Manoeuvres opnieuw doen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Always Chillin

Manoeuvres opnieuw doen

Bericht door Always Chillin »

Ik ben de eerste keer gebuisd voor het praktisch autorijexamen :cry:.
Alles ging vlot tot ik bij het manoeuvre 'keren in een smalle straat' gedeeltelijk over het fietspad reed (stoem :roll: ), bijgevolg was ik gebuisd.

Heb toch 2 vraagjes omtrent het praktisch examen:

-Wanneer ik nu een 2e keer ga, moet ik dan ALLES opnieuw doen? Dus ook het manoeuvre 'achterwaarts parkeren'? Of is het gewoon even kort op de baan en enkel het 2e manoeuvre?

-Er zijn nogal veel baantjes waar 50 wordt afgewisseld met 30. Bijgevolg vond ik het soms niet echt duidelijk waar je maar 30 mag en waar 50. Ga ik in de fout als ik, waar ik niet zeker ben, gewoon 30 rijd? Of rijd je dan te traag :roll: ?

PS kleine opmerking bij mijn 'fout' die mij genekt heeft:
In een megadrukke straat (woensdagmiddag om 12u) moest ik keren.
Geen enkel mentaal gezond mens zou in die straat keren; eerder doorrijden en je op rotonde ofzo draaien!
En als je dat dan toch zou doen, zou je een oprit van iemand gebruiken om voor zo weinig mogelijk hinder te zorgen (maar dan verlaat je de rijbaan).
Ook ben ik ervan overtuigd dat iedereen die het dan toch zou doen, het fietspad wel degelijk zou overschrijden om in 1 keer te kunnen draaien op die baan, om vervolgens zo snel mogelijk terug weg te zijn (in 1 keer)... Waar zit de logica ?
Alweer bewezen dat mensen die het niet met de rijschool doen de grootste muggezifterij voorgeschoteld krijgen!
Amen
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Manoeuvres opnieuw doen

Bericht door wobotje »

Always Chillin schreef:-Wanneer ik nu een 2e keer ga, moet ik dan ALLES opnieuw doen? Dus ook het manoeuvre 'achterwaarts parkeren'? Of is het gewoon even kort op de baan en enkel het 2e manoeuvre?
Je zult het volledige praktische examen opnieuw moeten afleggen.
Always Chillin schreef:-Er zijn nogal veel baantjes waar 50 wordt afgewisseld met 30. Bijgevolg vond ik het soms niet echt duidelijk waar je maar 30 mag en waar 50. Ga ik in de fout als ik, waar ik niet zeker ben, gewoon 30 rijd? Of rijd je dan te traag :roll: ?
30 rijden waar je 50 mag is veel te traag.
Dus best vermijden.
Always Chillin schreef:PS kleine opmerking bij mijn 'fout' die mij genekt heeft:
In een megadrukke straat (woensdagmiddag om 12u) moest ik keren.
Geen enkel mentaal gezond mens zou in die straat keren; eerder doorrijden en je op rotonde ofzo draaien!
En als je dat dan toch zou doen, zou je een oprit van iemand gebruiken om voor zo weinig mogelijk hinder te zorgen (maar dan verlaat je de rijbaan).
Ook ben ik ervan overtuigd dat iedereen die het dan toch zou doen, het fietspad wel degelijk zou overschrijden om in 1 keer te kunnen draaien op die baan, om vervolgens zo snel mogelijk terug weg te zijn (in 1 keer)... Waar zit de logica ?
Alweer bewezen dat mensen die het niet met de rijschool doen de grootste muggezifterij voorgeschoteld krijgen!
Amen
Je mag nu eenmaal niet op een fietspad rijden...
En dat heeft allemaal niets te maken met of je dat nu met de rijschool geleerd hebt of niet.
Het enige verschil zal misschien zijn dat jouw begeleider tegen jou gezegd heeft dat het wel niet zo erg is van over het fietspad te rijden bij het keren in de straat en dat een leerling van zijn instructeur te horen krijgt dat het niet mag.
Gast

Bericht door Gast »

En dat heeft allemaal niets te maken met of je dat nu met de rijschool geleerd hebt of niet.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het is algemeen geweten dat iets sneller door de vingers wordt gezien wanneer je met een instructeur naast je zit dan met een begeleider. Ik heb zelfs al verhalen gehoord van examinators die gezellig een babbeltje slaan met de rijinstructeurs om dat deze oude kennissen zijn ofzo.
Je mag nu eenmaal niet op een fietspad rijden...
Dit wist ik (dankzij deze fantastische website trouwens), maar zeg nu zelf, ik dacht altijd in het kader van DEFENSIEF RIJDEN dat de veiligheid primeert boven alles...
Geen verkeer, keren in 1 keer mits kleine overschrijding van het fietspad OF er echt op letten dat je voor geen centimeter het fietspad overschrijdt (en dus al minder op de weg letten) en in 2 keer draaien? mmm keuze is voor mij duidelijk.

Ik wil het systeem niet zwart maken eh, maar je moet alles in context plaatsen eh. Waarom zou je in godsnaam in een gevaarlijk drukke straat plots keren als je 50m verder een rond punt hebt?
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Ik heb zelfs al verhalen gehoord
Oppassen voor gehoorde verhalen...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het is algemeen geweten dat iets sneller door de vingers wordt gezien wanneer je met een instructeur naast je zit dan met een begeleider. Ik heb zelfs al verhalen gehoord van examinators die gezellig een babbeltje slaan met de rijinstructeurs om dat deze oude kennissen zijn ofzo.
k wil het systeem niet zwart maken eh, maar je moet alles in context plaatsen

Als we dan toch alles in de juiste context moeten plaatsen :roll:
Het is algemeen geweten dat de mensen denken dat er meer door de vingers gezien wordt als je met een instructeur op examen gaat ipv een begeleider. :wink:
Ik heb zelfs al verhalen gehoord van examinators die gezellig een babbeltje slaan met de rijinstructeurs om dat deze oude kennissen zijn ofzo.
Ik als instructeur probeer het af en toe wel eens (ik weet bij wie ik het kan en bij wie niet)
Ik doe het vooral om het ijs te breken zodat de leerling zich meer op zijn gemak kan voelen (en zeker niet als de drukte het bv niet toelaat)

Een voordeel voor de instructeur :?: Ik zou niet weten waarom, omdat er nergens staat dat een begeleider het niet mag proberen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie