hoelang blijft je voorlopig rijbewijs geldig?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Beau
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2007, 12:21

hoelang blijft je voorlopig rijbewijs geldig?

Bericht door Beau »

Met die nieuwe wetten enzo vanaf 1/09/06 ben ik even in de war geraakt.

Ik heb mijn theorie examen afgelegd in augustus 2006. En was geslaagd. Doordat rijden met mijn ouders niet mogelijk is had ik mij ingeschreven in de rijschool. ik volg daar 20uur rijles en dan mag ik alleen op de weg rijden zonder begeleider met een L .

Nu is mijn vraag: Ik heb met de rijschool nu al 16uur les gevolgd. Maar het vlot niet zo goed en daardoor heeft die mevrouw van de rijschool besloten dat we nu even stoppen en dat ik wat oefen met mijn ouders en wanneer ik het wat beter kan dat we dan de overige 4uur doen en ik dan mijn attest krijg van de rijschool dat ik alleen op de weg mag met een L.
Nu staat er op mijn voorlopig rijbewijs: geldigheid maximum 36 maanden.

Wil dit nu zeggen dat ik vanaf dat ik mijn voorl. rijbewijs ben gaan halen op de gemeente max. 36 maanden heb om mijn praktijk te halen??
Dat is dus zo een 3 jaar. Want ik dacht van wel. Oké ik ben niet van plan om zolang te wachten natuurlijk maar ik kom gewoon wat trager op gang en heb daardoor veel meer tijd nodig dus die tijdslimiet van 36 maanden vind ik zeer goed.

Maar ik zit dus wat in de war omdat al mijn vrienden (zij deden wel nog in het oud systeem mee) zeiden dat je maar maximum 1 jaar hebt vanaf dat je je voorlopig rijbewijs bent gaan halen op het gemeentehuis om je praktijk te halen wanneer je met de rijschool 20uur les volgt. Maar op mijn voorlopig rijbewijs staat 36 maanden. Dus wie heeft nu gelijk?
Want ik ben van plan om nu even met mijn oduers te oefenen op het wat weg gewoon worden want daar zit ik nog wat mee en dan als het goed gaat terug nr de rijschool te gaan , die 4u nog te krijgen en dan mijn attest hebben om alleen op de weg te mogen. En dan ga ik zeker nog wel zeer lang nodig hebben eer ik het vertrouwen heb om echt mijn praktijk te gaan halen. Want uiteindelijk nu zijn we al bijna mei dus heb ik mij voorl. rijbewijs al 9 maanden, maar ik moet met de rijschool nog 4u volgen van mijn 20 , en dan nog alleen wat oefenen , wat vertrouwen creeeren. Dus als mijn vrienden gelijk hebben dan gaat binnekort mijn voorl. rijbewijs vervallen en moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. en weer opnieuw theorie afleggen ....
Ik maak me dus wel wat zorgen...

Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het beantwoorden van mijn vraag.
Gast

Re: hoelang blijft je voorlopig rijbewijs geldig?

Bericht door Gast »

Beau schreef:Nu staat er op mijn voorlopig rijbewijs: geldigheid maximum 36 maanden.
Wil dit nu zeggen dat ik vanaf dat ik mijn voorl. rijbewijs ben gaan halen op de gemeente max. 36 maanden heb om mijn praktijk te halen??

Maar ik zit dus wat in de war omdat al mijn vrienden (zij deden wel nog in het oud systeem mee) zeiden dat je maar maximum 1 jaar hebt vanaf dat je je voorlopig rijbewijs bent gaan halen...
Wel het lijkt mij redelijk eenvoudig: op je voorlopig rijbewijs staat 36 maanden, dus is het 36 maanden.

Je vrienden hebben nog een oud model van 9 tot 12 maanden, net zoals ik nu. Maar daar hoef jij je niks van aan te trekken...jij let enkel op wat er op jouw rijbewijs staat...niet op dat van een ander...dus neem je tijd! :D
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Beau schreef:Maar ik zit dus wat in de war omdat al mijn vrienden (zij deden wel nog in het oud systeem mee) zeiden dat je maar maximum 1 jaar hebt vanaf dat je je voorlopig rijbewijs bent gaan halen op het gemeentehuis om je praktijk te halen wanneer je met de rijschool 20uur les volgt.
Normaal als je 20 uur rijlessen volgt en een attest krijgt van de rijschool na die 20 uren, dan kan je een rijbewijs 18 maanden aanvragen waarmee je alleen op de baan mag.
Uit je uitleg blijkt dus dat je dat attest nog niet hebt, omdat ze vanuit de rijschool vinden dat je er nog niet klaar voor bent om alleen te rijden.

Aangezien je dus nog geen attest hebt, kan je enkel een rijbewijs 36 maanden aanvragen, waarmee je dus met begeleider moet rijden.
Dat rijbewijs is dus inderdaad effectief 36 maanden geldig (3 jaar dus).

PS: vergeet wat je vrienden zeggen. Zij zitten zoals gast hierboven al schreef nog in het oude model. Ondertussen is dat allemaal veranderd.
Plaats reactie