2 vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
elliza

2 vraagjes

Bericht door elliza »

Hallo,

Ik heb twee kleine vraagjes:

Stel ik rij in 3e en moet een bocht nemen. Mag ik dan tijdens het terugschakelen blijven doorremmen of moet ik dan eerst afremmen, rem lossen, terugschakelen en dan verder remmen?

En dan het tweede vraagje. Ik heb bij de rijschool leren rijden met een diesel en ik heb het nu een beetje moeilijk met de benzine van thuis. Achteruit rijden lukt wel op de koppeling, maar als ik dat in 1e probeer valt hij altijd stil. Is dat normaal?

Alvast bedankt voor de hulp!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Uiteraard mag je tijdens het terugschakelen blijven remmen.

Als je bij de rijschool hebt leren vertrekken en achteruitrijden 'op de koppeling,' dan heb je een slechte begeleider gehad. Tijdens het lossen van de koppeling moet je een beetje gas bijgeven. Met een diesel heb je daar in sommige gevallen inderdaad weinig last van (op een horizontaal wegdek toch), bij enkele benzinewagens kan het ook nog lukken, maar meestal moet je toch gas bijgeven.
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Bericht door belgaflyer »

Hum?
Laatst gewijzigd door belgaflyer op 29 apr 2007, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Bericht door belgaflyer »

[i]"Als je bij de rijschool hebt leren vertrekken en achteruitrijden 'op de koppeling,' dan heb je een slechte begeleider gehad."[/i]
Dit is volledig onjuist! Elke goede lesgever leert aan zijn of haar leerling het juiste gebruik van de koppeling aan. Dit begint bij het leren aanvoelen van het aangrijpingspunt. Pas bij een voldoende beheersen van dit aangrijpingspunt mag het vertrek worden aangevuld met behulp van de gaspedaal. Dat een dieselwagen door het grotere koppel geen of veel minder gas nodig heeft om in beweging te komen terwijl er gas nodig is om bij een benzinewagen voldoende vertrekvermogen te produceren moet aan de leerling uitgelegd worden! Al te vaak wordt leerlingen geleerd om als een op- en neergaande balans de koppeling en de gas te gebruiken. Helemaal fout. Het gaspedaal wordt pas ingedrukt wanneer de koppeling aan het aangrijpingspunt is om daarna rustig verder de koppeling naar boven te brengen. Dit zowel bij benzine- als dieselwagens. Wanneer het vertrek op deze manier wordt aangeleerd zijn kandidaat-bestuurder na 30 minuten voldoende vaardig in het vertrek, heel vaak zonder 1 maal te zijn stilgevallen!!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De discussie tussen Bertje en Belgaflyer gaat blijkbaar over het ogenblik waarop je gas moet geven.

Belgaflyer wijst er terecht op dat je nog geen gas moet geven zolang de koppeling het aangrijpingspunt nog niet bereikt heeft.

Van zijn kant bedoelt Bertje dat je, eens de motor kracht moet overbrengen op de aandrijfwielen, wel gas moet geven.

Het ogenblik waarop dit moet gebeuren, is afhankelijk van de kracht die moet overgebracht worden op de aandrijfwielen.

Op een horizontale weg kun je met een weinig beladen wagen met een dieselmotor zelfs zonder gas vertrekken, ook al moet de motor dan wel kracht leveren op een toerental dat daar eigenlijk te laag voor is.

Als je daarentegen bijvoorbeeld op een steile helling met een zwaar beladen wagen of een wagen die een aanhangwagen trekt, moet vertrekken, moet je al wat eerder gas geven. Zonder gas kan de motor dan immers niet voldoende kracht leveren om te beletten dat de wagen zou achteruitbollen. In dit geval is het dus uit den boze als je probeert te vertrekken zonder de vastzetrem te gebruiken.
Plaats reactie