Pinkers teveel gebruiken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
e49memlig

Bericht door e49memlig »

Er zijn nog zo van die onduidelijke situaties, een kruispunt waar de straten in hoeken van 90 graden ten opzichte van mekaar liggen.
De hoofdweg vormt daar één van die hoeken van 90 graden naar links.
Van rechts kan er alleen maar verkeer afkomen, naar rechts afslaan is dus verboden. rechtdoor kan, en zoals ik al zei naar links is de hoofdweg volgen.
Hoe moeten we nu knipperen?

1° knipperen of niet knipperen naar links als je de hoofdweg blijft volgen? je maakt toch een hoek van 90°
50% knippert daar.

2° als je rechtdoor rijdt ga je eigenlijk van de hoofdweg af, moet je dan knipperen? Dit doet niemand.

Dus is het vaak een raden, volgt hij het de hoofdweg of rijdt hij rechtdoor?
ik knipper naar links als ik de hoofdweg blijf volgen,en naar rechts als ik rechtdoor de straat wil inrijden.

Wat moet je nu eigenlijk echt in zo een situatie doen?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je moet je richtingaanwijzers gebruiken als je van richting veranderd, niet als je de voorrangsweg verlaat (je moet immers ook geen richtingaanwijzers gebruiken op het einde van een voorrangsweg aangeduid met B11). Je moet dus richting aangeven als je de voorrangsweg blijft volgen (links) en geen richting aangeven als je eraf rijdt. Dat is trouwens ook wat de rijschool mij geleerd heeft.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik begrijp je niet goed, Bertje. Wat jij beschrijft, is de Duitse regeling. In België mag je geen richtingsaanwijzers gebruiken zolang je de voorrangsweg volgt, ook al buigt die op een kruispunt naar links af.

Of heb ik iets gemist?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Ik denk dat dit de situatie is die e49memlig beschrijft:
Afbeelding

Op de rijschool heeft men mij gezegd dat je je richtingaanwijzers ook moet gebruiken als je 'linksaf' slaat op een kruispunt met zulk onderbord type VIII. Dit werd concreet geïllustreerd met deze situatie (Olen):
Afbeelding
Hierbij werd gezegd dat als je tijdens het examen hierlangs zou komen en je je richtingaanwijzers niet (twee keer!) zou gebruiken, je gebuisd zou zijn.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Als dat kruispunt is zoals op die animaite dan hoort dat bord daar helemaal niet te staan. Op de aniamatie zie ik een gewoon kruispunt, geen doorgaande weg.

Inderdaad moet je, volgens de regels, niet de pinkers aandoen als je de doorgaande weg volgt, zalfs al is het op het oog twijfelachtig ofdat het nu wel of niet de hoofdweg is of ofslaan. In dat geval moet je het bord als indicator nemen.

Quote: Je moet je richtingaanwijzers gebruiken als je van richting veranderd, niet als je de voorrangsweg verlaat (je moet immers ook geen richtingaanwijzers gebruiken op het einde van een voorrangsweg aangeduid met B11). Je moet dus richting aangeven als je de voorrangsweg blijft volgen (links) en geen richting aangeven als je eraf rijdt. Dat is trouwens ook wat de rijschool mij geleerd heeft.
Volgens mij word het volgen van de doorgaande weg (wat jij voorrangsweg noemt) geïnterpreteert als het niet-veranderen van richting, zelfs al ga je in werkelijkheid naar links of rechts.
hans

Bericht door hans »

Nu snap ik er niets meer van



To plink or not to plink op een doorgaande weg (met bochten en kruiswegen)???




mvg
hans

Bericht door hans »

Want Bert zegt in hogerstaande post dat examinators verwachten dat men plinkt (moet namenlijk mijn examen in Geel/Olen/Oevel doen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Ik wil toch wel eens weten welke praktijkleraar zegt dat de blauwe auto zijn linkerknipperlicht moet aanzetten als hij de rijbaan volgt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Deze praktijkleraar zegt dat

Ik ben van mening dat het feit dat deze bestuurder op de hoofdweg rijdt niet wegneemt dat hij linksafslaat.

Als hij aan de eerste auto afslaat gaat hij naar rechts als hij aan de 2de &quotafslaat&quot gaat hij in principe rechtdoor en als hij de hoofdweg volgt dan slaat hij links af.

Vandaar dat ik zeg tegen mijn leerling dat hij naar links moet pinken in dit geval (dit is ook het duidelijkste naar de ander 2 auto's toe)
Ik heb nog nooit een opmerking gehoord van een examinator omdat mijn leerling daar naar links pinkte.

Jozef schreef
Quote: In België mag je geen richtingsaanwijzers gebruiken zolang je de voorrangsweg volgt, ook al buigt die op een kruispunt naar links af.
@ Jozef
Kun je me aub eens aantonen waar dit geschreven staat in de wet
Want blijkbaar heb ik hier iets gemist
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hier is het verboden je richtingsaanwijzers te gebruiken als je linksaf de voorrangsweg volgt!

Als je op de tekening klikt, zie je op de grotere versie ervan trouwens dat het bord B15 duidelijk aangeeft dat zowel de weg aan de rechterkant als de weg die rechtdoor loopt, als wegen beschouwd worden die rechts ten opzichte van de voorrangsweg liggen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Benny, en als op die tekening de blauwe auto &quotrechtdoor&quot rijdt, waar de tweede rode auto staat, dan moet je niet pinken? of wel?
Zelf zou ik daar ook zeker naar links pinken als ik &quotde baan volg&quot, maar ik zou de neiging hebben naar rechts te pinken als ik één van de twee andere straten in wil :s
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Benny Stinkens schreef: Deze praktijkleraar zegt dat
Ik ben van mening dat het feit dat deze bestuurder op de hoofdweg rijdt niet wegneemt dat hij linksafslaat.

Als hij aan de eerste auto afslaat gaat hij naar rechts als hij aan de 2de &quotafslaat&quot gaat hij in principe rechtdoor en als hij de hoofdweg volgt dan slaat hij links af.
Lijkt me stug. Op de afbeelding is duidelijk een bocht gevormd, en in een bocht gebruik je je richtingaanwijzer nu eenmaal niet. Ik zie helemaal niet in hoe dit in welke zin dan ook een eventuele onduidelijkheid kan brengen.
Sofie schreef: Benny, en als op die tekening de blauwe auto &quotrechtdoor&quot rijdt, waar de tweede rode auto staat, dan moet je niet pinken? of wel?
Zelf zou ik daar ook zeker naar links pinken als ik &quotde baan volg&quot, maar ik zou de neiging hebben naar rechts te pinken als ik één van de twee andere straten in wil :s
Ik ben Benny wel niet, maar goed. Als je naar de baan zou gaan waar de 2de auto staat, gebruik je je rechterknipperlicht. Wel opletten dat je dit niet te vroeg gebruikt, want je zou bestuurder 1 in verwarring kunnen brengen. In het voorbeeld heb je enkel je rechter knipperlicht nodig, voor de 2 zijstraten, je linker knipperlicht niet.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dus hier wijkt GOCA weeral af van de wetgeving?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Rafael schreef
Quote: Lijkt me stug. Op de afbeelding is duidelijk een bocht gevormd, en in een bocht gebruik je je richtingaanwijzer nu eenmaal niet. Ik zie helemaal niet in hoe dit in welke zin dan ook een eventuele onduidelijkheid kan brengen.
Ik schreef dan ook niet onduidelijkheid he

Rafael en Sofie schreven
Quote: Sofie schreef:
Benny, en als op die tekening de blauwe auto &quotrechtdoor&quot rijdt, waar de tweede rode auto staat, dan moet je niet pinken? of wel?
Zelf zou ik daar ook zeker naar links pinken als ik &quotde baan volg&quot, maar ik zou de neiging hebben naar rechts te pinken als ik één van de twee andere straten in wil :s


Ik ben Benny wel niet, maar goed. Als je naar de baan zou gaan waar de 2de auto staat, gebruik je je rechterknipperlicht. Wel opletten dat je dit niet te vroeg gebruikt, want je zou bestuurder 1 in verwarring kunnen brengen. In het voorbeeld heb je enkel je rechter knipperlicht nodig, voor de 2 zijstraten, je linker knipperlicht niet.
Hier geef je zelf (Rafael) antwoordt op de vraag die zelf stelde.
Door hier naar links te pinken verschaf ik duidelijkheid naar de 2 andere auto’s toe komende uit de zijstraten

Eugeen schreef
Quote: @ Benny

Als jij zegt dat het MOET, dan ben je wel verkeerd
Heb ik dus ook niet geschreven, ik heb geschreven dat ik het mijn leerlingen laat doen en er nog nooit een opmerking op gekregen heb op een examen.

Eugeen schreef
Quote: Ik weet ook dat je op het theorie-examen moet antwoorden: MAG.
Dus zeg tijdens de theorieles best dat het mag i.p.v. moet.
Als we op ons theorie examen mogen antwoorden dat ik mag pinken zie ik dus niet in dat ik verkeerd bezig ben door het mijn leerlingen te laten doen

@ Jozef jou uitleg is perfect in orde je geeft dus duidelijk aan waar je moet pinken.
Maar mijn vraag aan jou was waar staat het geschreven dat het me verboden is om daar te pinken.

Jozef schreef
Quote: Het enige juiste antwoord volgens het verkeersreglement is A!
Hier geef je dus nog eens aan dat het verboden is en de vraag is dus nogmaals waar staat dit geschreven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Misverstandje Benny.

Ik had geschreven: &quotIk zou wel eens willen weten welke praktijkleraar zegt dat de blauwe auto het linker knipperlicht MOET aanzetten ...&quot

Benny antwoordde: &quotDeze praktijkleraar zegt dat&quot.

Daaruit had ik dus begrepen dat jij zegt dat het MOET.

Blijkbaar had ik je antwoord verkeerd verstaan.
Plaats reactie