technisch vraagje

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

technisch vraagje

Bericht door gast »

Beste,

eerst en vooral proficiat met deze mooie en handige site !!! chapeau!

ten tweede: ik heb een technisch vraagje:

wanneer je voor het rood licht staat, mag je dan reeds je versnelling in 1e zetten, of laten staan in eerste? of is het beter dan je naar neutraal schakelt en pas naar 1e wanneer het licht op groen springt?
Dit laatste is mijn mening, uit mijn ervaring, maar mijn vriendin die net 20u rijles achter de rug heeft beweert dat je je versnelling in eerste moet laten staan.

graag enige duidelijkheid hieromtrent

alvast bedankt !!!
vele groetjes
Stijn
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Stel, het licht wordt rood en je zult 45 seconden moet wachten.
Waarom zou je dan je auto in 1ste versnelling laten staan en dus ook de hele tijd je koppeling indrukken (want anders rijd je verder of val je stil)?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door wobotje »

Anonymous schreef: Dit laatste is mijn mening, uit mijn ervaring, maar mijn vriendin die net 20u rijles achter de rug heeft beweert dat je je versnelling in eerste moet laten staan.
Misschien zeggen ze dit omdat leerlingen anders misschien zenuwachtig worden als ze vlug moeten schakelen als het licht op groen springt en daardoor zouden kunnen stilvallen als ze te haastig willen schakelen en vertrekken?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: technisch vraagje

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef: wanneer je voor het rood licht staat, mag je dan reeds je versnelling in 1e zetten, of laten staan in eerste? of is het beter dan je naar neutraal schakelt en pas naar 1e wanneer het licht op groen springt?
Als je zicht hebt op de andere lichten, voor de andere zijde dus, kan je rustig naar eerste schakelen als zij oranje krijgen. Zo kan je vlot vertrekken wanneer je groen hebt, en vermijd je geclaxonneer achter je.
Quote: Dit laatste is mijn mening, uit mijn ervaring, maar mijn vriendin die net 20u rijles achter de rug heeft beweert dat je je versnelling in eerste moet laten staan.
Dat argument heb ik ook eens gehoord, als je in neutraal staat, en ze rijden je aan, kan je het kruispunt op bollen. Als je in 1ste staat, ze rijden je aan, schiet je van je koppeling af, en bol je niet zo simpel meer, want je motor slaat waarschijnlijk af. Ik vind dit maar een waardeloos argument, want de kans is er ook dat je motor gewoon blijft draaien, en dat je rustig in 1ste het kruispunt op rijdt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Persoonlijk hou ik bij rood licht altijd m'n voet op het rempedaal zodanig dat m'n voertuig niet wegbold maar ook vooral om een bijkomende indikatie te geven aan het achteropkomend verkeer door middel van m'n remlichten.
Kan ook met geluk te maken hebben maar op die kleine 4 miljoen kilometer die ik tot nu toe gereden heb heb ik nog geen ongeval gehad op die manier of iemand gehad die een noodstop moest doen of gekke toeren moest uithalen om mij niet te raken.
Indien het verkeer achter me stilstaat dan pas gaat m'n voet van het pedaal.

Om nu je voertuig in de eerste versnelling te laten staan is wat afhankelijk ook van de situatie.
Bij sommige verkeerslichten kan het inderdaad nogal lang duren eer je terug verder kan rijden, meerdere wegen, beurtelings doorgang, druk verkeer,...
Om dan de koppeling heel die tijd ingedrukt te laten is het niet aan te raden maar dat wil dan ook niet zeggen dat je dan, zoals vaak gebeurd bij velen, je handrem optrekt, uit versnelling plaatst en met vanalles bezig bent behalve het verkeer rondom je geen.
Zodanig dat, wanneer het groen wordt, je het eerst niet ziet, dan nog je koppelingspedaal moet zoeken, in versnelling steken, handrem lossen, eventueel stilvalt omdat je je handrem vergeten bent,...enz.
Tegen dan is het al bijna terug rood en wordt de fille achter je steeds maar langer.

Het is een beetje de kunst dat je moet blijven leren om wanneer het groen wordt onmiddelijk te kunnen vertekken rekening houdend met wat er op het kruispunt gebeurd.
Gast

Bericht door Gast »

Stel, het licht wordt rood en je zult 45 seconden moet wachten.
Waarom zou je dan je auto in 1ste versnelling laten staan en dus ook de hele tijd je koppeling indrukken
en als je nu als eerste voor het rood licht staat?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Anonymous schreef:
Stel, het licht wordt rood en je zult 45 seconden moet wachten.
Waarom zou je dan je auto in 1ste versnelling laten staan en dus ook de hele tijd je koppeling indrukken
en als je nu als eerste voor het rood licht staat?
Meestal is er altijd wel iets waaruit je kan afleiden dat het bijna groen zal worden.
Zoals Rafael hierboven reeds schreef, kan je bijvoorbeeld kijken naar de lichten aan de andere kant.
Op die manier kan je tijdig schakelen en als het groen wordt, kan je onmiddelijk vertrekken.

Eigenlijk zouden ze zoiets als in Duitsland moeten invoeren.
Daar krijg je ook oranje voor het terug groen wordt.
Eigenlijk wel handig, want dan heb je nog tijd om te schakelen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

wobotje schreef:Eigenlijk zouden ze zoiets als in Duitsland moeten invoeren.
Daar krijg je ook oranje voor het terug groen wordt.
Eigenlijk wel handig, want dan heb je nog tijd om te schakelen.
Inderdaad, 3 seconden.

Als je het me niet kwalijk neemt, zou ik graag even de puntjes op de i willen zetten.

Een oranje verkeerslicht bestaat in België en in Duitsland niet. In België is het een oranjegeel licht, in Duitsland een geel.

Na rood krijg je in Duitsland rood + geel.

:wink:
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Jozef schreef:
wobotje schreef:Eigenlijk zouden ze zoiets als in Duitsland moeten invoeren.
Daar krijg je ook oranje voor het terug groen wordt.
Eigenlijk wel handig, want dan heb je nog tijd om te schakelen.
Inderdaad, 3 seconden.

Als je het me niet kwalijk neemt, zou ik graag even de puntjes op de i willen zetten.

Een oranje verkeerslicht bestaat in België en in Duitsland niet. In België is het een oranjegeel licht, in Duitsland een geel.

Na rood krijg je in Duitsland rood + geel.

:wink:
Ok :)
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Ik verkies het verkeerslichten systeem van China. Naast de lichten staat daar een teller die mooi weergeeft hoe lang de fase nog duurt, deze teller is trouwens ook in de kleur van de desbetreffende fase.

Ik erger me dood aan mensen die bij groen nog enkele seconden nodig hebben om te vertrekken. Daarom, hou de andere lichten goed in de gaten (andere richting oranjegeel, voetgangerslichten, ... kunnen een indicatie geven) en zorg dat je op tijd terug in eerste staat. Het vermijd alleszins files en soms zelfs agressie.

Ik voeg nog even het volgende toe voor de mensen die met een automaat rijden of dit misschien in de toekomst zullen doen. Een automaat laat je gewoon in 'D' staan. Je houdt de wagen tegen met de rem zodat hij niet gaat 'kruipen'. Dit is natuurlijk wel handig aan lichten of in de file. Het kan geen kwaad voor de automatische versnellingsbak. Lees je gebruiksaanwijzing van de auto maar eens, het staat er gegarandeerd in !
Plaats reactie