Voorval

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Voorval

Bericht door Gast »

Ik kwam in een inrit van een autosnelweg.Ze waren daar aan het werken.Je mocht 70 km/u.Toen ik op de autosnelweg kwam,zag ik een vrahtwagen,deze vertraagde en hieroor moest ik sneller rijden om de autosnelweg te geraken.De examinor vond dit een fout.hij zei dat ik moest vertragen(kwam ik niet boven de 70 km/u) om de vrachtwagen door te laten.Maar ja dan was ik maar 50 km/u aan het gaan om in de autosnelweg te geraken en dat is toch heel traag!

Wat moest ik doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hier heeft je examinator gelijk.
Er is niets wat een snelheidsovertreding toelaat, dus moest je vertragen om de vrachtwagen voorrang te verlenen.

De reden : Er bestaan 2 verschillende snelheidsbeperkingen.

1) De absolute d.w.z. dat je ze perfect in km's kunt uitdrukken zoals hier dus de minimum 70 en de max 120

2) De betrekkelijke d.w.z. je kan ze niet in km's uitdrukken maar hier moet je de snelheid aanpassen aan de omstandigheden
(voorbeeld: autosnelweg is absoluut minstens 70 maar de betrekkelijke verteld ons dat als het glad + mistig zou zijn ik hier zeker geen 70 mag rijden)

De betrekkelijke doet je hier dus de das om.
Je mocht van de absolute max 70 maar je kon omwille van de betrekkelijke (het feit dat je voorrang moest geven) die 70 niet halen.

Dus wat je gedaan hebt is te snel gaan rijden en je had dus langzamer moeten rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

En zelfs al kwam je niet boven de maximumsnelheid uit, dan nog moet je bij het oprijden van een autostrade steeds voorrang verlenen aan de bestuurders die hierop rijden. Als je te kort voor die vrachtwagen bent ingevoegd (wat waarschijnlijk het geval is), dan heb je hem geen voorrang gegeven (hij moest immers voor je vertragen om opnieuw een veilige afstand tussen hem en jou te creëren).
Plaats reactie