal dus geen 2de rechterspiegel nodig hebben ;-)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Deze twee dingen spreken elkaar dus tegen.
Niet echt :wink: Digital had het over een buitenspiegel en goca heeft het over een binnenspiegel. (tenzij het gaat over een gesloten koetswerk) zie uitleg Rafael.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie