rugsteun en hoofdsteun

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jeroen18

rugsteun en hoofdsteun

Bericht door jeroen18 »

hoe moet de rugsteun en hoofdsteun eig staan?
want ze hebben me vertelt dat jeje polsen op het stuur moet leggen en dan de rugsteun zo moet draaien dat die helemaal tegen mn rug komt,maar la sk dit doe,staat mn rugsteun zo ver nr voor,heb k minder plaats om op mijn gemak te kunne rijden en mij kopsteun staat dan schuin nr voor,k krijg deze ook niet gelijk met mij hoofd vanboven ,want staat al op zen maximum?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Toch een klein beetje moeite doen hé.

Op onze site, onder 'praktijkexamen B' wordt zelfs met een animatie duidelijk gemaakt hoe de leuning moet staan.
jeroen18

Bericht door jeroen18 »

ja kweetet,maar als k het zo doe staat mn rugleun zo raar,moet je onderrug de leuning raken en je bovenrug en hoofd een klein stukje ervanaf?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Jeroen,

Je kan het misschien een als volgt proberen.

Je begint met je stoel naar voor of naar achter te schuiven zodanig dat, als je linker voet het linker pedaal (koppelingspedaal) volledig indrukt, je linkerbeen niet teveel gestrekt is (zie animatie van de Rijprof).

Dan ga je de rugleuning instellen. Houd het stuurwiel helemaal bovenaan vast. Je zit goed als daarbij je armen nog net niet helemaal gestrekt zijn, en je schouderbladen contact hebben met de rugleuning. De bedoeling is dat je schouderbladen ook tijdens het verdraaien van het stuurwiel altijd contact houden met de rugleuning, zodat je onmiddellijk in je schouderbladen en je zitvlak voelt wat de wagen probeert als hij wil gaan slippen. Dat moet je voelen vóór je het gezien hebt, anders is het al te laat om nog tijdig correct te kunnen ingrijpen.

Bij sommige auto's is de positie van het stuurwiel zowel in de hoogte als in de lengterichting verstelbaar (kijk zo nodig eens in de handleiding van de wagen). Ook hiermee kan je eventueel tot een comfortabelere zithouding komen.

Iemand die een onjuiste zithouding gewoon is, zal een correcte zithouding in het begin wat onwennig vinden. Maar dat duurt niet lang.

Laat je ons weten of het gelukt is om een correcte en toch aangename zithouding te vinden?

Succes ermee! :wink:
jeroen18

Bericht door jeroen18 »

hallo
blijkbaar draaide ik van de rugsteun iets te ver
bedankt voor je hulp
Plaats reactie