Praktijk A3: doenbaar met elke brommer?
Praktijk A3: doenbaar met elke brommer?
Hallo,
Ik rij nu reeds een paar maand rond met mijn bromfiets onder een voorlopig rijbewijs A3. Nu wil ik in de kerstvakantie mijn praktijkexamen gaan afleggen. Enkele vrienden die eveneens met een brommer rijden zeggen dat het erg moeilijk is om met een grotere bromfiets het examen goed af te leggen.
Nu is mijn vraag, kan je met elke bromfiets vlot het praktijkexamen afleggen? Ikzelf rij met een Derbi Fenix (foto)
Ik heb al één keer het eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het makkelijker lijkt dan het is ... Ik begrijp dat je wel meerdere keren moet oefenen maar vooral de achten lijken met enorm moeilijk om uit te voeren zonder te vallen.
Alvast bedankt,
Frederic
Ik rij nu reeds een paar maand rond met mijn bromfiets onder een voorlopig rijbewijs A3. Nu wil ik in de kerstvakantie mijn praktijkexamen gaan afleggen. Enkele vrienden die eveneens met een brommer rijden zeggen dat het erg moeilijk is om met een grotere bromfiets het examen goed af te leggen.
Nu is mijn vraag, kan je met elke bromfiets vlot het praktijkexamen afleggen? Ikzelf rij met een Derbi Fenix (foto)
Ik heb al één keer het eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het makkelijker lijkt dan het is ... Ik begrijp dat je wel meerdere keren moet oefenen maar vooral de achten lijken met enorm moeilijk om uit te voeren zonder te vallen.
Alvast bedankt,
Frederic
Je moet de correcte kijktechniek toepassen altijd naar het einde van de bocht kijken. In de acht mag je ook niet te dicht bij de centrale kegels rijden, hoe ruimer je je bocht neemt, hoe gemakkelijker blijf dus zo dicht mogelijk bij de buitenste kegels.
Oefenen voor de manoeuvres doe je niet één keer het is ook niet iets waar je je één keer een dag mee bezig houdt. De manoeuvres oefen je door ze dagelijks of wekelijks een aantal keer uit te voeren en pas na enkele tientallen oefensessies examen te gaan afleggen.
Oefenen voor de manoeuvres doe je niet één keer het is ook niet iets waar je je één keer een dag mee bezig houdt. De manoeuvres oefen je door ze dagelijks of wekelijks een aantal keer uit te voeren en pas na enkele tientallen oefensessies examen te gaan afleggen.
ik moet eerlijk toegeven dat ik men praktisch examen voor brommer niet eens had geoefend .
maar met een gewone scooter (ik had toen sr aprilia) lukt het zeker.
de 8'en op zich zijn niet zo moeilijk,remtest eigelijk ook niet.. gewoon zien dat je de balk goed op rijd,dit is makkelijker als je goed je bocht hebt genomen en mooi recht voor de balk komt!
vervolgens neem je een goede snelheid en vertraag je iets voor de balk.
indien nodig geef je weer gas bij ,bij het oprijden vant balkske dan
maar met een gewone scooter (ik had toen sr aprilia) lukt het zeker.
de 8'en op zich zijn niet zo moeilijk,remtest eigelijk ook niet.. gewoon zien dat je de balk goed op rijd,dit is makkelijker als je goed je bocht hebt genomen en mooi recht voor de balk komt!
vervolgens neem je een goede snelheid en vertraag je iets voor de balk.
indien nodig geef je weer gas bij ,bij het oprijden vant balkske dan
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00
De proef dat je over een balk moet rijden is bij mijn weten toch al enige tijd geschrapt van het lijstje van de proeven...Sp1n schreef: ik moet eerlijk toegeven dat ik men praktisch examen voor brommer niet eens had geoefend .
maar met een gewone scooter (ik had toen sr aprilia) lukt het zeker.
de 8'en op zich zijn niet zo moeilijk,remtest eigelijk ook niet.. gewoon zien dat je de balk goed op rijd,dit is makkelijker als je goed je bocht hebt genomen en mooi recht voor de balk komt!
vervolgens neem je een goede snelheid en vertraag je iets voor de balk.
indien nodig geef je weer gas bij ,bij het oprijden vant balkske dan
1) slalommen tussen een rij kegels,
2) 2x acht maken
3) traag rijden over een bepaalde lengte en bepaalde tijd
4) min. 25km/h (bij droog wegdek) rijden en dan op tijd kunnen stoppen.
Een brommer van iemand anders lenen raad ik echt niet aan, je bent die brommer waarschijnlijk helemaal niet gewoon, je gaat u onzeker voelen,...
Het is zeker haalbaar met uw brommer, zeker wanneer je er dagelijks/wekelijks mee in het openbaar vervoer mee gereden hebt.
Ikzelf vond het traag rijden de moeilijkste proef, en dan de remtest (heb een brommer van 25 jaar).
Desnoods kan je op een grote parking ofzo alles eens nabouwen zoals in het examencentrum.
Veel succes!
Edit: precies al een oude post
Lullig!JamesQ schreef: Ik ben niet geslaagd op mijn praktijk A3 omdat mijn Vespa tijdens de remproef de 25/kmh snelheid niet kon halen op die korte afstand.
Van een bummer gesproken.
Ik kan het niet laten om dit nog eventjes te vragen.
Waarom in hemelsnaam wil je op een brommer rijden die nog niet eens 25 km/uur kan halen. Dan ben je op de fiets nog sneller. Bovendien vervuilt een fiets niet en krijg je dan tenminste nog wat broodnodige beweging.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Bijvoorbeeld omdat je ermee naar je werk wil rijden tijdens de spitsuren, en je liever diep wil inademen terwijl je na het werk een fietstochtje in een gezondere en aangenamere omgeving maakt.BBB schreef: Waarom in hemelsnaam wil je op een brommer rijden die nog niet eens 25 km/uur kan halen.
Neen, maar vele fietsers veroorzaken nog meer hinder en gevaar in het verkeer dan bromfietsers.Quote: Bovendien vervuilt een fiets niet
Jij bent nog goed bij de pinken op dat tijdstipBenny Stinkens schreef: Trouwens onze gast schreef dat hij de 25km/u niet kon halen op die korte afstand en niet dat hij de 25km/u niet kon halen
Inderdaad, met een trage accelleratie zou hij mogelijk toch nog 45 km/uur kunnen halen.
Goed, mijn opmerking is dus gericht aan die bromfietsjes die wel nog niet eens de 25 km/uur kunnen halen.
Wat is er het nut van?
Dit argument vind ik niet legitiem. Als jij fietst naar jouw werk, op welke manier zou dat een obstakel zijn om ook in jouw vrije tijd te fietsenQuote: Bijvoorbeeld omdat je ermee naar je werk wil rijden tijdens de spitsuren, en je liever diep wil inademen terwijl je na het werk een fietstochtje in een gezondere en aangenamere omgeving maakt.
Niet toch? Bovendien, als je 20-25 km/uur fietst dan heb je slechts een matig verhoogde hartslag en ademhalingsintensiteit net als wanneer je wandelt dus je hebt ook niet meer last van de uitlaatgassen.
Ondertussen vervuilt deze brommerrijder (de hypothetische die slechts 25 km/uur kan halen, niet de gast) wel sterk het milieu en zal hij eerder medische kosten veroorzaken door zwaarlijvigheid en een gebrek aan beweging.
We hebben het nu niet over de fietsers, we hebben het nu over de bromfietsers en zelfs als dat al het geval zou zijn (mogelijk inderdaad zo, in mijn ervaring zijn in België de brommerrijders degenen die het minste overlast veroorzaken van de verkeersgroepen) dan nog doet dat geen enkele afbreuk aan het feit dat de brommertjes onnodig het milieu vervuilen en de fietser dat niet doet.Quote: Bovendien vervuilt een fiets niet
Neen, maar vele fietsers veroorzaken nog meer hinder en gevaar in het verkeer dan bromfietsers.
Zoals ik al vaker heb gesteld, de fietser veroorzaakt niet meer of minder overlast dan de automobilist, de voetganger of de vrachtwagenchauffeur. Er is gewoon een multicausaal groot mentaliteitsprobleem bij de Belg.
Het fietsen wordt vergeleken met het rijden met een brommer waarbij geen inspanning wordt geleverd niet met het wandelen waarbij wel inspanning wordt geleverd.BBB schreef: Bovendien, als je 20-25 km/uur fietst dan heb je slechts een matig verhoogde hartslag en ademhalingsintensiteit net als wanneer je wandelt dus je hebt ook niet meer last van de uitlaatgassen.
Verhoogde inspanning -> verhoogde hartslag -> versnelde ademhaling -> verhoogde opname van carcinogenen.
Ik meen mij te herinneren ooit eens gelezen te hebben dat onderzoek heeft uitgewezen dat bij mensen die regelmatig sporten (fietsen, lopen, etc) langs wegen met veel verkeer een verhoogde kans op kanker werd vastgesteld. Als toekomstig arts zal jij dat soort onderzoeksresultaten wel sneller kunnen terugvinden dan ik.
Als we jouw redenering zouden volgen zou 1 sigaret per dag helemaal geen kwaad kunnen, dat betekent immers ook maar een matig verhoogde opname van carcinogenen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Jij opende de discussie nochtans op het verkeerde forum.Jozef schreef:Goed voor een uitgebreide interessante discussie (maar dan wel op het Christophoros Forum).BBB schreef: Er is gewoon een multicausaal groot mentaliteitsprobleem bij de Belg.
Quote: Bovendien vervuilt een fiets niet
Neen, maar vele fietsers veroorzaken nog meer hinder en gevaar in het verkeer dan bromfietsers.