schakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jakke

schakelen

Bericht door jakke »

Beste,
Mag ik bijvoorbeeld van 5e versnelling terugschakelen naar derde om af te remmen op motor? Ik denk dat dit in principe geen kwaad kan aan de auto, maar mijn begeleider zegt dat dit niet mag op het examen, is dit zo?
Alvast bedankt
mvg jakke
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Dit zal slijtage veroorzaken, maar dat zal je altijd hebben als je op de motor remt, zonder tip-hiel techniek (Wacht maar op Jozef zijn uitleg hierover, mij ligt dit niet)

Het is in ieder geval mogelijk, maar op je examen word je voor zover ik weet verwacht dat je laat zien dat je van 1 naar 2, naar 3, naar 4 en naar 5 kan schakelen, maar ook dat je van 5, naar 4, naar 3, naar 2 kan schakelen. (1 is bewust weggelaten, mag enkel als je stilstaat)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Op het examen mag je inderdaad geen versnellingen overslaan.

In de praktijk doe ik het slechts uitzonderlijk bij het opschakelen. Als ik bijvoorbeeld op een korte oprit van een autosnelweg eens stevig in 4de versnelling tot 110 km/h opgetrokken heb, dan ga ik vandaar ineens naar 6de versnelling.

Bij het terugschakelen kies je de versnelling die het best overeenstemt met je snelheid op het ogenblik dat je dat doet.

Dat je niet naar 1ste versnelling zou mogen terugschakelen zolang je niet volledig stilstaat, is ook maar een kwakkel. Het dateert uit de tijd dat de 1ste versnelling van de auto's nog niet gesynchroniseerd was, en je enkel met een juist gedoseerde en getimede tussengas kon terugschakelen naar 1ste versnelling. Meestal kun je nog wel verder in 2de versnelling, maar als je bijvoorbeld in bergop nog slechts 5 km/h rijdt, kun je beter terugschakelen naar 1ste in plaats van de motor af te beulen in 2de versnelling.

De &quottip-hiel&quot-techniek heeft mijn vrouw nog niet onder de knie. Maar wel al het pivoteren (de hiel als scharnierpunt voor de voet gebruiken bij het wisselen tussen gas- en rempedaal, zodat je enkel de tip van je voet moet verplaatsen). Het spaart kostbare tijd bij een noodstop.
jakke

thnx

Bericht door jakke »

manne, bedankt voor de uitleg, kzal er zeker op letten tijdens het examen, echt goede site, ik heb hier ook mijn theorie op geleerd.
nog eens bedankt

mvg jakke
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef schreef: de hiel als scharnierpunt voor de voet gebruiken bij het wisselen tussen gas- en rempedaal, zodat je enkel de tip van je voet moet verplaatsen
Wat is dan het alternatief? Van de eerste tot en met de laatste dag dat ik met een auto gereden heb deed ik dit zo. Mijn rechtervoet kwam enkel van de vloer om gas- en rempedalen tegelijk in te drukken (tip-hiel). Telkens je hele voet moeten opheffen bij het wisselen van pedaal is toch enorm vermoeiend en inderdaad traag.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: schakelen

Bericht door Benny Stinkens »

THE driver schreef:
Quote: Op het examen mag je inderdaad geen versnellingen overslaan.
Sorry, maar van een kwakkel gesproken den deze kan tellen!In dit geval heb je de verkeerde informatie gekregen.
Toch niet mijn beste want bij ons word er van je verwacht dat je terug van 4de naar 3de schakelt en niet van 4de naar 2de

Blijkbaar aan jou reactie te lezen word dit niet in elk examencentrum zo verwacht
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

schakelen

Bericht door THE driver »

Wat examencentrum A,of examinator B van een kandidaat verwacht daar
weet ik niets van, wat ik wel weet is dat het niet altijd verplicht is dat de kandidaat al zijn versnellingen moet nemen en er geen mag overslaan.
toch niet volgens hun onderrichtingen!en dat dit zeker geen reden is om een kandidaat uit te stellen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bertje schreef: Wat is dan het alternatief? Van de eerste tot en met de laatste dag dat ik met een auto gereden heb deed ik dit zo. Mijn rechtervoet kwam enkel van de vloer om gas- en rempedalen tegelijk in te drukken (tip-hiel). Telkens je hele voet moeten opheffen bij het wisselen van pedaal is toch enorm vermoeiend en inderdaad traag.
Wel, bij sommige wagens is het moeilijk te pivoteren met de rechtervoet, omdat het rempedaal aanzienlijk hoger staat dan het gaspedaal. Eens iemand met een dergelijke wagen een tijdlang gereden heeft, heeft hij de gewoonte aangekweekt om de hele voet op te heffen bij het wisselen van pedaal.

Ik had die gewoonte aangekweekt door het rijden met een Ford F-6 vrachtwagen van 1946 bij het leger: daar kon je gewoon je hiel niet op de vloer laten staan als je wou remmen.

Later heb ik daardoor een tijdlang ook zo gereden met mijn eerste wagen. Bij mijn volgende wagen stootte ik daardoor telkens met mijn bovenbeen tegen het stuurwiel. Toen ben ik overgeschakeld naar het pivoteren.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

schakelen

Bericht door THE driver »

Quote: Op het examen mag je inderdaad geen versnellingen overslaan.
Sorry, maar van een kwakkel gesproken den deze kan tellen!In dit geval heb je de verkeerde informatie gekregen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dit is ook weer een verschil met wat jongeren in Nederland aangeleerd krijgen.

Theorieboek Rijbewijs B ANWB (2006) p. 165:

&quotAls u een auto met benzinemotor hebt, schakelt u bij maximaal 2500 toeren zo vlot mogelijk naar een hogere versnelling, in een auto met dieselmotor bij maximaal 2000 toeren (tot zover idem met België).

Naarmate u in een hogere versnelling schakelt, geeft u bij het schakelen steeds iets meer gas bij. U mag een versnelling overslaan als uw snelheid en het toerental dat toestaan&quot.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

THE driver schreef: wat ik wel weet is dat het niet altijd verplicht is dat de kandidaat al zijn versnellingen moet nemen en er geen mag overslaan.
toch niet volgens hun onderrichtingen!en dat dit zeker geen reden is om een kandidaat uit te stellen.
Beste,

Kan ik die onderrichtingen misschien ergens raadplegen? Niet dat ik gelijk wil halen, maar ik zou het wel zeer interessant vinden om die onderrichtingen eens te kunnen lezen, ook voor andere aspekten van het examen.

Met dank vooraf.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

schakelen

Bericht door THE driver »

@ Jozef

Dit kan ik spijtig genoeg niet doen,want deze site is prima waar beginnende chauffeurs heel wat informatie kunnen vinden.

Ik raad rijschool-instrukteurs toch aan wat meer met de hoofd-examinator van het examencentrum te gaan praten,ge moet daarom niet altijd in discussie gaan met hem, het zou heel wat kwakkels uit de wereld helpen. Ik heb zaterdag nog met een rijschool-instrukteur gepraat met 9 jaar full-time dienst,die had in die 9 jaar 3 maal bij de hoofd-examinator geweest.Waarmee ik niet wil zeggen dat hij daarom een slechte lesgever zou zijn.
Plaats reactie