aanmoediging of zo : )

Vraag hier tips en hulp van anderen.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

aanmoediging of zo : )

Bericht door agita »

Hallo iedereen,
ik ben echt blij dat ik deze leuke site heb gevonden!
Ik wil graag mijn rijbewijs hier in België halen hoewel ik geen Belgische ben.. Ik spreek al (hopelijk) redelijk goed Nederlands, maar ben er toch een klein beetje bang voor.
Meestal met die oefeningen waar ze naar de overtredingen vragen of naar de papieren en technische kennissen, heb ik moeilijkheden... :?
Tot nu heb ik het boek doorgelezen, maar nu begin ik hier bij jullie!
Hebben jullie misschien praktische nuttige ideeën voor niet moedertaalsprekers?
En ik heb ook nog andere vragen: ik ben Hongaarse, dus ook uit een EU-land, als ik een rijbewijs haal mag ik dan daarme zonder problemen thuis ook rijden? Thuis zijn er ook eerste hulp en technische kennissen aparte deelen van het rijexamen. Als ik naar huis ga, en thuis wil rijden, moet ik dan die deelexamens nog extra doen of hoeft dat niet meer?
Alvast bedankt en groetjes,
Agi
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Agita,

Jij kent blijkbaar al zeer goed Nederlands.
Tot nu heb ik het boek doorgelezen, maar nu begin ik hier bij jullie!
Bij onze site moet je beginnen met het lezen van de pagina ONZE LEERMETHODE. Dat is de belangrijkste pagina.

Vervolgens leg je boek ergens in een kast en laat het daar maar liggen.

Volg dan onze leermethode en het zal zonder problemen gaan.

Heel veel succes.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanmoediging of zo : )

Bericht door Inazuma »

agita schreef: En ik heb ook nog andere vragen: ik ben Hongaarse, dus ook uit een EU-land, als ik een rijbewijs haal mag ik dan daarme zonder problemen thuis ook rijden?
Agi
Met het Nederlands zit het al goed, dus met het autorijden komt het ook wel goed ;)

De landen van de EU erkennen elkaars rijbewijzen.

Normaal gezien moet Hongarije wetgeving hebben die toelaat dat het Belgische rijbewijs dat je behaalde terwijl je hier officiëel verblijft, in Hongarije erkent wordt, en inwisselbaar is voor een Hongaars rijbewijs (of van ander EU land) waar je nadien gaat wonen.


Hon,garije was overigens al ondertekenaar van het (Internationaal) VERDRAG INZAKE HET WEGVERKEER op basis waarvan de deelnemende staten elkaars rijbewijzen erkennen.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Re: aanmoediging of zo : )

Bericht door agita »

Hey, dank je, dank je : )
Tussentijds ben ik al begonnen, het gaat echt goed!
Ik ben tot nu nog heel gemotiveerd, de eerste hoofdstuk al zonder fouten ;)
Maar, bij de tweede, de weggebruikers.. vraag nr 21 is als volgt:
"Om met deze bromfiets klasse B te mogen rijden ...
A/ ... moet ik minstens 18 jaar zijn.
B/ ... moet ik minstens 16 jaar zijn."
Is die blauwe auto een bromfiets klasse B???
Of hoeven de afbeeldingen niet altijd in samenhang zijn met de vragen?
agi
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Op de foto staat een brommobiel, een autootje dat slechts 45km/u kan rijden, net zoals een bromfiets klasse B.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

:oops:
oké, goed om te weten!
maar ziet net als een auto uit...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Agita,

Daarom schreef ik dat je EERST de theoriepagina's moet lezen en dan pas de oefenvragen maken.

Op de theoriepagina's kon je leren dat dat ook een bromfiets (brommobiel) is.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Hm, ik heb het gisteren avond ook (voor de vragen!) en nu opnieuw gelezen maar heb nergens brommobiel gevonden in de hoofdstuk "weggebruikers":
Hoeft niet, ik weet het nu, en zal wel opletten, maar ik vond het raar dat er al veel vragen waren met "bromfiets klasse B" maar heb nog nergens zo een bommobiel gezien (bij de vragen)
Ik heb trouwens daar ook juist geantwoord, en in de tweede hoofdstuk had ik nog maar 2 fouten.
Of moet ik alle theorie pagina's lezen en pas dan de vragen?
In de methode was eerste hoofdstuk: eerst een wetgeving en dan de vragen en dan de nieuwe hoofdstuk.. als ik het goed heb begrepen : )
En echt dank jullie, dat jullie zo snel reageren!
Dat vind ik heel sympathiek
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Nu, bij de "voertuigen" heb ik het inderdaad gevonden, maar in de eerste 2 hoofdstukken echt niet!
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Hallo weer hier!
Ik ben al bij de proefexamens, het is wel echt gemakkelijker zo!
en met die ad randum vragen heb ik maximaal 2-4 fouten.
Wat raden jullie? Zou ik durven het examen proberen, of zou ik moeten het nogeenkeer doorlezen en nog wat vragen oefenen?
Mijn andere vraag is nog, of ik gewoon 41 van de 50 vragen juist moet beantwoorden, of zijn er vragen die ernstiger zijn en daarom meer punten minus betekenen?
groetjes
Agi
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

agita schreef:Mijn andere vraag is nog, of ik gewoon 41 van de 50 vragen juist moet beantwoorden, of zijn er vragen die ernstiger zijn en daarom meer punten minus betekenen?
Elke fout geldt voor 1 minpunt.
Dus mag je maximaal 9 foutieve antwoorden geven.
Of, je moet dus ten minste 41 vragen correct beantwoorden.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Dan heb ik het toch goed begrepen : )
Nu moet ik nog overleggen of ik het durf zo proberen, of zou ik het nog een paar ker doorlezen ...
Ik ben bezig met die vragen en of heb ik 1-2 fouten, of 4-5 ...
te veel wil ik het ook niet oefenen want dan leer ik de antwoorden automatisch met de plaatjes en dat vind ik niet echt goed :(
mening?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

agita schreef:Nu moet ik nog overleggen of ik het durf zo proberen, of zou ik het nog een paar ker doorlezen ...
Ik ben bezig met die vragen en of heb ik 1-2 fouten, of 4-5 ...
te veel wil ik het ook niet oefenen want dan leer ik de antwoorden automatisch met de plaatjes en dat vind ik niet echt goed :(
mening?
1-2 fouten of 4-5 fouten is wel een groot verschil, hé Agita.

Maar een theorie-examen kost slechts 15 Euro, en je mag elke dag opnieuw gaan als je wil, in om het even welk examencentrum.

Wij kunnen natuurlijk niet zeggen: "Ga maar je examen afleggen", met het risico dat we dan, als je toch niet zou slagen, een pak motten krijgen van jou. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

agita schreef:Dan heb ik het toch goed begrepen : )
Nu moet ik nog overleggen of ik het durf zo proberen, of zou ik het nog een paar ker doorlezen ...
Ik ben bezig met die vragen en of heb ik 1-2 fouten, of 4-5 ...
Dan "mag" je al twee, drie, vier keer meer fouten maken op je examen als op een proefexamen hier ...

Dat moet stilaan kunnen lukken.

(Op gevaar af dat ik wat motten krijg als je niet slaagt ;) )

te veel wil ik het ook niet oefenen want dan leer ik de antwoorden automatisch met de plaatjes en dat vind ik niet echt goed :(
mening?
Je moet inderdaad antwoorden op basis van de vraag en de bijhorende foto - niet uit automatisme.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Als alles lukt ga ik morgen!
Ik heb nog rustig doorgelezen waar ik niet zeker was... en morgen zal ik mijn best doen!
Nog een opmerking of zo, ik weet het niet precies waar het moet staan.. maar ik dacht, misschien is het goed als jullie het weten, er zijn in de proefexamens typefouten. Voor mij was soms een beetje storend, misschien voor moedertaalsprekers is dat niet erg opvallend.. maar toch goed als jullie het weten!
"ruine auto" in plaats van bruine en "voorlig rijbewijs" in plaats van voorlopig... als ik me niet vergis
groetjes
Agi
Plaats reactie