auto(snel)weg, vraag 4

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tina

auto(snel)weg, vraag 4

Bericht door Tina »

Vraag 4 bij het hoofdstuk auto(snel)weg luidt als volgt:
Ik sleep een defect voertuig op een openbare weg, ik rijd 25 km/h. Wanneer moet ik de autoweg verlaten?
Het antwoord daarop is (volgens deze site) wanneer je wil.
Ik hoop zo'n boek met vragen (en alle verkeersregels), met exact dezelfde vraag, en daarop is het antwoord bij de eerste afrit (wat mij toch wat logischer lijkt). Kan er mij iemand zeggen wat er nu juist is?

Ook is er mij opgevallen da je aparte vragen hebt voor het examen van bromfiets en motorfiets, waarom krijg je dan ook vragen voor brommer en motor bij de rest van de vragen, die meestal voor auto bestemd zijn? Het lijkt mij toch wat frustrerend om de vragen van auto in te oefenen als en je krijgt vragen voor brommer of motor daartussen? Waarom moet je die ook inoefenen als je voor auto gaat? Jij moet, als bestuurder van een auto, toch niet weten waar een brommer of motor mag rijden? Of moet je dat tegenwoordig wel weten? (als zie ik het nut daar niet van in)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Tina,

Als jij een boek hebt waarin staat je, als je een auto sleept op een AUTOWEG, deze moet verlaten bij de eerste afrit, dan kan je dat boek best meteen weggooien.

1. Zoals je zelf schrijft gaat de vraag over een AUTOWEG
2. Het is bij een AUTOSNELWEG dat je de eerste afrit moet nemen.


Wil je van de eerste maal slagen voor je examen (zoals vele anderen) dan raden wij aan 'onze leermethode' te volgen. Dit is zonder andere handboeken of extra CD-roms. Wij doen dit om verwarring te voorkomen.

De theorie op onze site is 100% up-to-date. De proefexamens zijn in de aard van de echte examenvragen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: auto(snel)weg, vraag 4

Bericht door Inazuma »

Tina schreef: Vraag 4 bij het hoofdstuk auto(snel)weg luidt als volgt:
Ik sleep een defect voertuig op een openbare weg, ik rijd 25 km/h. Wanneer moet ik de autoweg verlaten?
Het antwoord daarop is (volgens deze site) wanneer je wil.
Ik hoop zo'n boek met vragen (en alle verkeersregels), met exact dezelfde vraag, en daarop is het antwoord bij de eerste afrit (wat mij toch wat logischer lijkt). Kan er mij iemand zeggen wat er nu juist is?
Dat klopt hoor, maar je moet dus attenter zijn op de verschillende benamingen.

Een autosnelweg is geen autoweg, en omgekeerd ook niet.
Het zijn verschillende types van wegen, en er gelden verschillende regels.

Op de autosnelweg moet je er de eerste afrit af :

Artikel 21: Verkeer op autosnelwegen
21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.


Maar Artikel 22: Verkeer op autowegen heeft GEEN dergelijke bepaling - je mag er dus een defect voertuig slepen zo ver je wil.
Plaats reactie