Probleem met koppeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Probleem met koppeling

Bericht door gast »

Hoi,

Ik heb mijn eerste twee rijlessen gehad. De koppeling blijft een probleem.
Elke keer als ik rijd en moet stoppen en verder wil rijden. Dan blokkeert de motor en valt alles stil. De instructeur zegt dat ik de koppelingspedaal eerst klein beetje moet los laten tot dat ik de trilling voelt. Dan mijn rechtervoet van de rempedaal afzetten. Vervolgens de koppelingspedaal helemaal laten komen en op de gaspedaal drukken.

Ik snap niet wat ik precies mis doet. Maar het gebeurt regelmatig. Het probleem zit bij het laten komen van de koppelingspedaal. Ik laat op het einde direct los volgens de instructeur.

Hoe kan ik me verhelpen om het laten komen onder de knie te hebben?
Ik vind persoonlijk echt oncomfortabel om mijn voeten te plaatsen op de pedalen. Kan iemand mij tips geven?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

Zoals je instructeur zegt: laat het koppelingspedaal opkomen tot waar je hoort dat de motor de neiging heeft om langzamer te draaien, en je voelt dat de wagen wil vooruitkruipen. Als je het koppelingspedaal in deze fase niet ver genoeg laat opkomen, moet het hele koppelen daarna nog gebeuren, met alle moeilijkheden vandien laat je het koppelingspedaal al te ver opkomen, dan valt de motor stil.

HOUD het koppelingspedaal in deze stand terwijl je het rempedaal loslaat.

Geef misschien al een beetje vroeger wat gas bij om het koppelingspedaal verder te laten opkomen. Ook in deze laatste fase moet je het koppelingspedaal heel geleidelijk laten opkomen. Dat is gewoon een kwestie van oefening.

Succes, en mocht het nog niet lukken, post dan gerust nog een berichtje, dan proberen we het nog eens anders uit te leggen.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

koppeling laten komen zoals uw instructeur zegt, op een bepaald punt voel je dat uw wagen zachtjes vooruit begint te rijden of wil vooruit gaan. Dan houd je uw koppeling in die positie, geef je een beetje gas bij en ben je weg.
Naarmate je dit meer en meer doet verbeterd dat altijd maar.
In't begin had ik daar ook wat problemen mee, en heb nu toch al een 3tal uur rijden achter de rug zonder stilvallen:)

Stilvallen komt dus doordat je op het aangrijpingspunt direct de koppeling lost (of te bruusk laat komen), daardoor viel ik dus ook geregeld stil.

Trucje dat ik ook gebruik: als je terug moet vertrekken, eerst vlug een beetje gas geven zodat uw motor ongeveer aan de 1200-1500 toeren zit, en dan uw koppeling laten komen. Dan zul je niet zo rap stilvallen.
Gast23456

Bericht door Gast23456 »

Gewoon veel rijden is mijn tip
In het begin lijkt het erg ingewikkeld en getimed maar je moet het gewoon zoveel mogelijk doen
Een truukje dat mij heeft geholpen is rond de oprit rijden alleen op de koppeling (dus zonder gas te geven)
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Gast23456 schreef: Een truukje dat mij heeft geholpen is rond de oprit rijden alleen op de koppeling (dus zonder gas te geven)
Ik neem aan dat je dit met een diesel gedaan hebt?
Probeer het nog eens met een bezine, het zal je hoogstwaarschijnlijk niet lukken...

En het is trouwens nog slecht ook.
Gast23456

Bericht door Gast23456 »

Anonymous schreef:
Gast23456 schreef: Een truukje dat mij heeft geholpen is rond de oprit rijden alleen op de koppeling (dus zonder gas te geven)
Ik neem aan dat je dit met een diesel gedaan hebt?
Probeer het nog eens met een bezine, het zal je hoogstwaarschijnlijk niet lukken...

En het is trouwens nog slecht ook.
@ topicstarter :Sorry voor het slechte advies dan..
@ gast : kan je me uitleggen waarom dit slecht is?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast23456 schreef: @ gast : kan je me uitleggen waarom dit slecht is?
Een motor is slechts in een bepaald toerentalgebied optimaal in staat om kracht te leveren. Hogere en lagere toerentallen zijn minder gunstig voor de motor.

Om de motor kracht te laten leveren, is 1.200 toeren per minuut zowat het minimum dat nog gezond is. Als je geen gas geeft, draait de motor meestal slechts tegen ongeveer 800 toeren per minuut.
Plaats reactie