vraagje ivm versnellingen
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je een gevecht aangaat met de versnellingspook.
Tijdens het schakelen moet je de hele tijd het koppelingspedaal volledig ingetrapt houden.
Zorg ervoor dat je duidelijk het schakelpatroon volgt. Als je van 3de naar 2de wil schakelen, probeer dan niet de versnellingspook schuin achteruit naar links te trekken. Trek hem eerst met een kort rukje recht achteruit tot in neutraal, dan recht naar links tot tegen de weerstand, en dan weer met een kort rukje recht achteruit in 2de.
Als het schakelen altijd stroef verloopt, ook bij je vriend, kan dat wijzen op een koppelingsplaat waarvan de voering ook in ontkoppelde stand enigszins blijft kleven aan het vliegwiel.
Tijdens het schakelen moet je de hele tijd het koppelingspedaal volledig ingetrapt houden.
Zorg ervoor dat je duidelijk het schakelpatroon volgt. Als je van 3de naar 2de wil schakelen, probeer dan niet de versnellingspook schuin achteruit naar links te trekken. Trek hem eerst met een kort rukje recht achteruit tot in neutraal, dan recht naar links tot tegen de weerstand, en dan weer met een kort rukje recht achteruit in 2de.
Als het schakelen altijd stroef verloopt, ook bij je vriend, kan dat wijzen op een koppelingsplaat waarvan de voering ook in ontkoppelde stand enigszins blijft kleven aan het vliegwiel.
Re: vraagje ivm versnellingen
Tenzij om in achteruit te schakelen als het zo'n model versnellingsbak is, hoef je echt niet op de versnellingspook te drukken of er aan te trekken om van versnelling te wisselen.lindsy23 schreef: ik heb nu mijn voorlopig rijbewijs en ik oefen met mijn vriend zijn auto maar ik heb namelijk wat moeilijkheden voor de versnelling te verzetten het wil nie zo goed lukken voor ze op de juistte plaats te krijgen vb als ik van 3 naar 2de wil gaan gaat da maar moeilijk mijn vriend zegt dat ik te hard duw op de versnellingspook
Het volstaat normaal om de versnellingspook lichtjes te geleiden met de binnenkant hand of zelfs met de vingers - het mechanisme "zoekt" dan zelf zijn weg wel doorheen de versnellingsbak.
Dat gaat beter dan te proberen de versnellingspook met strakke hand doorheen het schakelpatroon te leiden.
Mijn vraag : je ontkoppelt toch zeker volledig
Je kan ook rustig ergens stilstaand wat oefenen om te voelen wat de normale weerstand is, en om gevoel te krijgen van de positie van de verschillende versnellingen.
Met een versnellingsbak
1 3 5
N
2 4 R
trek je de versnellingspook lichtjes recht achteruit uit 3de waardoor die centraal in Neutraal terechtkomt, dan lichtjes opzij naar links, en terwijl je de pook links houdt weer lichtjes achteruit in 2 - uiteraard alles met de koppeling ingedrukt.
Of de scharnierpunten van de mechanische overbrenging van pookje naar de eigenlijke versnellingsbak zijn vervuild / uitgeleuterd of onvoldoende strak.Jozef schreef:
Als het schakelen altijd stroef verloopt, ook bij je vriend, kan dat wijzen op een koppelingsplaat waarvan de voering ook in ontkoppelde stand enigszins blijft kleven aan het vliegwiel.
Ook ongezond : rijden met de hand continu rustend bovenop de versnellingspook ...
vraagje ivm versnellingen
ik heb nu mijn voorlopig rijbewijs en ik oefen met mijn vriend zijn auto maar ik heb namelijk wat moeilijkheden voor de versnelling te verzetten het wil nie zo goed lukken voor ze op de juistte plaats te krijgen vb als ik van 3 naar 2de wil gaan gaat da maar moeilijk mijn vriend zegt dat ik te hard duw op de versnellingspook
Ik herinner me de in het onderhoudboekje van één van mijn auto's stond dat het rijden met de hand op de pook inderdaad slecht was. Het zou de versnellingsbak sneller laten slijten.
Nu, geef mij maar een automaat, dan heb je al die problemen niet meer en kan je je concentreren op het verkeer ipv de pook.
Nu, geef mij maar een automaat, dan heb je al die problemen niet meer en kan je je concentreren op het verkeer ipv de pook.
bwa, automaat neemt de fun voor een stuk weg vind ik. Voordeel is wel dat je niet meer kunt stilvallen?JC schreef: Ik herinner me de in het onderhoudboekje van één van mijn auto's stond dat het rijden met de hand op de pook inderdaad slecht was. Het zou de versnellingsbak sneller laten slijten.
Nu, geef mij maar een automaat, dan heb je al die problemen niet meer en kan je je concentreren op het verkeer ipv de pook.
Zelf doe ik niets liever als dit voorbeeldje:
'k had met m'n pa een toertje gedaan van Brugge naar Zeebrugge, in't terugkeren reed m'n pa eerst tot we de drukte van de havengebieden uit waren. Eens we langs de baan van't industrieterrein stonden heeft hij hem langs de kant gezet en ik terug achter het stuur. Nu, die baan moogt ge 70 rijden, en ookal kwam er niemand achter me, ik vond het o zo fijn om heerlijk m'n pedaal te vloeren en met korte, snelle tikjes te schakelen. Heb me daar enkele secondjes goed geamuseerd tot we aan de 70 zaten
ja, bedoelde eigenlijk wel vlot acceleren maar zo met van die subtiele korte rukjes de pook versmijten^^. Love it.JC schreef: Leuk dat met korte tikjes acceleren, dit maakt eventuele passagiers kotsmisselijk ! Het is een kunde om vlot en naadloos te acceleren.
Met een moderne automaat heb je een constante kracht die je in de rug duwt, niet één die telkens wegvalt als je schakelt !
In't begin hebbek geregeld es gevloekt op die koppeling alsek (weeral) eens stilviel, na een goeie maand en 20u rijles ben ik dat voetenwerk al redelijk gewoon, Is wel plezant dan^^.
Automaat is wel handiger in een file of druk stadsverkeer, alhoewel schakelen ook z'n charme heeft.
Daar heb ik nog nooit bij stilgestaan terwijl ik wagenziekte heb (ik heb er het meeste last van in de kleine autotjes, in de grote auto's veel minder).Quote: Leuk dat met korte tikjes acceleren, dit maakt eventuele passagiers kotsmisselijk ! Het is een kunde om vlot en naadloos te acceleren.
Met een moderne automaat heb je een constante kracht die je in de rug duwt, niet één die telkens wegvalt als je schakelt !
Nu heb je daar met een versnellingsbak ook weinig last van als de chauffeur goed kan schakelen. De praktijk is helaas dat de meeste chauffeurs dat niet kunnen net als dat de meeste chauffeurs niet in staat zijn om tot stilstand te komen zonder een schokje.
Bij mij persoonlijk verandert de toerenteller maar weinig bij het schakelen (ruim binnen de grenzen). Hoewel ik ook op mijn gehoor afga kijk ik ook altijd naar de toerenteller. Bij het omhoogschakelen werk ik zuiver op mijn gehoor, bij het omlaagschakelen werk ik zuiver met de toerenteller.
Helaas beheers ik niet de heel-toe-techniek (zeg ik het goed?).
Is niet afhankelijk van jou, maar van de koppeling. De 'afstand' tussen de versnelling bepaal je zelf niet.BBB schreef: Bij mij persoonlijk verandert de toerenteller maar weinig bij het schakelen (ruim binnen de grenzen). Hoewel ik ook op mijn gehoor afga kijk ik ook altijd naar de toerenteller. Bij het omhoogschakelen werk ik zuiver op mijn gehoor, bij het omlaagschakelen werk ik zuiver met de toerenteller.
Hiel-tip-techniek.BBB schreef: Helaas beheers ik niet de heel-toe-techniek (zeg ik het goed?).
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Dat hebben de autoconstructeurs blijkbaar ook ingezien, mijn beste.Freddie schreef: Automaat is wel handiger in een file of druk stadsverkeer, alhoewel schakelen ook z'n charme heeft.
Heel wat moderne automaten schakelen automatisch, maar als je het wenst, kan je met een tik tegen de pook een hogere of lagere versnelling inschakelen maar dan wel zonder dat vervelende ontkoppelen en koppelen.
Dat is toch de ideale combinatie voor actieve jongens zoals jij, niet?