Inhalen na verkeersbord C37
-
Iese
Inhalen na verkeersbord C37
Na het verkeersbord c37, mag men een motorfiets inhalen, alsook een bromfiets klasse A en een bromfiets klasse B. Een paard met koets op 4 wielen mag men niet inhalen.Wat met een paard met koets op 2 wielen zou dan wel mogen ?kloppen mijn beweringen ?
-
Iese
Re: Inhalen na verkeersbord C37
Sorry fout in de vraagstelling ik bedoelde bord c35 .bedoel dus na verkeersbord c35 ipv c37. Mijn excuses
Iese
Iese
-
Iese
Antwoord gevonden :
Mag je inhalen bij C35? Waarom?
Motorfiets (2 wielen)
Ja Heeft niet meer dan 2 wielen.
Bromfiets (A of B)
Ja Heeft niet meer dan 2 wielen.
Auto / Vrachtwagen
Nee Heeft meer dan 2 wielen.
Koets (2 of 4 wielen)
Nee Is een gespan.
Motorfiets met zijspan
Nee
Motorfiets (2 wielen)
Bromfiets (A of B)
Auto / Vrachtwagen
Koets (2 of 4 wielen)
Motorfiets met zijspan
-
bert.covens

C35. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.
Qua bromfiets.Iese schreef: 20 feb 2026, 14:01 Antwoord gevonden :
Motorfiets (2 wielen)Ja Heeft niet meer dan 2 wielen.
Bromfiets (A of B)Ja Heeft niet meer dan 2 wielen.
Auto / VrachtwagenNee Heeft meer dan 2 wielen.
Koets (2 of 4 wielen)Nee Is een gespan.
Motorfiets met zijspanNee
Klopt idd. voor de tweewielige bromfietsen.
Maar er bestaan ook vierwielige bromfietsen. Denk aan het type Ligier, Aixam ea.
Die mag je dan weer niet inhalen.
En qua motorfiets met zijspan :
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
En ook :
2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Ook een zijspan, is dus een aanhangwagen.
Weliswaar ééntje die dan nààst ipv àchter het trekkend voertuig bevestigd wordt.
Maar de motorfiets zélf, is en blijft een tweewielig motorvoertuig. Ook met zijspan.
Daarom, volgens mij :
Motorfiets met zijspan
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Iese
Dus een motorfiets met zijspan op 3 wielen blijft een tweewielig voertuig. Visueel toch verwarrend en wat met
een trike motor ? (3 wielen) deze mag men dan weer niet inhalen. Dus beschouwend : twee motorvoertuigen met 3 wielen. 1 mag je wel inhalen, 1 niet ?
een trike motor ? (3 wielen) deze mag men dan weer niet inhalen. Dus beschouwend : twee motorvoertuigen met 3 wielen. 1 mag je wel inhalen, 1 niet ?
-
bert.covens
Ja.Iese schreef: 22 feb 2026, 15:13 Dus een motorfiets met zijspan op 3 wielen blijft een tweewielig voertuig.
Vergelijk het misschien met je auto.
Die heeft 4 wielen.
Dat worden er ook niet plots 6 of 8 wanneer je er een aanhangwagen aan koppelt.
De zijspan, is óók een aanhangwagen aan de motorfiets.
Alleen hangt die dan niet àchter, maar nààst de motorfiets.
Klopt, want dat is een driewieler met motor.Iese schreef: 22 feb 2026, 15:13 en wat met een trike motor ? (3 wielen) deze mag men dan weer niet inhalen.
Neen.
1 motorvoertuig met 3 wielen.
1 motorvoertuig met 2 wielen, die een aanhangwagen trekt (zijnde een zijspan). Maar een tweewielig motorvoertuig is en blijft.
Omdat de motorfiets een tweewielig motorvoertuig is, en blijft. Ook met zijspan.
Zie bijvoorbeeld ook de betekenis van onderstaand verkeersbord:

C5. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.
Wanneer het verkeersbord is aangevuld met de vermelding "Uitgezonderd 2+" of "3+" zijn de rijbaan of de rijstrook aldus gesignaleerd, slechts toegankelijk voor voertuigen met ten minste 2 of 3 inzittenden, naargelang van de vermelding, evenals voor de voertuigen van de geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer. De andere voertuigen mogen de aldus gesignaleerde rijstroken slechts volgen:
- om de op en afritten te gebruiken;
- om van richting te veranderen of om een aanpalende eigendom te bereiken.
De wetgever maakt hier duidelijk een onderscheid tussen :
- motorvoertuigen met méér dan 2 wielen
- motorfietsen met een zijspan
-
Iese
Alweer een een duidelijke en klare uitleg. Hartelijk bedankt.
-
Iese
Alsnog een laatste bemerking over motoren met zijspan en inhaalverbod na het
bord C 35. Ik heb mij even verdiept in de soorten motor met zijspan.
Er zijn twee soorten : 1 motor met afneembaar zijspan en 2 motor met vast zijspan
Conclusie : motoren met afneembaar zijspan mag men inhalen na verkeersbord C35,
motoren met vast zijspan mag men dan weer niet inhalen na het bord C35.
Kleine toelichting voor motoren met vast zijspan.
In de motorwereld noemen we dit vaak "permanente" zijspancombinaties.Veel Urals hebben een inschakelbare 2WD (aandrijving op zowel het achterwiel als het zijspanwiel). Dit mechanisme zit vast verbonden aan de eindaandrijving van de motor. Een motor met een vast zijspan bestaat en is vrij algemeen in de wereld van zijspancombinaties. Dit wordt vaak een "starre" of "vaste" verbinding genoemd. In dit geval is het zijspan onverbrekelijk met de motorfiets verbonden, waardoor de combinatie als één geheel stuurt.
Blijft toch vrij ingewikkeld in de toepassing van de wegcode.
In ieder geval. Als ik een motor zie met zijspan blijf ik er gewoon achter na
het verkeersbord C35.
Met vriendelijke groet
Iese.
bord C 35. Ik heb mij even verdiept in de soorten motor met zijspan.
Er zijn twee soorten : 1 motor met afneembaar zijspan en 2 motor met vast zijspan
Conclusie : motoren met afneembaar zijspan mag men inhalen na verkeersbord C35,
motoren met vast zijspan mag men dan weer niet inhalen na het bord C35.
Kleine toelichting voor motoren met vast zijspan.
In de motorwereld noemen we dit vaak "permanente" zijspancombinaties.Veel Urals hebben een inschakelbare 2WD (aandrijving op zowel het achterwiel als het zijspanwiel). Dit mechanisme zit vast verbonden aan de eindaandrijving van de motor. Een motor met een vast zijspan bestaat en is vrij algemeen in de wereld van zijspancombinaties. Dit wordt vaak een "starre" of "vaste" verbinding genoemd. In dit geval is het zijspan onverbrekelijk met de motorfiets verbonden, waardoor de combinatie als één geheel stuurt.
Blijft toch vrij ingewikkeld in de toepassing van de wegcode.
het verkeersbord C35.
Met vriendelijke groet
Iese.
-
bert.covens
Als het 1 geheel is, en je de zijspan niet kan afkoppelen is 't idd weer een àndere zaak.Iese schreef: 23 feb 2026, 20:27 Kleine toelichting voor motoren met vast zijspan.
Kan idd nooit kwaad.Iese schreef: 23 feb 2026, 20:27 Blijft toch vrij ingewikkeld in de toepassing van de wegcode.
het verkeersbord C35.
Met vriendelijke groet
Iese.
Al was het maar omdat -als het PV tijdig verzonden wordt- de bewijslast integraal bij jou ligt als je dat PV wil betwisten.