Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar iemand die mijn officiële begeleider wil zijn voor een voorlopig rijbewijs van 36 maanden (M36).
Mijn situatie:
Ik heb 15 jaar rijervaring in Bolivia, maar helaas is mijn rijbewijs niet omwisselbaar in België. Daarom moet ik het proces hier volledig opnieuw doorlopen. Ik ben inmiddels geslaagd voor mijn theoretisch examen.
Wat ik zoek:
Omdat ik al veel ervaring heb, heb ik geen rijlessen nodig. Ik zoek enkel iemand die zich officieel wil registreren als begeleider via BelDrive, zodat ik de verplichte stageperiode van 5 maanden kan overbruggen tot het praktijkexamen.
Vergoeding:
Ik betaal uiteraard graag voor uw tijd en vergoed de kosten voor het verplichte 'Vormingsmoment'.
Voorwaarden begeleider:
U heeft minstens 8 jaar een Belgisch of Europees rijbewijs (Cat. B).
U heeft de afgelopen 3 jaar geen verval van het recht tot sturen gehad.
U bent bereid zich te registreren via BelDrive (Online).
Bent u bereid mij te helpen of kent u iemand in Vlaanderen? Stuur me dan gerust een privébericht.
Alvast hartelijk dank!
Ervaren chauffeur zoekt begeleider (alleen voor registratie M36)
-
bermex15
-
bert.covens
Re: Ervaren chauffeur zoekt begeleider (alleen voor registratie M36)
bermex15 schreef: 07 apr 2026, 16:58 Wat ik zoek:
Omdat ik al veel ervaring heb, heb ik geen rijlessen nodig. Ik zoek enkel iemand die zich officieel wil registreren als begeleider via BelDrive, zodat ik de verplichte stageperiode van 5 maanden kan overbruggen tot het praktijkexamen.
Vergoeding:
Ik betaal uiteraard graag voor uw tijd en vergoed de kosten voor het verplichte 'Vormingsmoment'.
Wat je zoekt, is -helaas voor jou- sowieso wettelijk verboden :
Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B
Artikel 7
Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.
De gebrevetteerde rij-instructeur moet niet op het voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld worden.
Artikel 3, § 2, d) is niet van toepassing op de gebrevetteerde rij-instructeur.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
bermex15
Re: Ervaren chauffeur zoekt begeleider (alleen voor registratie M36)
Bedankt voor de opmerking. Ik begrijp dat een begeleider niet betaald mag worden voor de begeleiding zelf. Mijn excuses voor de onduidelijke verwoording.
Wat ik bedoelde is dat ik enkel de onkosten (zoals de kostprijs van het Vormingsmoment) wil vergoeden, zodat de vrijwilliger zelf geen kosten heeft. Ik zoek dus een vrijwillige begeleider, geen betaalde instructeur.
Wat ik bedoelde is dat ik enkel de onkosten (zoals de kostprijs van het Vormingsmoment) wil vergoeden, zodat de vrijwilliger zelf geen kosten heeft. Ik zoek dus een vrijwillige begeleider, geen betaalde instructeur.