Overtreding 4e graad mbt links inhalen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Leerling123

Overtreding 4e graad mbt links inhalen

Bericht door Leerling123 »

In de lijst overtredingen 4e graad, wordt vermeld: links inhalen aan top helling of in een bocht als de zichtbaarheid onvoldoende is.

Er staat echter een uitzondering bij die ik niet begrijp, namelijk 'behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt'. De foto toont een weg met twee rijstroken gescheiden door een onderbroken witte lijn, de doorlopende witte streep in kwestie moet de denkbeeldige rand van de rijbaan aan linkerkant zijn en aan de rechterkant van eventuele tegenliggers. Ik begrijp niet in welke situatie je die zou overschrijden, dat lijkt me nooit de bedoeling, waardoor de implicatie lijkt te zijn dat links inhalen aan dergelijke top of in dergelijke bocht geen overtreding 4e graad is behalve in een zeer vreemd scenario waarbij ik pech heb, er een tegenligger verschijnt en ik mijn wagen naar links moet sturen om de tegenligger (die gewoon op diens kant van de rijbaan rijdt) te ontwijken?

Met andere woorden, het is enkel een overtreding 4e graad als het serieus fout loopt? Bedankt!
Inazuma

Re: Overtreding 4e graad mbt links inhalen

Bericht door Inazuma »

Als je kan inhalen op je eigen weghelft, in een rijstrook afgescheiden door een doorlopende streep, dan is het OK ...

Situaties die je vnl in Wallonië gaat tegenkomen, waar er wel eens bredere rijstroken zijn dan normaal, maar nog steeds maar 2 (1 per richting)

die doorlopende streep is NIET de rand vd rijbaan
die liggen links en rechts
De bedoelde doorlopende streep is de wegmarkering die de rijstroken (en rijrichtingen) van elkaar scheidt, dus ergens in 't midden
Laatst gewijzigd door Inazuma op 23 jul 2026, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma

Re: Overtreding 4e graad mbt links inhalen

Bericht door Inazuma »

Het is een 4de graads inbreuk in de omstandigheden dat het serieus kan fout gaan ...
Plaats reactie