Voorlopig rijbewijs verlengen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Voorlopig rijbewijs verlengen

Bericht door Gast »

Hoyz,

Deze voormiddag ben ik jammer genoeg niet geslaagd in mijn praktisch rijexamen. (te traag, onwennig met de omgeving: 'rare' voorrang genegeerd - mijn begeleider had het ook niet gezien) Ik zou graag nog wat meer mijn tijd nemen om de omgeving van het examencentrum te verkennen. In mijn omgeving thuis gaat het autorijden redelijk vlot, maar in nieuwe situaties durf ik inderdaad te traag rijden, fouten maken.

Ik zit dus momenteel nog met een 'oud' voorlopig rijbewijs (is nog een maand geldig) maar ik zou dit graag verlengen. Er staat nu 1 gebruikt examenpoging op. (was met het systeem 9 maand + begeleider)

Wat zijn nu mijn opties?

* Overstappen naar het nieuwe systeem (3 jaar dacht ik, ik neem mijn rijlessen automatisch mee...) Neem ik ook die reeds gedane examenpoging mee? Mag ik direct terug gaan? of zit er nog een grotere wachtijd op?

* Mijn oud rijbewijs verlengen? (max nog 3 maand bij dacht ik) Kan dan eventueel nog een 2e poging doen en (hopelijk niet) dan overschakelen?

Enfin heel wat vragen die me niet 100% duidelijk zijn
Gast

Bericht door Gast »

Best is gewoon naar het gemeentehuis gaan en overstappen naar het nieuw systeem.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Best is gewoon naar het gemeentehuis gaan en overstappen naar het nieuw systeem.
... mits 3 maanden wachten voor "Gast 1" opnieuw examen mag afleggen
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: Voorlopig rijbewijs verlengen

Bericht door Bertje »

Anonymous schreef: * Overstappen naar het nieuwe systeem (3 jaar dacht ik, ik neem mijn rijlessen automatisch mee...) Neem ik ook die reeds gedane examenpoging mee? Mag ik direct terug gaan? of zit er nog een grotere wachtijd op?

* Mijn oud rijbewijs verlengen? (max nog 3 maand bij dacht ik) Kan dan eventueel nog een 2e poging doen en (hopelijk niet) dan overschakelen?
Je kan voor je huidig voorlopig rijbewijs vervalt gewoon een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen, waarmee je minimaal drie maanden moet rijden voor je examen mag afleggen.
De reeds afgelegde examenpoging wordt niet in rekening gebracht voor je nieuw voorlopig rijbewijs. Eventueel gevolgde rijlessen bij een erkende rijschool worden wel overdragen, maar dat is enkel van toepassing als je voor een voolopig rijbewijs zonder begeleider gaat (daar is 20 uur rijles nodig).

Een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden.
Bezoekertje

Re: Voorlopig rijbewijs verlengen

Bericht door Bezoekertje »

Bertje schreef:
Een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden.
Mijn voorlopig rijbewijs (oud model met begeleider) is ook verlopen. Als ik je goed begrijp kan ik NIET een nieuw aanvragen (36 maand met begeleider), maar moet ik weer mijn theoretisch examen afleggen?

Nu is dat geen echt probleem, ik vond het theoretisch examen eenmaal niet onmenselijk moeilijk, en even alles weer opfrissen is altijd mooi meegenomen.

Stel ik doe mijn examen opnieuw, en vraag een voorlopig rijbewijs met begeleider aan. Na een maand neem ik rijlessen bij de rijschool, 20 u in totaal. Dan kunnen ze mij een attest geven dat ik alleen op de baan mag. Kan ik dan bij het stadhuis een nieuw rijbewijs aanvragen, van 18 maanden zonder begeleider? Of moet ik dan weer alles opnieuw doen?

Alvast bedankt!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Om een nieuw voorlopig rijbewijs te kunnen aanvragen nadat je vorige vervallen is moet je opnieuw je theoretisch examen afleggen.

Je kan inderdaad overschakelen van een voorlopig rijbewijs mét, naar een voorlopig rijbewijs zonder begeleider (op voorwaarde dat je het verplicht aantal uren rijles bij een rijschool hebt gevolgd).
Hou er rekening mee dat je, wanneer je start met die 20 uren rijles, je heel wat moeite zal hebben om je slechte gewoonten af te leren. Als je toch van plan bent om rijlessen te volgen, kan je beter meteen beginnen met die rijlessen.
Bezoekertje

Bericht door Bezoekertje »

Bedankt voor je reactie Bert.

Wat ik me dan afvraag, waar is het vakje "verlengd tot: ...." op mijn voorlopig rijbewijs voor?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Indien je vervallen wordt verklaard van het recht om een motorvoertuig te besturen van de categorie waarvoor je voorlopig rijbewijs geldt, wordt de geldigheid van je voorlopige rijbewijs verlengd met de duur van de vervallenverklaring.
Plaats reactie