Advies gevraagd: verkeersincident met agressie

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Teodor

Advies gevraagd: verkeersincident met agressie

Bericht door Teodor »

Geachte,

ik wend mij tot u voor advies en verduidelijking naar aanleiding van een verkeerssituatie die ik onlangs heb meegemaakt.

Ik heb hierover al telefonisch contact gehad met de politie. Mij werd meegedeeld dat ik, indien nodig, naar het politiebureau kan gaan om een verklaring af te leggen.

Graag zou ik van u vernemen hoe ik in deze situatie best handel en wat u mij aanbeveelt.

De situatie was als volgt.

Ik reed met mijn motorfiets op mijn rijstrook op een weg met tweerichtingsverkeer. Ik reed rechts binnen mijn rijstrook en verliet deze niet.

Uit de tegenovergestelde richting kwam een bestelwagen met aanhangwagen.

Aan zijn kant van de weg stond één geparkeerde wagen. De bestuurder week hiervoor uit en kwam daarbij op mijn rijstrook terecht. Na het passeren van deze wagen keerde hij niet terug naar zijn eigen rijstrook, hoewel die vrij was, en bleef hij mij tegemoet rijden op mijn rijstrook.

De geparkeerde wagen bevond zich op dat moment ongeveer 50 meter achter hem. Voor hem was er eveneens voldoende vrije ruimte (ongeveer 50–60 meter) tot de volgende geparkeerde wagen, zodat hij zonder probleem had kunnen terugkeren naar zijn rijstrook.

Ik bevond mij in zijn directe zicht en hij kon mij niet missen.

Ik was genoodzaakt een noodremming uit te voeren en volledig tot stilstand te komen om een aanrijding te vermijden. Hij bleef doorrijden en stopte uiteindelijk vlak voor mij, op ongeveer een halve meter afstand.

De bestuurder eiste dat ik naar rechts zou uitwijken en hem zou laten passeren.

Aan de rechterkant bevindt zich een gemarkeerde strook (fietsstrook / overrijdbare strook). Voor mij zou het uitwijken naar deze strook betekenen dat ik eerst moest stoppen en controleren of er geen fietsers aankwamen, wat in deze situatie niet veilig was. Bovendien reed ik op mijn eigen rijstrook.

Ik heb de bestuurder meegedeeld dat hij moest terugkeren naar zijn rijstrook.

Daarna escaleerde de situatie: de passagier stapte uit het voertuig en sloeg mij in het hoofd (ik droeg een helm), waarna hij terug in het voertuig ging zitten.

Ik zette mijn motorfiets op de standaard en stapte af om naar het voertuig toe te gaan.

Op dat moment stapten zowel de bestuurder als de passagier plots uit. De bestuurder begon mij herhaaldelijk hard tegen de borst te duwen, waardoor ik achteruit moest stappen om mijn evenwicht niet te verliezen. Tegelijk nam de passagier mijn motorfiets en verplaatste deze zonder mijn toestemming naar de fietsstrook.

Daarna stapten zij terug in en reden weg.

Het hele voorval werd gezien door een vrouw die in een woning aan de overkant woont. Zij kwam naar buiten en raadde mij aan de politie te bellen.

Ik beschik over een foto van het voertuig met het kenteken en tijdsaanduiding.

Graag had ik uw advies:

Hoe kan ik in deze situatie het best handelen?
Raadt u aan om in dergelijke gevallen altijd de politie te contacteren?
Is het in deze situatie aangewezen om effectief een officiële klacht in te dienen, of kan dit ook zonder verdere stappen worden gelaten?
Heb ik correct gehandeld vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid?

Alvast bedankt voor uw tijd en advies.

Met vriendelijke groet, Fjodor
GRO
Administrator

Re: Advies gevraagd: verkeersincident met agressie

Bericht door GRO »

Je hebt een getuige en foto. Ga klacht neerleggen.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Je schrijft dat de tegenpartij jou onmogelijk kon gemist hebben. Als in: hij moet jou opgemerkt hebben. Kleinde reality-check: helaas kan dat wél. Er rijden namelijk onnoemelijk véél bestuurders rond die niet (of véél te weinig) opletten. Je kan de berichtgeving over controles mbt afleiding achter het stuur zowat dagelijks lezen in de media.

Iemand kan jou dus onnodig hinderen, of zelfs ronduit in gevaar brengen. Maar dat betekent daarom nog niet noodzakelijk, dat die fout initieel met opzet begaan werd.

Mijn éérste prioriteit zou er vooral in bestaan om daar heelhuids weg te geraken. Preventief kijken waar er een veilige vluchtweg ligt. Zeker als ik zélf op 2 wielen rij. Het zou het mij allemaal niet waard zijn om weg gekegeld te worden door die bestelwagen.

Je hebt een getuige.
De vraag is alleen wàt ze exact wel/niet gezien heeft van het ganse voorval, en wat ze erover zal verklaren aan de politie.

En dan nog.
Voor zover ik kan lezen, en corrigeer me gerust als ik je verhaal verkeerd begrijp,
heb je géén aantoonbare schade aan je motorfiets, noch enig aantoonbaar letsel overgehouden aan het ganse incident. (En gelukkig maar).

Dus de politie moet akte nemen van wat je aan hen verklaart, en eventueel de getuige verhoren. Maar of er daarna bijster véél gevolg aan gegeven zal worden door het parket, lijkt me op 't eerste zicht eerder twijfelachtig.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Teodor

Bericht door Teodor »

Beste,

dank je voor je reactie.

Ik ben het met je eens dat de eerste prioriteit is om er heelhuids uit te komen. In dat opzicht is het inderdaad goed afgelopen, want een aanrijding heb ik kunnen vermijden.

Voor mij zit het belangrijkste punt echter niet alleen in de verkeerssituatie zelf.

Wat volgens mij in mijn verhaal misschien wat onderbelicht blijft, is dat de situatie daarna is geëscaleerd naar fysiek geweld.

De passagier is uitgestapt en heeft mij in het hoofd geslagen (ik droeg een helm). Daarna zijn beiden uitgestapt: de bestuurder begon mij herhaaldelijk weg te duwen, terwijl de passagier mijn motorfiets zonder toestemming verplaatste naar de fietsstrook.

Dat is voor mij een essentieel verschil: dit gaat voor mijn gevoel niet meer alleen over een verkeersfout of een inschattingsfout, maar over gedrag dat de grens overschrijdt.

Wat de verkeerssituatie zelf betreft: het ging om een tweerichtingsstraat waarbij de tegenpartij een geparkeerde wagen moest voorbijrijden en daarvoor op mijn rijstrook kwam. In zo’n geval lijkt het mij logisch dat de bestuurder eerst controleert of de rijstrook vrij is en, indien er tegenliggers zijn, hen laat passeren.

Nogmaals: ik ben vooral blij dat er geen ongeval gebeurd is. Maar het feit dat er daarna geweld gebruikt werd, maakt dat ik toch twijfel hoe hiermee verder om te gaan.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Niemand van ons heeft gezien wat er gebeurd is, we horen enkel jouw verhaal en niet dat van de tegenpartij.

Wat wil je dan eigenlijk van ons? Dat we jou gelijk geven? Dat we jouw tegenstrever een pak slaag gaan geven?

Vergeet niet dat verkeersagressie altijd van twee kanten komt, actie + reactie = ambras.

Het kan helpen om de fouten van een andere verkeersdeelnemer proberen op voorhand in te schatten en daarop te reageren door een kleine toegift te doen.
In deze situatie (in de meeste situaties trouwens) had je dat veel tijd en herrie bespaard.

In dit geval: je ziet die tegenligger komen, je merkt dat die doorkomt ondanks dat jij voorrang hebt.
Had je nu ietsje vertraagd en hem er even tussendoor gelaten was heel deze scène niet nodig geweest.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Jij hebt jouw versie, althans hoe jij alles beleefd hebt.

De tegenpartij zal er ongetwijfeld hààr versie van hebben. Of dezélfde feiten draaien zoals het hén toevallig wat beter uitkomt.

Je motorfiets op z'n standaard zetten, en op hen afstappen, zou bijvoorbeeld al lelijk tégen je gebruikt kunnen worden.

Een béétje gewiekste tegenpartij zou hierover bvb al iets ànders kunnen verklaren. Bijvoorbeeld toegeven een inschattingsfout te hebben gemaakt, maar dat hij zich ernstig bedreigd voelde toen jij op hem afstapte. En dat hij nog geprobeerd heeft je van zich af te duwen, louter in een poging zichzelf te verdedigen.

Ik hanteer nu bewust inhoudelijk nagenoeg dezélfde chronologie van feiten zoals jij ze hier zélf beschreven hebt. En dus mogelijks ook wat de getuige zou kunnen verklaren te hebben gezien. Maar dan weergegeven op een manier, die de tegenpartij toevallig nét dat tikkeltje beter zou uitkomen, en waar je zélf al iets minder fraai zou uit komen.

En geloof me : dat is nu exact wat je zou kunnen voorhebben met een tegenpartij die tijd gekregen heeft om na te denken over zijn versie van diezélfde feiten.

Ik lees doorheen het ganse topic dat het voor jou erg heftig was allemaal. Alle begrip daarvoor. Maar voor het parket, blijft er over : 2 partijen en een getuige die alle 3 nagenoeg hetzélfde verklaren. Alleen met 2 partijen die élk zo hun eigen beleving, of versie van diezélfde feiten hebben. Veel kans dat er dan bitter weinig gevolg aan gegeven wordt.

Mijn persoonlijk advies: ik zou het laten rusten. Bespaar jezelf onnodige verdere frustraties.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Teodor schreef: 25 mar 2026, 09:11 Ik heb hierover al telefonisch contact gehad met de politie. Mij werd meegedeeld dat ik, indien nodig, naar het politiebureau kan gaan om een verklaring af te leggen.
Klacht neerleggen: verkeersagressie ...

Aan de rechterkant bevindt zich een gemarkeerde strook (fietsstrook / overrijdbare strook).
Wat was dat ?
Een fietspad ?
Een "Fietssuggestiestrook" (wat verf op de grond zonder juridische waarde)
Een zijdelingse strook ?

Je moet bij kruisen eigenlijk uitwijken op alles behalve het fietspad

Als je de straat naam hebt kunnen we op google maps kijken ...

Heb ik correct gehandeld vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid?
Ik kan je als motorrijder een goede raad geven:
Wijk in elke dergelijke situatie steeds zo ver rechts uit als je kan
Plaats reactie