Correct een middenberm oversteken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Bericht door THE driver »

Quote: Vraag 1:
Je moet zo ver mogelijk naar rechts rijden, rechtse vak dus. Tenzij het daar voorsorteervakken zijn. Dus de roze pijl.

Ik heb een andere mening over vraag 1

Er is een onderscheid tussen &quotlinks omkeren&quot dat is een maneuver dat NIET gereglementeerd is,en &quotlinks afslaan dat WEL een gereglementeerd maneuver is,dus mag hij volgens mij zowel kort links als groot links draaien.


vraag 2

ga ik mee in de mening van Benny
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

In de rijschool zeiden ze bij't links afdraaien altijd zo groot mogelijke draai nemen zodat je op het rechtervak uitkomt. Zo doe ik dat, tenzij er op het rechtervak iemand afkomt die rechtdoor rijdt, dan zou ik soms durven uitkomen op het linkervak en zodra het rechtse vak vrij is ga ik dan naar rechts. (dit op voorwaarde dat ik niemand hinder natuurlijk)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Vraag 2:
Ik vermoed dat je in de meeste situaties niet in het midden mag staan.
Eerst en vooral zou ik de blauwe pijl volgen omdat je een bocht naar links zo ruim mogelijk moet nemen.

Stel dat je de blauwe pijl volg en je komt tot stilstand op de midden berm dan kan de rode auto nog altijd om je heen.

Het is inderdaad zo dat je in de meeste situaties niet in het midden mag gaan staan, maar soms kan het niet anders omdat je gewoonweg geen zicht hebt.
Dit noemen we dan maar overmacht.

Over aansprakelijkheid kun je oneindig blijven discusiën vrees ik
De rode auto rijdt op een voorrangsweg maar het keren op de rijbaan wordt een manouvre terwijl de blauwe auto daar niet mag staan.

Dit wordt dus voer voor een rechtbank waarvan ik denk dat de meeste rechters de blauwe auto in fout zullen stellen.

Hoe dan ook door de blauwe pijl te volgen en me dus zodanig op te stellen dat de rode auto goed om me heen kan kan ik dus al veel vermijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast23456

Correct een middenberm oversteken

Bericht door Gast23456 »

Hallo,

Ik heb een vraagje over hoe ik exact over ene middemberm moet rijden zonder wegmarkering.
Ik heb al aan verscheidene agenten en ervaren bestuurders dit gevraagd maar ik krijg tegenstrijdige antwoorden.
Vraag1 (Zie illustratie)
Afbeelding
Moet ik de roze pijl of de zwarte pijl volgen wanneer ik wil keren op een baan met middenberm buiten de bebouwde kom?

Vraag2
Afbeelding
Dit is meestal een voorangsweg..
Ik moet vanop een zijweg de hoofdbaan op naar links. Wel traject volg ik het best. ?
Stel nu dat terwijl ik op de middenberm ben aan het wachten voor dat ik doorkan maar de roze auto wil keren. Heeft hij dan geen voorrang? En hoe kan hij dit doen als ik sta te wachten op de doorgang?

Alvast Bedankt
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Vraag 1:
Je moet zo ver mogelijk naar rechts rijden, rechtse vak dus. Tenzij het daar voorsorteervakken zijn. Dus de roze pijl.

Vraag 2:
Ik vermoed dat je in de meeste situaties niet in het midden mag staan.

Wacht in ieder geval nog even op een bevestiging
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Bericht door THE driver »

Quote:

Je maakt het jezelf enkel moeilijker, wat is het nut van kort naar links te draaien, om dan weer naar rechts uit te wijken, want je moet op het rechtse vak rijden... Dan is ruimer draaien veel handiger.


Wat je hier schrijft is juist, daarom schrijf ik ook in mijn vorige opmerking dat hij MAG ruim of kort draaien.
Dat was ook de vraagstelling dacht ik.
Maar jij schrijft je MOET ruim links keren,en dat is niet juist.want dat is alleen van toepassing bij het links afslaan.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Op de Antwerpsesteenweg in Lier zijn bij openingen in de middenberm wegmarkeringen aangebracht die het aankomend verkeer verplichten om het rechter baanvak te gebruiken en links afslaande en kerende bestuurders toe te laten te keren naar het linker baanvak.

Afbeelding

Ook als dergelijke wegmarkeringen niet aanwezig zijn lijkt het mij veiliger om te keren naar het linker baanvak en wel om de volgende reden: als je keert naar het linker baanvak blokkeer je maar één baanvak. Gezien het aankomende verkeer eveneens verondersteld wordt rechts te rijden kan je op deze manier veiliger invoegen. Naderhand moet je uiteraard, wanneer mogelijk, terug rechts invoegen.
Of het wettellijk ook zo moet weet ik niet en wat de consequenties zijn bij een ongeval zal per individuele zaak moeten beoordeeld worden.

Wat het links afslaan naar een weg met meerdere baanvakken betreft: blijf op je eigen baanvak. Als je van een weg komt met maar één baanvak (het rechtse), blijf dan rechts rijden (blauwe pijl in jouw tekening). Kom je van een weg met meerdere baanvakken, blijf dan op je eigen (denkbeeldige) baanvak. Als je van het linker baanvak naar het rechter rijdt (of omgekeerd) tijdens het afslaan, snij je de weg van de bestuurders naast je af.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

THE driver schreef:
Ik heb een andere mening over vraag 1

Er is een onderscheid tussen &quotlinks omkeren&quot dat is een maneuver dat NIET gereglementeerd is,en &quotlinks afslaan dat WEL een gereglementeerd maneuver is,dus mag hij volgens mij zowel kort links als groot links draaien.
Keren is inderdaad een maneuver

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, ... keren of achteruitrijden, ...

Bijgevolg is het niet gereglementeerd hoe dat dient te verlopen, en moet je alle andere weggebruikers voorrang verlenen gedurende het hele maneuver - dus tot je de normale rijpositie weer ingenomen hebt.

Dan kan je maar beter ineens rechts gaan rijden, dan dwing je het aankomende verkeer ook niet je langs rechts in te halen ...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

THE driver schreef: ik heb een andere mening over vraag 1

Er is een onderscheid tussen &quotlinks omkeren&quot dat is een maneuver dat NIET gereglementeerd is,en &quotlinks afslaan dat WEL een gereglementeerd maneuver is,dus mag hij volgens mij zowel kort links als groot links draaien.
Je maakt het jezelf enkel moeilijker, wat is het nut van kort naar links te draaien, om dan weer naar rechts uit te wijken, want je moet op het rechtse vak rijden... Dan is ruimer draaien veel handiger.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Bericht door THE driver »

Quote:

Keren is inderdaad een maneuver

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, ... keren of achteruitrijden, ...

Bijgevolg is het niet gereglementeerd hoe dat dient te verlopen, en moet je alle andere weggebruikers voorrang verlenen gedurende het hele maneuver - dus tot je de normale rijpositie weer ingenomen hebt.

Dan kan je maar beter ineens rechts gaan rijden, dan dwing je het aankomende verkeer ook niet je langs rechts in te halen ...

Onder &quotKEREN&quot wordt verstaan zijn voertuig op de rijbaan omdraaien,en terwijl bij&quotOMKEREN&quot gebruik gemaakt word van een andere rijbaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

THE driver schreef: Onder &quotKEREN&quot wordt verstaan zijn voertuig op de rijbaan omdraaien,en terwijl bij&quotOMKEREN&quot gebruik gemaakt word van een andere rijbaan.
Het woord &quotomkeren&quot komt niet voor in het verkeersreglement. We zijn dus aangewezen op Van Dale.

Volgens het onlinewoordenboek van Van Dale betekent omkeren in deze contekst:
Quote: om·ke·ren (onov.ww.)
1 omdraaien en terugkeren
Het is dus niet noodzakelijk hierbij gebruik te maken van een andere rijbaan.
Gast23456

Bericht door Gast23456 »

Dus uit jullie reacties kan ik afleiden dat ik best bij het eerste tekeningetje mijn bocht zo ruim mogelijk pak (dus de blauwe pijl) en dat in het geval van het tweede tekeningetje niet beslist is en dus afhankelijk van de situatie?
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

Keren

Bericht door THE driver »

@ Gast


Vraag 1 is Links Omkeren= NIET Gereglementeerd

Geen artikel uit het verkeersreglement die zegt het moet kort of ruim


Vraag 2 is Links afslaan = WEL Gereglementeerd

Het verkeersreglement zegt daarover dat je waneer je links afslaat,dan moet je dat zo ruim mogelijk doen!
Plaats reactie