Voorrang van rechts?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Evelien

Voorrang van rechts?

Bericht door Evelien »

Hoihoi!

Enkele vraagjes ivm de voorrang van rechts:

Telkens ik voorrang moet verlenen aan iemand die van rechts komt schakel ik terug naar 2e, is dit de goede manier voor op het examen?
En ik las hier ergens dat, wanneer diegene van rechts komt maar EVEN stopt (uit veiligheid), hij zijn voorrang dan NIET kwijt is. Ik veronderstel dat dit effectief het geval is?

Merci'tjes al!
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Bij vorang van rechts moet je zorgen dat als er iemand van rechts komt je op een nromale manier kan stoppen zonder alles te moeten dichtslaan.
Dus is het een onoverzichtelijke voorrang van rechts moet je u snelheid aanpassan aan de situatie zodat je goed kan zien dat er weldegelijk niemand van rechts komt.

Als der persoon van rechts komt stopt, verliest hij zijn voorrang.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef: Als der persoon van rechts komt stopt, verliest hij zijn voorrang.
Neen, dat klopt niet. Als hij gestopt is en je rijdt hem aan, heeft hij nog altijd voorrang, en word jij aansprakelijk gesteld.

Pas als hij, na gestopt te hebben, zijn voertuig opnieuw in beweging brengt, verliest hij zijn voorrang. Maar wees daar toch voorzichtig mee: je moet kunnen bewijzen dat de andere bestuurder volledig gestopt was (sterk vertragen volstaat niet) in de praktijk is dit dikwijls niet mogelijk.
Plaats reactie