rij-examen = grote zorg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

rij-examen = grote zorg

Bericht door Gast »

Hallo iedereen,


nogmaals eens proficiat met deze site, het is voor mij een echte steun!
ik rijd nu al zo'n jaar rond met een voorlopig rijbewijs, heb het gaan inruilen voor een nieuw, zodat ik NOG langer tijd heb:) mijn vriendinnen durven allemaal hun rij examen te gaan doen, maar ik zie er zodanig tegen op dat ik het zo lang mogelijk uitstel.

Ik vraag me af wanneer je voelt dat je klaar bent om examen te gaan doen... Ik voel me nu goed in de auto, tegenover in het begin, had ik zo veel schrik dat ik nooit durfde rijden:) De manouvres gaan nu ook wel heel goed. Maar ze hebben mij zo'n schrikverhalen ingeprent van dat praktijk examen dat het voor mij echt een vreselijke drempel is om dat te gaan doen... Ik zie het zo al voor mij dat ik blokkeer, gewoon van de zenuwen.

Verder is mij in het begin iets verkeerd aangeleerd, wat ik er moeilijk nog uitkrijg... bij het remmen druk ik altijd de ambriage in.. ook als ik niet schakel. Dit is nu een gewoonte geworden. Als er vb een auto afkomt, en ik moet remmen, heb ik de neiging om men ambriage mee in te drukken, ook al moet ik maar even remmen. Wat is het beste? Eerst je rem indrukken en dan pas je ambriage? Of omgekeerd?


Vele vragen ineens.. maar ik kan er nergens anders mee terecht. Ik ben trouwens van plan om 1 of 2 praktijklessen te gaan volgen bij de rijschool, zodat ik daar ook nog eens al mijn vragen kan stellen, en misschien kunnen zij een objectief antwoord geven over mijn rij'kunsten'

Alvast bedankt en vriendelijke groetjes
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: rij-examen = grote zorg

Bericht door Rafael »

yannah schreef: Hallo iedereen,


nogmaals eens proficiat met deze site, het is voor mij een echte steun!
ik rijd nu al zo'n jaar rond met een voorlopig rijbewijs, heb het gaan inruilen voor een nieuw, zodat ik NOG langer tijd heb:) mijn vriendinnen durven allemaal hun rij examen te gaan doen, maar ik zie er zodanig tegen op dat ik het zo lang mogelijk uitstel.
Geweldig van je! Nog eens iemand die moeite doet, en niet zomaar op goed geluk een examen gaat afleggen.
yannah schreef: Ik vraag me af wanneer je voelt dat je klaar bent om examen te gaan doen... Ik voel me nu goed in de auto, tegenover in het begin, had ik zo veel schrik dat ik nooit durfde rijden:) De manouvres gaan nu ook wel heel goed. Maar ze hebben mij zo'n schrikverhalen ingeprent van dat praktijk examen dat het voor mij echt een vreselijke drempel is om dat te gaan doen... Ik zie het zo al voor mij dat ik blokkeer, gewoon van de zenuwen.
Een tip tegen de stress kan zijn, dat je niemand zegt wanneer je je examen gaat afleggen. Als je je rustig op de baan voelt, vlot met de auto kan omgaan zoals het hoort, je rekening kan houden met iedereen rond je, en ook nog eens alle borden zien, moet je geen schrik hebben voor je examen. Ik ben trouwens ook wel eens benieuwd naar die &quotschrikverhalen&quot?
yannah schreef: Verder is mij in het begin iets verkeerd aangeleerd, wat ik er moeilijk nog uitkrijg... bij het remmen druk ik altijd de ambriage in.. ook als ik niet schakel. Dit is nu een gewoonte geworden. Als er vb een auto afkomt, en ik moet remmen, heb ik de neiging om men ambriage mee in te drukken, ook al moet ik maar even remmen. Wat is het beste? Eerst je rem indrukken en dan pas je ambriage? Of omgekeerd?
Deze vraag is al erg vaak aan bod gekomen. Wanneer je moet afremmen, ontkoppel je niet. Je ontkoppelt pas vanaf 1.200 toeren per minuut. Je hoeft geen schrik te hebben dat je stilvalt als je afremt, dat zal niet zo gauw gebeuren. Als je dus gewoon even moet afremmen voor een tussenvoegende auto (Die geen inschattingsvermogen heeft dus)) moet je niet ontkoppelen. Als je gewoon zou remmen voor bvb verkeerslichten, rem je af, en ontkoppel je pas vanaf 1.200 toeren per minuut. (Op dat moment sta zelfs je bijna stil)
yannah schreef: Vele vragen ineens.. maar ik kan er nergens anders mee terecht. Ik ben trouwens van plan om 1 of 2 praktijklessen te gaan volgen bij de rijschool, zodat ik daar ook nog eens al mijn vragen kan stellen, en misschien kunnen zij een objectief antwoord geven over mijn rij'kunsten'
Dat kan ook een goede hulp zijn, deze mensen zijn er immers voor getraind.
Gast

Re: rij-examen = grote zorg

Bericht door Gast »

Schrikverhalen genoeg gehoord, vooral dan ivm onvriendelijke examinators... Ik geef hen gelijk dat ze streng zijn, maar als ik hoor hoe zij het examen al starten 'madammeken, doet uwe motorkap maar is open'. Ik krijg al de kriebels als ik denk da ik bij zo ene mij op mijn gemak ga moeten voelen in de auto
Verder vooral verhalen over fouten die gemaakt worden waardoor je snel gebuisd bent. Ze laten je vb parkeren, maar je mag daar niet parkeren, dus ben je gebuisd. (is wel normaal, maar van de zenuwen doe je soms gewoon wat de examinator zegt).

Ik ben wel van plan om niet dat examen te gaan afleggen met het gevoel da ik toch ga buizen, ik wil er echt zelfzeker naartoe gaan, maar tis lastig als iedereen dat ik ken zijn examen al gaat doen en ook nog eens slaagt:)
Plaats reactie