Voorrang aan rechts - nieuwe regel vanaf 1 maart

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
De Wilde Eddy

Voorrang aan rechts - nieuwe regel vanaf 1 maart

Bericht door De Wilde Eddy »

Goedenavond,



Ik heb de volgende vraag / bedenking bij de gewijzigde regel “voorrang aan rechts’.

Vanaf heden behoudt de bestuurder die van rechts komt zijn voorrang, zelfs als hij gestopt is en zijn voertuig weer in beweging brengt.

Volgende verkeerssituatie dient zich aan:

- Ik (mijn leerling) rijdt rechtdoor

- Een bestuurder komende uit een zijstraat rechts is gestopt want…

- Uit de tegenovergestelde richting komt een hele sliert voertuigen (tegenliggers voor ons) aan wie hij voorrang moet geven

Voor mij (mijn leerling) een dilemma:

- bestuurder komende van rechts behoudt zijn voorrang

- indien ik (mijn leerling) blijft staan om die voorrang te geven, wordt het achteropkomende verkeer onnodig opgehouden

- indien ik (mijn leerling) besluit verder te rijden, en de bestuurde van rechts begeeft zich toch op het kruispunt, dan ben ik (mijn leerling) in fout want de voorrang aan rechts werd niet gegeven… gevolg: uitgesteld!... of misschien toch niet?

Deze vraag werd door een van onze lesgevers voorgelegd aan het examencentrum… de hoofdexaminator in kwestie heeft de vraag “in de oven gestoptâ€
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik ga even uitleggen hoe men dit in Nederland heeft opgelost.
Daar spreekt men van "gelegenheidsvoorrang".

Stel in jouw voorbeeld. De bestuurder die van rechts komt stopt omdat hij het rechtdoorgaande verkeer (rechts van hem) eerst moet voorrang verlenen, dan mag de auto die links van hem komt doorrijden.

Evenzo met een voetganger. Stel je stopt op een kruispunt omwille van een B1 bord (voorrang verlenen aan bestuurders). En komt een bestuurder aangereden aan wie je voorrang gaat verlenen, dan mag meteen ook de voetganger oversteken (al is er geen zebrapad) want de voetganger heeft dan gelegenheidsvoorrang.

In België is daar geen duidelijkheid over.

Zodra de auto die van rechts komt het kruispunt kan oprijden, moet je hem in ieder geval voorrang verlenen.

PS Eddy, als jij je registreert, dan krijg je automatisch een mail wanneer iemand op je vraag een antwoord of bijkomend antwoord geeft.
Bert De Meyer

Re: Voorrang aan rechts - nieuwe regel vanaf 1 maart

Bericht door Bert De Meyer »

De Wilde Eddy schreef: Volgende verkeerssituatie dient zich aan:

- Ik (mijn leerling) rijdt rechtdoor

- Een bestuurder komende uit een zijstraat rechts is gestopt want…

- Uit de tegenovergestelde richting komt een hele sliert voertuigen (tegenliggers voor ons) aan wie hij voorrang moet geven

De Wilde Eddy,
lesgever
Gisteren heb ik op 't examen deze situatie meegemaakt.
Mijn leerling reed gewoon door zonder te vertragen...
Geen enkele opmerking over gekregen van de examinator.
Ik heb haar achteraf toch aangeraden van in 't vervolg iets trager te naderen om nog te kunnen stoppen als ie toch op gang komt...
Plaats reactie