Bochten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Bochten

Bericht door Gast »

Hoj,

Ik ben met thuis aan het leren rijden. Het gaat allemaal goed, alleen weten we niet hoe je op je exaam moet sturen in de bochten. Je moet altijd overpakken maar als er kleinere bochten zijn en je kan je handen niet ovrpakken, moet je dan me je handen naar bove komen want je handen mogen niet onder de helft zijn, toch? Zijn er mss afbeeldingen ofzo? Nog een vraag is, als je uit de bocht bent moet je dan terugsturen of mag je gas bijgeven zodat je je stuur vanzelf recht komt (servel stuur)en je stuur door je handen laat wrijven. Mag dit?

Grtz Koen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Koen,

Je kunt het nauwkeurigste sturen als:
  • je het stuurwiel in diagonaal vasthebt (bijvoorbeeld linker hand op 9 uur en rechter hand op 3 uur).
  • je aan het stuurwiel niet trekt, maar duwt; in een bocht naar links duw je dus met de rechter hand, in een bocht naar rechts met de linker hand.
Omdat bovenvermelde houding na verloop van tijd vermoeiend wordt, raadt men aan om in rechte lijn de handen in de "10 over 10" stand te plaatsen (linker hand op 10 uur, rechter hand op 2 uur). Maar in een bocht loont het zeker de moeite om het stuurwiel in diagonaal vast te houden.

Verder stuur je nauwkeuriger naarmate je je handen minder vaak moet verplaatsen.

Als het nodig is, mag je dus vóór een bocht naar links het stuurwiel bovenaan vastnemen met de linker hand en onderaan met de rechter hand. Voor een bocht naar rechts neem je het stuurwiel vast met de rechter hand bovenaan en de linker hand onderaan. Zo kun je het stuurwiel tot 3/4 van een volledige omwenteling draaien zonder je handen te moeten verplaatsen.

Succes met je praktijkopleiding, en kom gerust nog vragen stellen. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Jozef schreef:Beste Koen,

Je kunt het nauwkeurigste sturen als:
  • je het stuurwiel in diagonaal vasthebt (bijvoorbeeld linker hand op 9 uur en rechter hand op 3 uur).
  • je aan het stuurwiel niet trekt, maar duwt; in een bocht naar links duw je dus met de rechter hand, in een bocht naar rechts met de linker hand.
Omdat bovenvermelde houding na verloop van tijd vermoeiend wordt, raadt men aan om in rechte lijn de handen in de "10 over 10" stand te plaatsen (linker hand op 10 uur, rechter hand op 2 uur). Maar in een bocht loont het zeker de moeite om het stuurwiel in diagonaal vast te houden.

Verder stuur je nauwkeuriger naarmate je je handen minder vaak moet verplaatsen.

Als het nodig is, mag je dus vóór een bocht naar links het stuurwiel bovenaan vastnemen met de linker hand en onderaan met de rechter hand. Voor een bocht naar rechts neem je het stuurwiel vast met de rechter hand bovenaan en de linker hand onderaan. Zo kun je het stuurwiel tot 3/4 van een volledige omwenteling draaien zonder je handen te moeten verplaatsen.

Succes met je praktijkopleiding, en kom gerust nog vragen stellen. :wink:
Aah ok! Bedankt voor je uitleg. Maar ik dacht dat ja handen niet onderaan mochten zijn. En voor dat je de bocht uit bent, mag je dan je stuur door je handen laten wrijven zodat het stuur vanzelf terug rechtkomt? IK heb ergens gevonden dat dit wel mocht, andere zeiden weer van niet.

mvg Koen
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Maar ik dacht dat ja handen niet onderaan mochten zijn.
Als je constant met je hand(en) onderaan aan het stuur blijft rijden is dit niet de juiste mannier van sturen, maar voor de rest is het geen probleem.
En voor dat je de bocht uit bent, mag je dan je stuur door je handen laten wrijven zodat het stuur vanzelf terug rechtkomt?
Er staat nergens in de wet dat dit verboden is, en als het niet verboden is :?:

Juist dan mag het wel :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:
Maar ik dacht dat ja handen niet onderaan mochten zijn.
Als je constant met je hand(en) onderaan aan het stuur blijft rijden is dit niet de juiste mannier van sturen, maar voor de rest is het geen probleem.
En voor dat je de bocht uit bent, mag je dan je stuur door je handen laten wrijven zodat het stuur vanzelf terug rechtkomt?
Er staat nergens in de wet dat dit verboden is, en als het niet verboden is :?:

Juist dan mag het wel :wink:
Bedankt voor de reacties! Kan ik verder met oefenen.

Grtz Koen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:
En voor dat je de bocht uit bent, mag je dan je stuur door je handen laten wrijven zodat het stuur vanzelf terug rechtkomt?
Er staat nergens in de wet dat dit verboden is, en als het niet verboden is :?:

Juist dan mag het wel :wink:
Inderdaad, maar aan te raden is het zeker niet. Je hebt dan immers maar weinig controle over de nauwkeurigheid waarmee het stuurwiel terugkeert.

Dat stuurwiel komt terug naar de rechtuitstand door het naspoor (zoals de wieltjes van de karretjes in de supermarkt, omdat hun bevestigingspunt zich vóór of achter het raakvlak van het wieltje met de vloer bevindt).

Vele moderne wagens hebben evenwel voorwielaandrijving. De aandrijfkracht werkt daarbij volgens de raaklijn aan de bocht. Deze werkt dus het terugkeren van het stuurwiel meer tegen naarmate er meer aandrijfkracht op het wiel overgebracht wordt. Het kan dan gebeuren dat je aan het einde van een bocht om één of andere reden het gaspedaal moet loslaten, waardoor het stuurwiel plots sneller terugkeert naar de rechtuitstand dan je gedacht had.

En denk eraan wat er met de wieltjes van het karretje in de supermarkt gebeurt als je, na vooruitgereden te hebben, achteruit rijdt: ze slaan een halve draai om. Als je met een auto snel achteruit rijdt, en je hebt het stuurwiel niet goed vast, dan proberen de voorwielen hetzelfde te doen: sneller dan je vermoedt slaan ze volledig naar links of naar rechts uit. Vraag het maar aan ex-rijkswachters die met de Porsches tegen 90 km/h achteruit moesten leren rijden op de pechstrook bij het ontstaan van een file.
Gast

Bericht door Gast »

Jozef schreef:
Benny Stinkens schreef:
En voor dat je de bocht uit bent, mag je dan je stuur door je handen laten wrijven zodat het stuur vanzelf terug rechtkomt?
Er staat nergens in de wet dat dit verboden is, en als het niet verboden is :?:

Juist dan mag het wel :wink:
Inderdaad, maar aan te raden is het zeker niet. Je hebt dan immers maar weinig controle over de nauwkeurigheid waarmee het stuurwiel terugkeert.

Dat stuurwiel komt terug naar de rechtuitstand door het naspoor (zoals de wieltjes van de karretjes in de supermarkt, omdat hun bevestigingspunt zich vóór of achter het raakvlak van het wieltje met de vloer bevindt).

Vele moderne wagens hebben evenwel voorwielaandrijving. De aandrijfkracht werkt daarbij volgens de raaklijn aan de bocht. Deze werkt dus het terugkeren van het stuurwiel meer tegen naarmate er meer aandrijfkracht op het wiel overgebracht wordt. Het kan dan gebeuren dat je aan het einde van een bocht om één of andere reden het gaspedaal moet loslaten, waardoor het stuurwiel plots sneller terugkeert naar de rechtuitstand dan je gedacht had.

En denk eraan wat er met de wieltjes van het karretje in de supermarkt gebeurt als je, na vooruitgereden te hebben, achteruit rijdt: ze slaan een halve draai om. Als je met een auto snel achteruit rijdt, en je hebt het stuurwiel niet goed vast, dan proberen de voorwielen hetzelfde te doen: sneller dan je vermoedt slaan ze volledig naar links of naar rechts uit. Vraag het maar aan ex-rijkswachters die met de Porsches tegen 90 km/h achteruit moesten leren rijden op de pechstrook bij het ontstaan van een file.
Ja, dat klopt wel. Maar waarom is er dan het servelstuur? Om beter en sneller te kunnen draaien bij parkeren?
Moet je als je uit de bocht bent helemaal terugsturen? Ik denk niet dat veel mensen dat doen, het kan immers makkelijker. Maar je zou het dus aanraden om bij je exaam wel terug te sturen en niet zoals ik je stuur door je handen laten wrijven...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:Ja, dat klopt wel. Maar waarom is er dan het servelstuur? Om beter en sneller te kunnen draaien bij parkeren?
Moet je als je uit de bocht bent helemaal terugsturen? Ik denk niet dat veel mensen dat doen, het kan immers makkelijker. Maar je zou het dus aanraden om bij je exaam wel terug te sturen en niet zoals ik je stuur door je handen laten wrijven...
"Servo stuur". Zorgt ervoor dat jij minder kracht moet uitoefenen op je stuurwiel om je wielen te laten bewegen. Het is veiliger om bovengenoemde reden dat je je stuurwiel begeleidt tot de rechte stand, ipv te laten glijden. Laten glijden is gemakkelijk, maar gemakkelijker is niet altijd beter ;-) Op je examen zeggen ze er voor zover ik weet niets van, tenzij jij net de pech hebt dat je wiel een steen raakt en je wielen omslaan omdat je je stuur niet vasthebt :lol:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ja, dat klopt wel. Maar waarom is er dan het servostuur? Om beter en sneller te kunnen draaien bij parkeren?
Je hebt nog nooit met een auto zonder servostuur gereden 8)

De benodigde kracht is onder alle omstandigheden veel kleiner met een servostuur - dat maakt het rijden in het geheel een pak gemakkelijker.


Moet je als je uit de bocht bent helemaal terugsturen? Ik denk niet dat veel mensen dat doen, het kan immers makkelijker.
Ik stuur de hele bocht door - de tweede helft van de bocht is niet minder belangrijker dan de eerste helft.

In het tweede deel van de bocht ga je normaal ook weer gas geven en weer versnellen.
Dan hou je je stuur maar beter onder controle.
Gast

Bericht door Gast »

Ja bedankt! Ik snap het nu. Beter direct alles goed weten he. Het lukt allemaal al aardig goed.

Grtz
Stephan

Bochten nemen

Bericht door Stephan »

Ik neem bochten naar rechts als volgt:
op een T-kruising:
- Ik rem op de motor
- ik rem dan af met het rempedaal (eerst nog zonder te ontkoppelen)
- ik ontkoppel en schakel naar tweede (ik houd het rempedaal nog ingeduwd)
- ik let even op fietsers middels de zijspiegel en laat mijn rempedaal weer los
- ik draai af naar rechts

Is dit een correcte manier?

Is het op een klein (+)kruispunt waar normale voorrang van rechts geldt en waar er slechte zichtbaarheid is (door bebouwing, geparkeerde voertuigen of wat dan ook) aangewezen om bijna tot stilstand te komen en in eerste versnelling de bocht te nemen?

Als ik in eerste versnelling op een iets groter kruispunt moet afdraaien, mag ik dan al schakelen naar tweede in de bocht? Of moet ik echt wachten om te schakelen tot ik de bocht gemaakt heb?[/b]
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Re: Bochten nemen

Bericht door Watchdog »

Stephan schreef:Ik neem bochten naar rechts als volgt:
op een T-kruising:
- Ik rem op de motor
- ik rem dan af met het rempedaal (eerst nog zonder te ontkoppelen)
- ik ontkoppel en schakel naar tweede (ik houd het rempedaal nog ingeduwd)
- ik let even op fietsers middels de zijspiegel en laat mijn rempedaal weer los
- ik draai af naar rechts

Is dit een correcte manier?

Is het op een klein (+)kruispunt waar normale voorrang van rechts geldt en waar er slechte zichtbaarheid is (door bebouwing, geparkeerde voertuigen of wat dan ook) aangewezen om bijna tot stilstand te komen en in eerste versnelling de bocht te nemen?

Als ik in eerste versnelling op een iets groter kruispunt moet afdraaien, mag ik dan al schakelen naar tweede in de bocht? Of moet ik echt wachten om te schakelen tot ik de bocht gemaakt heb?[/b]
Over je eerste vraag, bij het indraaien naar rechts, daar denk ik dat 't goed is als je nog eens over je schouder kijkt ook. Zo heb ik het alleszins geleerd en ik snap wel waarom. Dode hoek...

Ik denk niet dat het nodig is om terug te schakelen naar eerste. Als je in tweede versnelling rijdt, dan kun je volgens mij traag genoeg rijden om alles gezien te hebben. Je voelt dat volgens mij ook snel aan, je rijdt zo traag als nodig is om alles gezien te hebben, en lukt dat niet in tweede, dan moet je naar eerste.

Volgens mij schakel je voor je bocht terug naar tweede. En dan laat je je ontkoppelingspedaal opkomen voor je je bocht neemt. Dit is denk ik de juiste manier, meen ik mij te herinneren. Als je vanuit eerste vertrekt, dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Volgens mij schakel je wanneer nodig, en dat kan volgens mij in de bocht zijn. Correct me if I'm wrong!
Plaats reactie