Als de wegbeheerder de voorrang wil regelen middels verkeersborden, dan moet men ervoor zorgen dat er voorrangsborden staan vanuit élke rijrichting dat je het kruispunt kan naderen.
En daar wil het helaas nog wel 's fout lopen ....
Dus, jij bent de rode auto, en je rijdt op de Kapiteinstraat, en je komt van
>>> hier
Het beeld dat ik op Google Maps zie, dateert van oktober 2024. Blijkbaar waren er toen wegenwerken bezig. Hierop zie ik een voorrangsbord, met onderbord met een afbuigend voorrangstracé. Maar blijkbaar betreft dit een tijdelijk verkeersbordje, op een losse sokkel.
En je tegenligger, is de blauwe auto. Hij rijdt op de Aakstraat, en hij komt van
>>> hier
Normaliter, zouden jullie beiden dan déze combinatie van verkeersborden moeten zien :
En wie dan het kruispunt nadert vanuit de Kapiteinstraat (andere rijrichting), dus langs
>>> hier, die zou dan 1 van déze 2 verkeersborden moeten hebben :

ofwel
Mààr ... dat is dan in de ideale wereld, en in de hoop dat de wegbeheerder de voorrangsregeling correct signaleert.
Jullie volgen dan beiden het afbuigend voorrangstracé. Als jij dan je weg wil vervolgen verder de Kapiteinstraat in, sla je ahw linksaf. Je dient richting aan te geven. En je moet de blauwe auto voorrang verlenen.
Jij slaat dan immers linksaf op het voorrangstracé, en de blauwe auto blijft het afbuigende voorrangstracé volgen. Hij heeft ook voorrang als hij rechtsaf de Kapiteinstraat inslaat.
Om concreet op je vraag te antwoorden :
emdegee schreef: 03 apr 2026, 13:41
Op de afbeelding was ik de rode auto die uit
de kapiteinstraat kwam gereden. Er stond
geen verkeersbord i.v.m. voorrang.
Mijn tegenligger was de blauwe auto die uit de
aakstraat kwam gereden.
Volgens het verkeersbord dat aan zijn kant staan, bevinden we ons beide op de (afbuigende) hoofdweg.
Dan heeft de wegbeheerder geflaterd
Ofwel regelt men op dit kruispunt de voorrang middels verkeersborden. Maar dan moet men in élke rijrichting voorrangsborden plaatsen, zoals ik hierboven beschreven heb.
Ofwel behoudt men op dit kruispunt de simpele regel voorrang aan rechts.
Die keuze, komt de wegbeheerder toe. Maar men moet dan wél consequent zijn.
Het kàn niet zo zijn, dat men in de éne richting voorrangsborden plaatst, en vanuit andere richting(en) dan weer géén. Het is het 1e, OF het andere ...
emdegee schreef: 03 apr 2026, 13:41
Alvast bedankt en sorry als dit een domme vraag zou zijn, ben nog maar net begonnen
Euhm, nee.
Als hetgeen je beschrijft klopt, dan is het eerder de wegbeheerder die flatert door de voorrangsregeling niet coherent aan te brengen. Dan is het logisch dat bestuurders er op den duur niet meer wijs uit geraken ....