Vragen met verlies van 5 punten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
20037

Vragen met verlies van 5 punten

Bericht door 20037 »

Ik zie bovenaan het forum een bericht dat in het Brussels gewest, maar 1 vraag een verlies van vijf punten kan opleveren - en in Vlaanderen 5. Klopt dat nog steeds? Zijn er verder nog voor en nadelen om evt naar Brussel te gaan?
GRO
Administrator

Re: Vragen met verlies van 5 punten

Bericht door GRO »

Van welk jaar is dat bericht?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

20037 schreef: 09 aug 2026, 20:50 Ik zie bovenaan het forum een bericht dat in het Brussels gewest, maar 1 vraag een verlies van vijf punten kan opleveren - en in Vlaanderen 5. Klopt dat nog steeds? Zijn er verder nog voor en nadelen om evt naar Brussel te gaan?
Ik geloof daar nog niet teveel van.

https://be.brussels/nl/transport-mobili ... ijbewijs-b

Daar lees ik toch :
Het theoretisch examen

Vanaf de leeftijd van 17 jaar mag u deelnemen aan het theoretisch examen. Dit kost 19 euro. U moet het examen afleggen in het Nederlands of het Frans. U kunt ook een beroep doen op een Duitse of Engelse tolk of op een doventolk. Deze tolk wordt door het examencentrum aangewezen en kost 50 euro.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn er twee examencentra: Open a new vensterAnderlecht en Open a new vensterSchaarbeek. U mag ook in Vlaanderen of Wallonië uw theoretisch examen afleggen.

OPGELET: om in Brussel het praktisch examen af te leggen, moet u ook in Brussel geslaagd zijn voor het theoretisch examen.

Examenverloop:

50 meerkeuzevragen op de computer
maximaal 15 seconden om je keuze te maken
duurt ongeveer 30 minuten
u moet minstens 41/50 halen om te slagen

Gedurende het examen mogen er geen persoonlijke spullen op tafel liggen (pen, kladblok, mobiele telefoon...). Bij overtreding loopt u het risico om uitgesloten te worden.
Bij een ernstige overtreding worden er 5 punten afgetrokken. Bij een kleine overtreding wordt er 1 punt afgetrokken. Dit betekent dat u niet geslaagd bent wanneer u twee vragen over een ernstige overtreding of over de overschrijding van de maximale toegelaten snelheid fout beantwoord.

Wat is een ernstige overtreding?

Ernstige overtredingen zijn overtredingen van de derde of vierde graad zoals vermeld in de Wegcode. In totaal zijn er een vijftigtal dergelijke overtredingen. Het gaat over de gevaarlijkste overtredingen op het vlak van verkeersveiligheid zoals:

een spoorweg oversteken wanneer de slagbomen in beweging zijn
rechtsomkeer maken op een autostrade
's nachts zonder lichten rijden
kinderen niet vastklikken in een aangepast zitje
het rode licht negeren
in de verboden richting rijden
Dus dat er in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest per examenreeks er slechts 1 dergelijke vraag zou zijn, geloof ik niet.

Wat daar wél veranderd is, is dat bij praktijkexamens vanaf 15 augustus je géén verplichte EHBO opleiding meer hoeft gevolgd te hebben.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Zoals in VL dus:

3de en 4de graads inbreuken kosten 5 punten

Ganse lijst:

3de graad:
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... ac9ystav0c

4de graad
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... qtawh3190k
Plaats reactie