schakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gwen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2007, 12:56

schakelen

Bericht door gwen »

k heb nu 6 rijles erop zitten maar ik heb nog steeds het ontkoppelen en schakelen niet onder de knie.
vooral op een kruispunt en op een rotonde heb ik veel moeite
steeds stilvallen en niet goed weten wat te doen
zijn er die dit ook tegenkomen of ben ik de enige
iemand tips?
zou echt heel graag willen rijden
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

gwen schreef:k heb nu 6 rijles erop zitten maar ik heb nog steeds het ontkoppelen en schakelen niet onder de knie.
vooral op een kruispunt en op een rotonde heb ik veel moeite
steeds stilvallen en niet goed weten wat te doen
Bedoel je dan bij het vertrekken?
gwen schreef:zijn er die dit ook tegenkomen of ben ik de enige
zou echt heel graag willen rijden
Ik denk dat je niet de enige bent hoor ;)
Alle begin is nu eenmaal moeilijk en de ene persoon heeft het al iets sneller onder de knie dan de andere.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Gwen,

Het bedienen van de koppeling en de versnellingsbak is in het begin niet gemakkelijk. Het is een kwestie van handelingen die een relatief nauwkeurige dosering en timing vereisen, terwijl je ook nog moet sturen. Op plaatsen waar het verkeer dan nog eens extra aandacht eist, is het niet vanzelfsprekend om dat allemaal tot een goed einde te brengen.

In dit opzicht is het dus, zoals wobotje al aangaf, zeker niet meteen iets om je ongerust te maken.

Als je het er echter blijft moeilijk mee hebben, dan moet je rijschoolinstructeur of je begeleider in staat zijn om te ontdekken wat er hapert, en jou op een didactisch verantwoorde manier uit te leggen hoe je het beter kunt doen.

Wij kunnen jou niet zien rijden, maar concrete vragen zullen ook wij graag voor jou beantwoorden.
ilse

Re: schakelen

Bericht door ilse »

hai!

als ik je goed begrijp, heb je problemen met het 'voetenwerk'. bij mij hielp het om savonds voor de tv synchroon met mn voeten te bewegen (linker tenen omhoog en rechtervoet plat, dan omwisselen linkervoet plat en rechtertenen omhoog...). daardoor had ik het schakelen snel door! ik volgde wel geen lessen, maar ik ging dan veel met mijn papa op een industrieterrein rijden (20 minuten per dag), gewoon starten en stoppen en schakelen opdat ik dat vlot zou kunnen.

hopelijk heeft deze tip je geholpen.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Tja, schakelen moet je leren en dat kan volgens mij alleen maar door het voldoende te doen, maar ik denk dat de echte 'truc' er in die vroege stage is dat je moet trachten rustig te blijven. Probeer je vooral niet aan te trekken van de mensen achter je aan het verkeerslicht.
Ik betrapte mezelf er bijvoorbeeld op dat ik bij die eerste uurtjes les altijd aan verkeerslichten zat te proberen in te schatten hoe ver ze juist achter mij staan etc. Niet doen dus! Uiteindelijk is stilvallen geen ramp en doen alle leerlingen het wel een heel aantal keer.
Plaats reactie