morgen exaam

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Asx:

Je schrijft dat jouw vader een vlotte chauffeur is.

Natuurlijk zijn wij ook voorstanders van een vlot wegverkeer: we blokkeren het dwarsverkeer niet op een kruispunt, we houden voldoende afstand zodat er probleemloos van rijstrook kan veranderd worden, we ritsen zoals het hoort, enz.

Als je echter bedoelt dat het voor jouw vader nooit snel genoeg kan gaan, dan geef ik jou een goede raad: probeer dat niet na te doen. Zeker als beginneling is de kans dan erg groot dat je een foutje maakt dat tot een ongeval leidt. Er zullen altijd achterliggers zijn voor wie veel niet genoeg is, je kunt niet voor iedereen goed doen.

Iemand die bijvoorbeeld altijd pas op het laatste ogenblik begint te remmen en dan sterk afremt, komt stopafstand te kort de dag dat er een olievlek op het wegdek ligt.

Iemand die altijd zo snel mogelijk de bochten neemt, belandt in het decor de dag dat er wat zand van een vrachtwagen gevallen is in die bocht.

Door altijd voor wat reserve te zorgen, kun je de meeste ongevallen vermijden.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Jozef schreef:
wobotje schreef: Als het gaat om een vast bord, moet 30 km/u gereden worden
Correctie: mag er in geen geval sneller gereden worden dan 30 km/h.

Het bord geeft een maximum toegestane snelheid aan, geen minimum verplichte snelheid.

Het is weliswaar verboden om het verkeer te hinderen door abnormaal traag te rijden zonder noodzaak, maar 25 km/h waar maximum 30 km/h toegestaan is lijkt mij daar niet onder te vallen.

Het risico als je probeert om exact tegen 30 km/h te rijden, is dat je er gemakkelijk even over gaat, met alle problemen vandien als het een examenrit is.
Verkeerde woordkeuze van mij. Bedoelde alleszins wat je hierboven schreef.
Asx

Bericht door Asx »

De rijopleiding is zeker nodig, het examen in zekere zin wel ja. Maar mijn ouders zeggen dat ik vlot kan rijden, de instructeur van de rijschool zei dat en de examanitor zei dat de laatste keer ook, maar je, toen wist ik niet dat ik niet in een middenberm mocht stilstaan om het verkeer te laten passeren dus gebuisd zoals de vorige keer al gezegd.

Ik heb van tijd 's nachts heuse nachtmerries over het examen gewoon, ik loop al weken lang prikkelbaar en zenuwachtig omdat ik binnenkort opnieuw mijn examen moet doen. Ik vind gewoon dat het niet tof is met die azijnpissers, de eerst examenitor zei nog van kijk, als je aan die puntjes werkt ben je er door. Ik werk daar aan en voila, ik had het zitten. Het probleem met mij is dat ik geleerd heb via mijn ouders te rijden, die niet de perfecte chauffeurs zijn, 'k heb vooral van mijn vader geleerd en dat is een goede, maar vlotte chauffeur. Daardoor ben ik ook te vlot, heb mij er deze week nog op betrapt dat wanneer een auto zich aan het parkeeren was ik iets uitweek naar links (stukje andere rijvak) om te kunnen doorrijden net als het andere verkeer. In feite had ik moeten stoppen (veronderstel dat toch) en wachten tot hij of zij zijn manoeuvre had gedaan. Dat is net hetzelfde als toen ik in de middenberm ging staan of mij al wat vooruit zette op het fietspad. Je wil dat alles vlotgaat in het verkeer en dat wil ik dan ook doen. En ja, het examen is makkelijker, althans de maneouvres, maar het examen zelf is vele moeilijker. Je bent immers langer op de openbare weg, en hoe langer je daar bent, hoe makkelijker je gebuisd ben. Mijn goede voornemen voor het volgende rijbewijs is traag rijden, op alles letten en proberen keivoorzichtig te rijden in plaats van bv. 50 te rijden waar je 50 mag, en dan moet je nog geluk hebben. De verkeerswetgeving is een serieuze boterham hoor, en ik vind het logisch dat we het meeste kennen maar sorry eh, zo allerlei interpretaties zoals dat &quotbelemmeren van een kruispunt&quot als je in een middenberm eventjes blijft staan. Wat doe je als je een straat inrijdt en er komt een spookrijder af? Heb het dus eens voorgehad, ben dan uitgeweken en over witte volle lijn gereden. Soms kom je in situaties waar je zelf niets aan kan doen, maar je moet meteen reageren en rekening houdende met de wetgeving, maar wat zegt de wetgeving daarover? Ik zal blijven rechtdoor rijden en die auto wegdwingen? Hoe korter het examen hoe beter, want het zijn niet de manoeuvres dat mij angst inboezemen maar gewoon het feit dat het kleinste foutje voldoende is om je te buizen en het verkeer is al zo druk, je moet op de verkeersborden letten, op het verkeer zelf, veiligheid, ... en niet elke bestuurder houdt zich zelf aan de regels.

Daarbij heb ik nog een vraag, hoe zit het nu met de zone 30 km/u aan scholen? Wanneer moet je daar nu 30 km/u rijden? Want al het verkeer rijdt er wel telkens 50 km/u (tenzij het effectief school is), en 50 km/u rijden (meegaan met het verkeer) in een zone 30 is dan weer voldoende om u te buizen, ... Da vind ik zo hekelig, de kleinste fout en ge hebt het zitten, en die maken u al zenuwachtig, en wat rustige muziek om te kalmeren is ook verboden. Ik sta zelfs nu al echt te trillen in mijne stoel van zenuwen van er gewoon aan te denken. Moesten die mensen nu eens wat vriendelijker zijn, excuseer mensen, verkeerd woord want die zijn zelfs niet eens menselijk. Een mens zou op zijn minst een goeien dag zeggen op een beleefde manier. Ze zouden beter de instructeurs van de rijschool het examen laten afnemen, dat waren tenminste vele vriendelijkere mensen, daar kon je nog eens een babbeltje mee slaan in tegenstelling tot die azijnpissers die je er op wijzen dat het een examen is (in geval je het zou zijn vergeten), als je begint te babbelen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Asx typte
Quote: Moesten die mensen nu eens wat vriendelijker zijn, excuseer mensen, verkeerd woord want die zijn zelfs niet eens menselijk. Een mens zou op zijn minst een goeien dag zeggen op een beleefde manier. Ze zouden beter de instructeurs van de rijschool het examen laten afnemen, dat waren tenminste vele vriendelijkere mensen, daar kon je nog eens een babbeltje mee slaan in tegenstelling tot die azijnpissers die je er op wijzen dat het een examen is (in geval je het zou zijn vergeten), als je begint te babbelen.
Helaas heb ook ik dit ervaren. Mijn examinator was eerlijk maar zoals hij beschrijft een echte azijnpisser. Kijk, van alles wat ik beter kan doen met rijden mogen ze mij er op wijzen, graag zelfs zodat ik er van kan leren. Ik doel dus enkel op zijn houding en gedrag en niet op het inhoudelijke. Ook mijn examinator zei geen goedendag, hij stelde zich niet beleefd voor (hij stelde zich helemaal niet voor, hij zei helemaal niks) en na afloop gaf hij ook geen hand.
Nu heb ik niet zo'n behoefte aan formaliteiten en etiquetten maar een beetje beleefdheid is toch het minste wat je kan verwachten.
Het wekte bij mij zelfs wat agressie op, ik het het ingehouden maar ik had het liefst gezegd 'man, gedraag je eens normaal'. Als in het dagelijks leven iemand zich zo gedraagd dan hoeft hij van mij niets te verwachten.
Nu kan ik niet op basis van dit ene voorval concluderen dat alle examinatoren lomperikken zijn maar als het bij mij zo was en het bij hem ook al zo was dat geeft toch wel te denken.

Ik ben het ook met je eens dat de langere examenduur met dus een groter risico op een foutje het lagere percentage geslaagden verklaart.

Asx, alles wat ik jou kan aanraden is om wel vlot te rijden maar binnen de regels van de wegcode. Als je echt duidelijk constant trager rijdt dan de snelheidslimiet dan loop je het risico dat ze daarover gaan zagen al denk ik niet dat je voor dat alleen gebuisd zou worden. Dat vond ik zelf erg moeilijk, het verkeer goed in de gaten houden terwijl je de hele tijd zo op de teller moet letten.
Op sommige punten zijn de regels in de wegcode logisch, op andere punten helaas niet. Je moet wel volgens die regeltjes rijden op het examen, zinnig of niet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Asx en BBB:

De houding van sommige examinatoren is inderdaad bedroevend.

Ze staan sterk: je mag het examencentrum en de examinator niet kiezen, en een klacht haalt meestal weinig of niets uit.

Een aantal onder hen zijn gedemotiveerde voormalige rijschoolinstructeurs. Als examinator heb je een beter inkomen, geen avond- en weekendwerk, en kun je het je veroorloven om niet klantvriendelijk te zijn.

Kijk maar op de verkeersforums: examinatoren ontmoet je daar niet. Ze zouden nochtans nuttige informatie kunnen aanbrengen, maar daar steken ze hun vrije tijd niet in, zoals een aantal rijschoolinstructeurs dat wel doen.

Zelf zou ik nooit examinator willen worden. Ik zou veel liever op een opbouwende wijze met jonge bestuurders bezig zijn als rijschoolinstructeur, dan er mijn beroep van te maken om deze jonge mensen alleen maar op hun fouten te wijzen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat een examinator die zijn beroep ter harte neemt, met een vriendelijk en geruststellend woordje het verloop van het examen heel wat aangenamer zou kunnen maken voor de kandidaten. Deze laatsten hebben dikwijls zo al meer dan genoeg stress.
Plaats reactie