Hoe benader je een "bewaakte" overweg waarvan de verkeerslichten (rood+maanwit) niet werken, en de slagbomen open staan? Ik zie iedereen daar doorrijden alsof er niets aan de hand is, maar ik zou eerder denken dat je daar eigenlijk eerst zou moeten stoppen, en dan uiterst voorzichtig die overweg zou moeten overrijden, als er geen trein aankomt. Alsof het dus een overweg is zonder slagbomen en verkeerslichten.
Nu, ik weet dat er werken aan de sporen zijn, en dat er geen treinen rijden. Er staan trouwens rode vlaggen en signaalbakens op de sporen om treinmachinisten tegen te houden, maar die kan je als autobestuurder in eerste instantie niet opmerken.
Nu lijkt het er op dat rij-examinatoren er ook geen punt van maken dat kandidaten dergelijke overweg zonder aarzelen oversteken, maar dat lijkt me eigenlijk volkomen incorrect.
Overweg waarbij lichten niet werken
-
JP-D
Overweg waarbij lichten niet werken
Gebrevetteerd praktijklesgever rijbewijs B
-
GRO
- Administrator
Re: Overweg waarbij lichten niet werken
Als het maanwit licht niet brandt (omdat het defect is), maar de slagbomen zijn open en je hoort geen belsignaal, dan is het de bedoeling dat je gewoon verderrijdt. Dat heb je in de theorie geleerd. Je mag dan zelfs een ander voertuig links inhalen op de sporen.maar ik zou eerder denken dat je daar eigenlijk eerst zou moeten stoppen,
Dus eerst onnodig stoppen kan hinderlijk zijn voor andere bestuurders achter jou.
Die examinatoren zien gewoon dat de leerling de theorie kent en dat hij weet hoe hij moet handelen.Nu lijkt het er op dat rij-examinatoren er ook geen punt van maken dat kandidaten dergelijke overweg zonder aarzelen oversteken, maar dat lijkt me eigenlijk volkomen incorrect.
-
JP-D
Heb het aan twee brevet-III lesgevers gevraagd, en deze zeggen mij: (zo goed als) stoppen, goed kijken of een trein nadert, en zoniet doorrijden. Zo is het mij ook destijds aangeleerd geweest.
En zo staat het ook in het verkeersreglement, met andere woorden:
En zo staat het ook in het verkeersreglement, met andere woorden:
20.2. De weggebruiker die een overweg nadert moet dubbel voorzichtig zijn teneinde alle ongevallen te voorkomen: wanneer het een overweg is zonder slagbomen of zonder verkeerslichten, of wanneer deze lichten niet werken, mag de weggebruiker zich slechts op de overweg begeven na er zich van vergewist te hebben dat geen enkel spoorvoertuig nadert.
Gebrevetteerd praktijklesgever rijbewijs B
-
GRO
- Administrator
Ik heb jaren geleden een discussie gehad met een gebrevetteerd lesgever die beweerde dat het bord C30 bij werken niet telde als er in het weekend niet gewerkt werd.
. zonder slagbomen en zonder lichten,
. met enkel lichten (en als die niet werken extra voorzichtig zijn),
. met slagbomen en met lichten.
Er zijn overwegen:17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
1° op een overweg gesignaleerd door het verkeersbord A45 of A47, behalve indien het een overweg is met slagbomen of indien het verkeer er door verkeerslichten wordt geregeld;
. zonder slagbomen en zonder lichten,
. met enkel lichten (en als die niet werken extra voorzichtig zijn),
. met slagbomen en met lichten.