examinator neemt voorin plaats

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

examinator neemt voorin plaats

Bericht door digital »

Beste mensen,
bij de nieuwe wetgeving hoeft de begeleider van een voertuig cat. B niet voorin plaats te nemen. De begeleider kan dus gewoon de krant op de achterbank lezen terwijl de leerling oefent of examens aflegt.

Dit heeft voor gevolgen dat de plaats voorin door iemand anders kan ingenomen worden. Bv door de examinator tijdens het examen.

Bij rijschoolwagens is dit niet mogelijk aangezien de leerling wordt bijgestaan door de instructeur. De instructeur wordt aanzien als bestuurder van het voertuig. De bestuurder van het voertuig neemt volgens mij best de plaats in waar hij aan de instrumenten (pedalen, richtingaanwijzer, stuur, versnellingspook,...) kan om het voertuig te besturen.

Het is bij wet verboden dat de examinator optreedt als instructeur.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: bij de nieuwe wetgeving hoeft de begeleider van een voertuig cat. B niet voorin plaats te nemen. De begeleider kan dus gewoon de krant op de achterbank lezen terwijl de leerling oefent of examens aflegt.
Hoeft niet maar mag hij het wel wanneer hij daar op staat of moet hij op de achterbank zitten wanneer de examinator voor wilt zitten?
Wie bepaalt wie vooraan zit, de begeleider en de kandidaat of de examinator?
BTW: ik zou niet graag hebben dat mijn begeleider de krant zou lezen tijdens het oefenen of tijdens het examen, ik heb liever dat hij/zij oplet zodat ik weet wat ik nog beter kan doen
Quote: Het is bij wet verboden dat de examinator optreedt als instructeur.
Wat heeft het dan voor nut dat de examinator vooraan zit?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Digital schreef
Quote: Beste mensen,
bij de nieuwe wetgeving hoeft de begeleider van een voertuig cat. B niet voorin plaats te nemen. De begeleider kan dus gewoon de krant op de achterbank lezen terwijl de leerling oefent of examens aflegt.
Waar heb jij die info vandaan
Want dat zou dus ook met zich meebrengen dat je niet meer verplicht bent om een 2de achteruitkijkspiegel te hebben en ook de handrem hoeft dus niet meer bereikbaar te zijn
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
(B.S. 30.04.1998)
Quote: 3° De begeleider :
g) moet vooraan in het voertuig plaatsnemen.

Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B
(B.S. 14.07.2006)
Quote: Artikel 11
De bepalingen van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs zijn van toepassing op de voorlopige rijbewijzen B en op de theoretisch en praktisch examens, bedoeld in dit besluit, met uitzondering van artikel 6, 1°, b), f), h) en j) et 2°, b) en 3°, artikel 8, ° 6, 1°, ° 7, artikel 9, artikel 34 en artikel 69, ° 7, derde lid.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

en mag een begeleider dan ook met gebroken voet vanachter zitten, of stomdronken?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B
(B.S. 14.07.2006)
Quote: Artikel 8
...
Het examen wordt afgelegd met een voertuig van de categorie of subcategorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. Het voertuig voldoet aan de voorwaarden bepaald in artikel 6, 2°, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
(B.S. 30.04.1998)
Quote: Artikel 6
2° Het voertuig :
.....
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links
als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts
als het gaat om een voertuig van de categorie B of B+E, een parkeerrem gemakkelijk bereikbaar door de begeleider, tenzij het gaat om een voertuig dat speciaal aangepast is aan de handicap van de bestuurder of wanneer het gaat om een voertuig uitgerust met ten minste een bedrijfsreminrichting met twee remmen, zodanig dat de kandidaat en de begeleider ze ieder afzonderlijk kunnen bedienen terwijl de doelmatigheid voorgeschreven voor deze inrichting volledig behouden blijft
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Sofie schreef: en mag een begeleider dan ook met gebroken voet vanachter zitten, of stomdronken?
stomdronken zeker niet
Quote: Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
is niet gewijzigd
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

hmm niet waar

Bericht door gast »

bij mij zat de examinator van achter ik dacht dat hij van voor ging zitte ma da dee hij nie
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: hmm niet waar

Bericht door digital »

Anonymous schreef: bij mij zat de examinator van achter ik dacht dat hij van voor ging zitte ma da dee hij nie
Zij kunnen dus kiezen: voorin of achterin
Plaats reactie