scherpe draai

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
s@r@h

scherpe draai

Bericht door s@r@h »

Dan had ik nog een laatste probleembje
stel: het inslaan van een straat waarbij je een scherpe draai moet nemen
met een diesel: ik rem in tweede versnelling zonder ontkoppelingspedaal in te drukken, gevolg na een tijd rijdt de auto harder (na het loslaten van de ontkoppelingspedaal)
dien ik dan a) toch mijn ontkoppelingspedaal in te drukken? of b) in naar eerste terugschakelen? (omdat ik met het idee leef om dat altijd in tweede versnelling te doen, tenzij je echt (bijna) moet stoppen )

en dan lees ik hier verder dat bij het stoppen voor een rood licht je je best in neutraal zet, is het wachten in eerste verkeerd? Maken ze daar een punt van op het examen?
bedankt voor de respons alvast
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: scherpe draai

Bericht door wobotje »

s@r@h schreef:Dan had ik nog een laatste probleembje
stel: het inslaan van een straat waarbij je een scherpe draai moet nemen
met een diesel: ik rem in tweede versnelling zonder ontkoppelingspedaal in te drukken, gevolg na een tijd rijdt de auto harder (na het loslaten van de ontkoppelingspedaal)
dien ik dan a) toch mijn ontkoppelingspedaal in te drukken? of b) in naar eerste terugschakelen? (omdat ik met het idee leef om dat altijd in tweede versnelling te doen, tenzij je echt (bijna) moet stoppen )
Nu zeg je toch wel iets tegenstrijdig vind ik.
Je zegt dat je remt zonder de ontkoppelingspedaal in te drukken in 2de versnelling.
Daarna zeg je dat je auto harder begint te rijden als je het ontkoppelingspedaal loslaat.
Wanneer heb je hem dan ingedrukt?
s@r@h schreef:en dan lees ik hier verder dat bij het stoppen voor een rood licht je je best in neutraal zet, is het wachten in eerste verkeerd? Maken ze daar een punt van op het examen?
Of het verkeerd is op het examen ga ik mij niet over uitspreken, maar het is alleszins niet goed voor de wagen.
Als je in eerste wacht, dan moet je dus je ontkoppelingspedaal ingedrukt houden.
Dan wrijven die platen of tandwielen of wat het ook is, tegen elkaar, en dat verslijt je koppeling.
s@r@h

invoegstrook

Bericht door s@r@h »

Nu heb ik nog iets opgemerkt: zou het kunnen dat als er pijlen op de weg / een bord aangeven dat je in mag slaan dat je dan op deze invoegstrook daarvoor bestemd mag wachten (stilstaan) om de voorbij rijdende auto's vanuit de tegenovergestelde richting te laten doorrijden?

Terwijl als er geen pijlen op de weg/ bord zijn aangegeven de invoegstrook enkel dient om over te rijden en niet stil te staan om auto's voorrang te geven?
bedankt alvast voor de respons
s@r@h

Bericht door s@r@h »

ipv over een invoegstrook moet hier een middenberm zijn...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@ s@r@h,

Wil je aub je vraag eens opnieuw stellen en een beetje verduidelijken want ik vrees dat er geen kat aan uit komt hoe het er nu staat :wink:

Ik ga je toch proberen te antwoorden :wink:

1) er is een verschil tussen stilstaan, parkeren en stoppen.

Kijk maar eens bij het hoofdstuk stilstaan en parkeren dan zul je wel vinden wat ik bedoel.

Een stilstaand en een geparkeerd voertuig neem niet meer deel aan het verkeer.
Een gestopt voertuig blijft wel nog deelnemen aan het verkeer.

Dus waar jij het over hebt is een gestopt voertuig en daar kan ik je op antwoorden dat er nergens in de wet zou staan dat je niet mag stoppen om iemand voorrang te verlenen.

Nu om misverstanden te voorkomen (hoop dat je weet dat je niet op de middenberm zelf mag gaan stoppen) zou het dus beter zijn dat je vraag iets duidlelijker gesteld wordt.

Dan kunnen we er misschien nog een tekening of foto bijplaatsen zodat het heel duidelijk wordt :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie