Welke papieren nodig?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jensie

Welke papieren nodig?

Bericht door Jensie »

Hallo,

Ik bel binnenkort om een afspraak te maken om mijn praktijkexamen af te leggen. Als ik bel, welke papieren moet ik bij me hebben liggen voor de info dat ze daar nodig hebben? Welke papieren heb ik dan ook nodig als ik naar het examen ga ?

Mijn vriendin zegt dat ik het papier nodig heb dat ik geslaagd ben voor mn theorie. Ik heb dat echter niet meer denk ik....

Vandaar mijn vraag hier

Groeten
Jens
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik weet niet hoe het werkt met het maken van een afspraak. Kijk hier eventjes http://www.goca.be/ned/rijbewijs/alle_c ... _maken.htm
Volgens de website van het GOCA moet je de volgende papieren meenemen wanneer je examen gaat doen. Deze site (die van het GOCA dus!) is overigens niet compatibel met de standaardinstellingen van de meest recente browser van Internet Explorer. :roll:

Als je zonder rijschool examen doet:

uw geldig identiteitsdocument
het geldig rijbewijs van de begeleider
het geldig identiteitsdocument van de begeleider
uw voorlopig rijbewijs of uw leervergunning
het betalingsbewijs van de retributie
het inschrijvingsbewijs van het voertuig waarmee u zich aanmeldt
het groene keuringsbewijs van de autokeuring (indien het voertuig hieraan onderworpen is)
het geldig verzekeringsbewijs "Burgerlijke Aansprakelijkheid" van uw voertuig (groene kaart internationaal verzekeringsbewijs)

Als je met de rijschool examen doet:

uw geldig identiteitsdocument
uw voorlopig rijbewijs of uw leervergunning of een stage-attest afgeleverd door uw gemeentebestuur
het betalingsbewijs van de retributie

Je moet niet langer dan 3 jaar daarvoor voor de theorie zijn geslaagd.
Fotocopieën van documenten worden niet aanvaard.

Nog een waarschuwing voor de buitenlanders: het GOCA is bijzonder slordig over haar voorlichting mbt het identiteitsdocument. Ze vergeten er bij te melden dat het een Belgisch identiteitsdocument moet zijn.
Een buitenlands paspoort wordt niet aanvaardt, Joost mag weten waarom :roll:


Je hebt jouw theorieëxamen bij dezelfde instantie (GOCA) gedaan als waar je jouw praktijk gaat doen. Ze kunnen dat zien in hun computer, dat zal volgens mij geen probleem geven.

Tip: zorg ervoor dat je de papieren ruim op voorhand al bij elkaar hebt liggen. Als je 's ochtends examen moet doen en ze dan nog moet gaan zoeken...
Gast

Bericht door Gast »

Wat houd : het betalingsbewijs van de retributie in ???

Groeten
jens
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Jens schreef:Wat houd : het betalingsbewijs van de retributie in ???
Het bewijs dat je betaald hebt voor je praktisch examen.
Zal je dus krijgen op het moment dat je je aanmeldt op het examencentrum en je moet betalen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... retributie
1 teruggave
2 betaling voor overheidsdiensten

Pikant detail, het GOCA is geen overheidsinstelling maar een privaat bedrijf, een monopolist dus.


Waarom werkt het linken niet?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Linken werkt, je moet [/url] achter je adres zetten, niet op de volgende regel ;) Een andere optie is om gewoon de link te plakken, phpBB maakt er dan zelf een klikbare link van.
Kaiser Sose

Bericht door Kaiser Sose »

Jens,

Ze gaan u vragen naar uw dossiernummer ( staat op uw voorlopig rijbewijs) en de datum van afgifte van uw voorlopig rijbewijs.

Als je in een ander examencentrum theorie hebt afgelegd, vragen ze misschien ook nog naar adresgegevens enz...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef: Een buitenlands paspoort wordt niet aanvaardt, Joost mag weten waarom :roll:
Je komt voor een Belgisch rijbewijs ... en moet dus ook voldoen aan de voorwaarden om er ééntje te kunnen krijgen :

Artikel 3
§1. Een Belgisch rijbewijs kunnen verkrijgen :
1° de personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, in het vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente en die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de identiteitskaart van Belg of voor vreemdeling;
b) het bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister;
c) de verblijfskaart van onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Economische Gemeenschappen;
d) het attest van immatriculatie;

2° de personen die het bewijs leveren van hun inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling gedurende een periode van ten minste zes maanden en die houder zijn van het geldige verblijfsdocument bedoeld in bijlage 33 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;

3° de personen die houder zijn van een van de volgende in België afgegeven geldige documenten :
a) de diplomatieke identiteitskaart;
b) de consulaire identiteitskaart;
c) de bijzondere identiteitskaart.


Met één van bovenstaande documenten moet je bij GOCA terecht kunnen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Merci voor de toelichting maar dat wist ik al. :wink:

De reden dat ik er verontwaardigd ben dat het GOCA hier moeilijk over doet is omdat het zinloos is voor zo ver ik het kan overzien maar wel een probleem kan vormen voor de buitenlandse kandidaat. Als de buitenlandse kandidaat gewoon zijn paspoort meeneemt en niet zijn vreemdelingenkaart (naar woord trouwens) bijheeft, een document (het paspoort dus) wat perfect voldoet aan de definitie 'uw geldig identiteitsdocument' die het GOCA zelf op haar website plaatst dan is het gevolg dat het examen niet doorgaat en de kandidaat nodeloos extra kosten heeft. Volg je tot zo ver?

Een paspoort, éénder uit welk democratisch land, is per definitie een geldig identiteitsdocument, dat het niet aanvaardt wordt als bewijs dat je in Vlaanderen woont doet hier geen enkele afbreuk aan. Dit kan al snel tot misverstanden leiden als iemand het letterlijk weet en niet weet dat hij een vreemdelingenkaart mee moet nemen. Nu zal je misschien denken, 'het is toch logisch dat je een vreemdelingenkaar (of één van die andere documenten) moet laten zien omdat een ander artikel voorschrijft dat je alleen maar rijexamen mag doen in het land waar je woont. Het probleem is dat je die vreemdelingenkaart al hebt laten zien vóór het maken van het theoretisch examen en nog moet laten zien wanneer je jouw rijbewijs ophaalt en daar dus al 2 keer, aan het begin en aan het einde van het traject, bewijst dat je in dit landje woont. Er is dus mijns inziens geen legitieme reden om een buitenlands paspoort tijdens het praktijkexamen niet te aanvaarden, zoals jij weet mag je toch pas rijden zogauw je jouw rijbewijs hebt opgehaald en daar ga je toch nog jouw vreemdelingenkaart moeten laten zien.

In een nutschell samengevat: door onnodige bureacratie kan een kandidaat onnodige kosten moeten maken. Het minste wat je van het GOCA mag verwachten is dat ze dan toch correct voorlichten maar een betere kwaliteit mag ik zeker niet verwachten van een monopolist.
Wat als de rijschool de leerling hier niet voor waarschuwt? Wat als de vrije begeleider het niet verteld? Hoe kan de buitenlander dat dan weten? Hij leest dat je een 'geldig identiteitsdocument' moet meenemen, het lijkt me een vrij billijke aanname voor deze buitenlander dat een Paspoort daaronder valt. Hij kan het niet ruiken. Jij weet als geen ander dat de meesten niet dit soort regels in detail kennen. :wink:


Ik wil nog eventjes mijn verontwaardiging uiten dat we anno 2007 na decennia van Europese samenwerking nog altijd niet één Europees rijbewijs hebben wat je voor één Europees rijexamen krijgt. Waarom in hemelsnaam mag een Nederlander niet in België of Duitsland examen doen als hij in Nederland woont en mag een Belg niet in Nederland of Duitsland examen doen als hij in België woont. Sterker nog, waarom mag een Belg geen examen in België doen als hij in Nederland woont.
Het enige rationele bezwaar wat ik hier voor kan bedenken is dat het niveau verschilt van land tot land en ze shoppen willen voorkomen maar in dat geval moeten ze hun mouwen maar eens opstropen en gewoon duidelijke regels opstellen die in heel Europa gelden.
Mocht je het niet weten (kan ik me goed voorstellen :wink:); ik ben een Nederlander en ik mag niet eens in mijn eigen land examen doen omdat ik nu toevallig studeer en woon in België. :roll:
Misschien moet ik ook maar eens een Belgische nationaliteit aanvragen naast mijn Nederlandse identiteit zolang de kleine Europese landjes (evenals de 'grote' Europese' landjes( nog zo bekrompen denken. Op dit front kunnen we nog veel leren van de Americanen.


Een heel verhaal, ik wil de buitenlanders die dit misschien lezen maar even waarschuwen dat hun paspoort niet aanvaardt wordt, dit om te voorkomen dat ze onnodig extra kosten moeten maken. Het is toch al zo duur.
Plaats reactie