hoe moet de rugsteun en hoofdsteun eig staan?
want ze hebben me vertelt dat jeje polsen op het stuur moet leggen en dan de rugsteun zo moet draaien dat die helemaal tegen mn rug komt,maar la sk dit doe,staat mn rugsteun zo ver nr voor,heb k minder plaats om op mijn gemak te kunne rijden en mij kopsteun staat dan schuin nr voor,k krijg deze ook niet gelijk met mij hoofd vanboven ,want staat al op zen maximum?
rugsteun en hoofdsteun
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Jeroen,
Je kan het misschien een als volgt proberen.
Je begint met je stoel naar voor of naar achter te schuiven zodanig dat, als je linker voet het linker pedaal (koppelingspedaal) volledig indrukt, je linkerbeen niet teveel gestrekt is (zie animatie van de Rijprof).
Dan ga je de rugleuning instellen. Houd het stuurwiel helemaal bovenaan vast. Je zit goed als daarbij je armen nog net niet helemaal gestrekt zijn, en je schouderbladen contact hebben met de rugleuning. De bedoeling is dat je schouderbladen ook tijdens het verdraaien van het stuurwiel altijd contact houden met de rugleuning, zodat je onmiddellijk in je schouderbladen en je zitvlak voelt wat de wagen probeert als hij wil gaan slippen. Dat moet je voelen vóór je het gezien hebt, anders is het al te laat om nog tijdig correct te kunnen ingrijpen.
Bij sommige auto's is de positie van het stuurwiel zowel in de hoogte als in de lengterichting verstelbaar (kijk zo nodig eens in de handleiding van de wagen). Ook hiermee kan je eventueel tot een comfortabelere zithouding komen.
Iemand die een onjuiste zithouding gewoon is, zal een correcte zithouding in het begin wat onwennig vinden. Maar dat duurt niet lang.
Laat je ons weten of het gelukt is om een correcte en toch aangename zithouding te vinden?
Succes ermee!
Je kan het misschien een als volgt proberen.
Je begint met je stoel naar voor of naar achter te schuiven zodanig dat, als je linker voet het linker pedaal (koppelingspedaal) volledig indrukt, je linkerbeen niet teveel gestrekt is (zie animatie van de Rijprof).
Dan ga je de rugleuning instellen. Houd het stuurwiel helemaal bovenaan vast. Je zit goed als daarbij je armen nog net niet helemaal gestrekt zijn, en je schouderbladen contact hebben met de rugleuning. De bedoeling is dat je schouderbladen ook tijdens het verdraaien van het stuurwiel altijd contact houden met de rugleuning, zodat je onmiddellijk in je schouderbladen en je zitvlak voelt wat de wagen probeert als hij wil gaan slippen. Dat moet je voelen vóór je het gezien hebt, anders is het al te laat om nog tijdig correct te kunnen ingrijpen.
Bij sommige auto's is de positie van het stuurwiel zowel in de hoogte als in de lengterichting verstelbaar (kijk zo nodig eens in de handleiding van de wagen). Ook hiermee kan je eventueel tot een comfortabelere zithouding komen.
Iemand die een onjuiste zithouding gewoon is, zal een correcte zithouding in het begin wat onwennig vinden. Maar dat duurt niet lang.
Laat je ons weten of het gelukt is om een correcte en toch aangename zithouding te vinden?
Succes ermee!