Wat is dit? Een fietssuggestiestrook?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Ares

Wat is dit? Een fietssuggestiestrook?

Bericht door Ares »

Beste

Ik heb wel al mijn definitief rijbewijs B, maar ik kwam onlangs een baan tegen waarvan ik twijfelde waar mijn plaats was op de openbare weg.

Ik reed op de weg de Borrekent in Denderhoutem. Ik doe deze straat zeker niet zelden, maar nu zijn er nieuwe wegmarkeringen (wat ze trouwens absoluut eigenlijk niet zijn volgens de wegcode) die ‘iets’ zouden moeten voorstellen.
Een inleidende foto (doordat dit nieuw is heeft Google Maps nog geen foto’s ervan): https://www.hln.be/haaltert/gemeente-br ... 274843812/ .

De vraag die ik met dit topic beantwoord wil zien: “Is dit een correcte toepassing van de wegcode en zo ja, in welke vormen kan uiteindelijk een fietssuggestiestrook voorkomen?

In eerste instantie wist ik dat:

- het geen fietspad is, want geen bord of twee onderbroken strepen waar voertuigen niet tussen kunnen.

“Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad”

- Toen dacht ik dat het misschien een middenrijbaan was. Echter mist de scheiding tussen paren korte strepen. Dus is technisch gezien ook geen middenrijbaan.

“75.3. Markeringen die de middenrijbaan aanduiden.
Twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan die bestaan uit telkens twee paar korte trekken, bakenen de denkbeeldige randen van de middenrijbaan af.”

- Ook zijn het geen wegmarkeringen volgens artikelen 72 tot 78.

Conclusie ik vond niet direct een sluitend antwoord. Dus besloot ik gewoon rechts te blijven rijden (er waren geen fietsers wel tegenliggers, en de rijbaan was niet al te groot)

Eens thuis besloot ik om toch maar eens op onderzoek te gaan, vooral omdat ik deze straat vaak doe: ik herhaalde mijn theorie, en bekeek de wegcode. Dit alles draaide uit op niks; voor mij waren dit toen gewoon niks meer dan versieringen die de wegbeheerder even op de weg schilderde onder het mom van verkeersveiligheid (terwijl twijfel onder bestuurders niet echt goed is vermoed ik?).

Uiteindelijk ben ik gewoon de straat gaan opzoeken uit hoop een artikel van de gemeente te vinden. En ja, ik vond quasi direct een HLN artikel (https://www.hln.be/haaltert/gemeente-br ... ~acc91f00/). Bij het lezen van dit artikel verschoot ik eerlijk gezegd een beetje, heb ik dit totaal over het hoofd gezien of kon ik dit gewoon zo ver niet nadenken met mijn kennis.

Het artikel benoemt dat er in Denderhoutem vijf straten nieuwe fietssuggestiestroken kregen. Fietssuggestiestroken worden niet vermeld in de wegcode en er bestaat daardoor natuurlijk geen definitie voor. Tot voor kort dacht ik dat dit gewoon gekleurde rijbanen waren, maar blijkbaar mag het nu ook gewoon aangegeven worden door onderbroken strepen? Dit word zo in het artikel vernoemd met de duidelijke nadruk dat het geen fietspad is, ik citeer:
“In tegenstelling tot de fietssuggestiestroken die in het verleden werden aangebracht in de gemeente, wordt er bij het aanbrengen van nieuwe fietssuggestiestroken niet meer gewerkt met gekleurde stroken, rood of beige, maar met een stippellijn langs de binnenkant van de weg. “Als je twee stippellijnen aanbrengt, wordt het een fietspad. Maar met één stippelijn langs de binnenkant van de weg is het een fietssuggestiestrook”, zegt schepen van Mobiliteit Peter De Smet”
en
““Op die manier creëer je een optische versmalling van de rijweg, hoewel er geen eigenlijke versmalling is, wat helpt om de snelheid van het verkeer te verlagen. Met een fietssuggestiestrook wordt aangegeven waar de plaats van de fietser is op de weg.” In sommige van de straten die worden aangepakt, was er al deels een (gekleurde) fietssuggestiestrook. Daar wordt dan een stippellijn toegevoegd die wordt doorgetrokken.”
Dus het is ook toegelaten om het de kleuren en nog eens zo (volgens mij) een verwarrende stippellijn aan toe te voegen?

Hun conclusie: “In tegenstelling tot fietspaden mogen auto’s over fietssuggestiestroken rijden en er op parkeren. Automobilisten moeten wel extra rekening houden met fietsers.”

Mijn conclusie is eerder dat het dus gewoon de rijbaan is waar je op mag rijden, stilstaan én parkeren en niks meer is dan gewoon wat verf. Ik ga natuurlijk altijd de nodige voorzichtigheid bewaken ten opzicht van fietsers en andere personen op de openbare weg die daarop rijden, verkeersveilig is belangrijk. Daardoor vind ik het ook belangrijk om hier een correct antwoord op de vinden, want kennis en inzicht zorgt des te meer voor verkeersveiligheid.

Alvast bedankt voor de vele moeite, het lezen van mijn topic en het hopelijk ook te beantwoorden.
Inazuma

Re: Wat is dit? Een fietssuggestiestrook?

Bericht door Inazuma »

Het is of een niet conforme rijstrook (te smal), of een niet conform fietspad (maar 1 rij strepen) of een niet conforme markering voor een middenrijbaan (tussenafstand verandert niet)

De schepen zegt letterlijk dat de markering aanwijzingen moet geven aan weggebruikers
Hij zegt dus dat hij daarmee een verkeersinbreuk begaat door deze markering aan te brengen ...

MB 11 oktober 1976

Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Vlaanderen heeft nog steeds geen wettelijke lengtes bepaald voor de strepen van een middenrijbaan, noch voor de tussenafstanden

Je vraagt je echt af wat zo'n minister daar zit te doen

De -overigens ook illegale - "fietsgeleidingsmarkering" die Vlaanderen aanbrengt ipv oversteekplaatsen, voldoet wettelijk aan de definitie van een ... middenrijbaan :!:
Ares

Bericht door Ares »

Dus het eindpunt is gewoon dat het nogmaals een illegale “wegmarkering” is zoals de zo velen. :roll: Zorgt alleen maar voor verwarring… ook nog wetende dat sommige bestuurders denken dat dit gewoon een fietspad is, lijkt me niet bepaald ideaal. Net zoals combinaties maken van verkeerslichten etc.

Die zogezegde “fietsgeleidingsmarkeringen” ben ik gelukkig nog niet echt tegengekomen, maar ik heb er ook inderdaad al over gelezen en dacht net hetzelfde.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Zonder het artikel te lezen, zou ik als bestuurder spontaan denken dat men een middenrijbaan beoogt wanneer men zoiets aanbrengt. Klopt ook niet helemaal, maar daar lijkt het zo op 't eerste zicht nog het best op. Men moet dan al het artikel lezen, om te snappen dat de wegbeheerder eigenlijk een fietssuggestiestrook voor ogen had toen men dit liet aanbrengen op het wegdek.

De wegbeheerder moet aanwijzingen geven aan de weggebruikers, dixit de burgemeester in het artikel.

Wel, dan moet hij dat doen door conforme verkeerstekens aan te brengen. En daar loopt het mis. Het fantasietje dat er nu ligt, is onbestaande. En daarom, zoals Inazuma al opmerkt, simpelweg illegaal. En zonder meer verwarrend. Het kan nooit de bedoeling zijn dat weggebruikers er eerst 1 of ander krantenartikel moeten op nalezen om te snappen wat de wegbeheerder nu eigenlijk mee bedoelt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Ares

Bericht door Ares »

Ik geef je honderd procent gelijk. Dat zelfs jullie als experten het zelfs wat onduidelijk vonden, en het artikel inderdaad moesten lezen. Het ergste is nog dat ze zeggen dat dit de “nieuwe” fietssuggestiestroken zijn dus in de toekomst we deze illegale zaken meer gaan zien.

Het ironische is dan ook nog dat ze vandaag nieuwe borden voor aanwijzingen op de autosnelweg hebben aangekondigd, omdat ze “onduidelijk” zijn. Dan denk ik: zouden ze niet beter eerst beginnen met gewoon de illegaliteiten weg te werken? :shock: Oké, ik ga niet zeggen dat ze onwijs duidelijk zijn en dat iedereen ze voor de volle honderd procent nu snapt, echter heb ik zelf hiermee nog geen problemen gehad; je leert dit echter in jouw theorie. Ik kan hier nu wel de enige in zijn en mij maakt het persoonlijk ook niet zo heel veel uit. De praktijk zal het ons leren of het effectief een goede verandering zal zijn.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Ares schreef: 06 jul 2026, 17:02 Dus het eindpunt is gewoon dat het nogmaals een illegale “wegmarkering” is zoals de zo velen. :roll: Zorgt alleen maar voor verwarring…
Inderdaad
Ik heb al meerdere bijna-ongevallen gehad met bestuurders die vertikken over dergelijke fantasietjes of kleurboek-fietssuggestiestroken te rijden bij het kruisen
Die zogezegde “fietsgeleidingsmarkeringen” ben ik gelukkig nog niet echt tegengekomen,
Da's quasi onmogelijk, die ligt overal ...

https://maps.app.goo.gl/6vCYmJTYbwe9o28B7

Bekijk de stippellijnen
Vergelijk met definitie markering "middenrijbaan"
Check !
Ares

Bericht door Ares »

Inazuma schreef: 07 jul 2026, 16:07 Inderdaad
Ik heb al meerdere bijna-ongevallen gehad met bestuurders die vertikken over dergelijke fantasietjes of kleurboek-fietssuggestiestroken te rijden bij het kruisen
Klopt, jammer genoeg wel. Bovendien vertikken sommige bestuurders het zelfs om over een busHALTE te rijden en daardoor onnodig links te rijden.
Inazuma schreef: 07 jul 2026, 16:07 Bekijk de stippellijnen
Vergelijk met definitie markering "middenrijbaan"
Check !
Nu je het zegt en ziet, is wat je zegt inderdaad juist. Waar ik meestal kom gebruiken ze echter wel nog vaak gewoon de oude - lees correcte -, gelukkig (maar vrees met de vele veranderingen die ze uitvoeren het niet lang meer zal duren).
Plaats reactie