Afbuigende voorrangsweg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
emdegee

Afbuigende voorrangsweg

Bericht door emdegee »

Hoi,

Ik had onlangs een verkeerssituatie waar ik niet goed begrijp hoe de voorrang werkte.

Ik schets even de situatie :)
Schermafbeelding 2026-04-03 133021.png
Op de afbeelding was ik de rode auto die uit de kapiteinstraat kwam gereden. Er stond geen verkeersbord i.v.m. voorrang.

Mijn tegenligger was de blauwe auto die uit de aakstraat kwam gereden. Volgens het verkeersbord dat aan zijn kant staan, bevinden we ons beide op de (afbuigende) hoofdweg.

Mijn vraag is nu, ik wou veder rechtdoor rijden richting kapiteitstraat (dus de hoofdweg verlaten). De blauwe auto wou rechts afslaan en ook verder rijden in de kapiteinstraat. We verlaten hier dus beide de afbuigende hoofdbaan. Maar wie van ons twee heeft dan voorrang op elkaar? Geldt hier dan gewoon voorrang van rechts?

Alvast bedankt en sorry als dit een domme vraag zou zijn, ben nog maar net begonnen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bert.covens

Re: Afbuigende voorrangsweg

Bericht door bert.covens »

Als de wegbeheerder de voorrang wil regelen middels verkeersborden, dan moet men ervoor zorgen dat er voorrangsborden staan vanuit élke rijrichting dat je het kruispunt kan naderen.

En daar wil het helaas nog wel 's fout lopen ....

Dus, jij bent de rode auto, en je rijdt op de Kapiteinstraat, en je komt van >>> hier :?:

Het beeld dat ik op Google Maps zie, dateert van oktober 2024. Blijkbaar waren er toen wegenwerken bezig. Hierop zie ik een voorrangsbord, met onderbord met een afbuigend voorrangstracé. Maar blijkbaar betreft dit een tijdelijk verkeersbordje, op een losse sokkel.

En je tegenligger, is de blauwe auto. Hij rijdt op de Aakstraat, en hij komt van >>> hier :?:

Normaliter, zouden jullie beiden dan déze combinatie van verkeersborden moeten zien :

Afbeelding
Afbeelding

En wie dan het kruispunt nadert vanuit de Kapiteinstraat (andere rijrichting), dus langs >>> hier, die zou dan 1 van déze 2 verkeersborden moeten hebben :

Afbeelding ofwel Afbeelding

Mààr ... dat is dan in de ideale wereld, en in de hoop dat de wegbeheerder de voorrangsregeling correct signaleert.

Jullie volgen dan beiden het afbuigend voorrangstracé. Als jij dan je weg wil vervolgen verder de Kapiteinstraat in, sla je ahw linksaf. Je dient richting aan te geven. En je moet de blauwe auto voorrang verlenen.

Jij slaat dan immers linksaf op het voorrangstracé, en de blauwe auto blijft het afbuigende voorrangstracé volgen. Hij heeft ook voorrang als hij rechtsaf de Kapiteinstraat inslaat.

Om concreet op je vraag te antwoorden :
emdegee schreef: 03 apr 2026, 13:41 Op de afbeelding was ik de rode auto die uit de kapiteinstraat kwam gereden. Er stond geen verkeersbord i.v.m. voorrang.

Mijn tegenligger was de blauwe auto die uit de aakstraat kwam gereden. Volgens het verkeersbord dat aan zijn kant staan, bevinden we ons beide op de (afbuigende) hoofdweg.
Dan heeft de wegbeheerder geflaterd :!:

Ofwel regelt men op dit kruispunt de voorrang middels verkeersborden. Maar dan moet men in élke rijrichting voorrangsborden plaatsen, zoals ik hierboven beschreven heb.

Ofwel behoudt men op dit kruispunt de simpele regel voorrang aan rechts.

Die keuze, komt de wegbeheerder toe. Maar men moet dan wél consequent zijn.

Het kàn niet zo zijn, dat men in de éne richting voorrangsborden plaatst, en vanuit andere richting(en) dan weer géén. Het is het 1e, OF het andere ...

emdegee schreef: 03 apr 2026, 13:41 Alvast bedankt en sorry als dit een domme vraag zou zijn, ben nog maar net begonnen :)
Euhm, nee.

Als hetgeen je beschrijft klopt, dan is het eerder de wegbeheerder die flatert door de voorrangsregeling niet coherent aan te brengen. Dan is het logisch dat bestuurders er op den duur niet meer wijs uit geraken ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
emdegee

Bericht door emdegee »

Hoi Bert,

Wauw, dankjewel voor je gedetailleerde en duidelijke uitleg! :D

Ik zie inderdaad ook op maps het tijdelijk voorrangsbord dat langs mijn kant zou staan. Ben hier gisteren nog eens gepasseerd en er staat weldegelijk geen bord langs die kant om de voorrang te regelen.

Bedankt voor je informatie, ik kan alvast weer veilig verder :)
poulidor

Bericht door poulidor »

Beste Bert,

Denk dat op deze locatie de wegbeheerder ook in de fout gaat. Op de " voorrangsweg ) is geen B15 en blauw onderbord te bespeuren, wel een B1 op de "ondergeschikte" weg. Enkel uit de wegmarkeringen kan je opmaken dat het om een afbuigende voorrangsweg gaat. Denk dat de borden toch wel verplicht zijn.
https://www.google.com/maps/@51.2414482 ... FQAw%3D%3D

PS ; Het is wel even goed opletten welke afbeeldingen je bekijkt want er zijn er van voor en van na de heraanleg.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

poulidor schreef: 07 apr 2026, 11:34 Beste Bert,

Denk dat op deze locatie de wegbeheerder ook in de fout gaat. Op de " voorrangsweg ) is geen B15 en blauw onderbord te bespeuren, wel een B1 op de "ondergeschikte" weg. Enkel uit de wegmarkeringen kan je opmaken dat het om een afbuigende voorrangsweg gaat. Denk dat de borden toch wel verplicht zijn.
https://www.google.com/maps/@51.2414482 ... FQAw%3D%3D

PS ; Het is wel even goed opletten welke afbeeldingen je bekijkt want er zijn er van voor en van na de heraanleg.
Dat is een voorrangsweg geworden met de okergele stroken Afbeelding

Wegbeheerder vindt blijkbaar dat de continuïteit daarvan voldoende duidelijk is zonder borden afbuigend voorrangstraject

Nochtans gaat het om verschillende straten ... het is niet eens 1 weg ...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Je hebt daar een probleem als iemand uit de Dorpsstraat met B1 rechtdoor rijdt ... in de Dorpsstraat
En botst met een TEGENLIGGER vanuit de "voorrangskant" vd Dorpsstraat

Want de B1 verplicht niet om daaraan (tegenligger) voorrang te verlenen - die heeft normaal immers OOK een B1 (driehoek) of B5 (stop)

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Probleem: de 2 tegenliggers rijden ... op dezelfde weg, dezelfde rijbaan
De "voorrangsplichtige" vervolgt zijn weg dus op dezelfde rijbaan, en rijdt er geen andere op

Dit zijn situaties waarin je gemakkelijk ongevallen kan krijgen, omdat je verwacht dat je voorrang moet verlenen aan de dwarsstraat, maar NIET aan de tegenligger uit dezelfde straat ...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

emdegee schreef: 07 apr 2026, 10:21 Wauw, dankjewel voor je gedetailleerde en duidelijke uitleg! :D
Da's precies kanten Wondelgem ? Met heel de verkeersknip toestand daar ?

Probleem is dat de huidige schepen daar, Joris Van Den Broucke, eigenlijk ook geen bal van verkeerswetgeving kent ... en Gent was al een chaos inzake verkeerssignalisatie

Onlangs nog halve marathon gaan lopen, en dan kijk ik ook wat rond ... 't wordt daar enkel erger
Plaats reactie