18M verlopen, hoe nieuwe aanvragen?
-
kristy05
18M verlopen, hoe nieuwe aanvragen?
Hey,
mijn 18M rijbewijs is verlopen, (ik had een bijlage 4 aangevraagd om nog eens rijexamen af te leggen maar het luktte niet.) Ik moet dus weer mijn theoretisch examen afleggen en kan volgens mijn rijschool een 12M rijbewijs afhalen erna. Is het dus op geen manier meer mogelijk om een 18M rijbewijs te hebben zonder nog eens 20u te volgen?
mijn 18M rijbewijs is verlopen, (ik had een bijlage 4 aangevraagd om nog eens rijexamen af te leggen maar het luktte niet.) Ik moet dus weer mijn theoretisch examen afleggen en kan volgens mijn rijschool een 12M rijbewijs afhalen erna. Is het dus op geen manier meer mogelijk om een 18M rijbewijs te hebben zonder nog eens 20u te volgen?
-
bert.covens
Re: 18M verlopen, hoe nieuwe aanvragen?
Ja. Eigenlijk heb je twee opties als je nu praktijkexamen wil afleggen :kristy05 schreef: 29 dec 2025, 12:02 Hey,
mijn 18M rijbewijs is verlopen, (ik had een bijlage 4 aangevraagd om nog eens rijexamen af te leggen maar het luktte niet.) Ik moet dus weer mijn theoretisch examen afleggen en kan volgens mijn rijschool een 12M rijbewijs afhalen erna.
- Ofwel 6 uur rijles, en direct examen verplicht met de rijschool, met het stage-attest.
- Ofwel 6 uur rijles, een M12 aanvragen, begeleider moet een vormingsmoment volgen (origineel attest meebrengen naar het praktijkexamen). Je kan met de eigen auto en je begeleider het praktijkexamen afleggen. Of je kan via de rijschool. Die keuze is dan vrij.
Hoeveel pogingen heb je intussen gedaan voor je praktijkexamen ?
Neen.kristy05 schreef: 29 dec 2025, 12:02 Is het dus op geen manier meer mogelijk om een 18M rijbewijs te hebben zonder nog eens 20u te volgen?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
kristy05
Ik ben vandaag voor de derde keer gezakt spijtig genoeg. Het was erger dan mijn 2de keer waar ik tenminste het hele rit mocht doen. Ik deed na mijn 2de keer 6u verplichte rijles, maar ik vind dat mijn rij instructeur niet zo goed was. Hij heeft wel een paar van mijn fouten verbetert waarvoor ik dankbaar ben, maar hij maaktte vaak kleinerende grappen zoals dat ik zeker 24uren in de auto moet de dag voor het examen als ik ooit zou willen slagen en dat ik mijn verwachtingen zeker niet hoog mag leggen. Het examen ging zoals hij al zei heel slecht en dat deed me echt twijfelen aan mijn vaardigheden want vorige keer ging het echt nog oke.
Ik denk dat zelfzekerheid mij vorige keer echt heeft geholpen om kalm te blijven. ik reed al zeker meerdere keren per week en zeker 1 keer per week rond het examencentrum. Bij de 3de keer was mijn m18 verlopen waardoor ik met een bijlage 4 examen moest doen (waardoor ik ook niet meer kon oefenen en ja minder zelfzeker was zeker met mijn rij instructeur's commentaar.) Ik ga voor de volgende keer met onze auto thuis rijden waar ik aan gewend ben en met mijn lieve mama naast mij die mij in deze periode aanmoedigt. Als je tips hebt mag je die altijd geven
Ik denk dat zelfzekerheid mij vorige keer echt heeft geholpen om kalm te blijven. ik reed al zeker meerdere keren per week en zeker 1 keer per week rond het examencentrum. Bij de 3de keer was mijn m18 verlopen waardoor ik met een bijlage 4 examen moest doen (waardoor ik ook niet meer kon oefenen en ja minder zelfzeker was zeker met mijn rij instructeur's commentaar.) Ik ga voor de volgende keer met onze auto thuis rijden waar ik aan gewend ben en met mijn lieve mama naast mij die mij in deze periode aanmoedigt. Als je tips hebt mag je die altijd geven
-
bert.covens
Met de eigen autokristy05 schreef: 29 dec 2025, 13:22 IIk denk dat zelfzekerheid mij vorige keer echt heeft geholpen om kalm te blijven. ik reed al zeker meerdere keren per week en zeker 1 keer per week rond het examencentrum. Bij de 3de keer was mijn m18 verlopen waardoor ik met een bijlage 4 examen moest doen (waardoor ik ook niet meer kon oefenen en ja minder zelfzeker was zeker met mijn rij instructeur's commentaar.) Ik ga voor de volgende keer met onze auto thuis rijden waar ik aan gewend ben en met mijn lieve mama naast mij die mij in deze periode aanmoedigt. Als je tips hebt mag je die altijd geven![]()
Opgelet: Dat kan énkel met een voorlopig rijbewijs M12.
De begeleider moet een vormingsmoment volgen. Dat wordt gecontroleerd door het examencentrum.
Met een stage-attest (vroeger ook wel gekend als "bijlage 4"), kan je énkel met de erkende rijschool het praktijkexamen afleggen. Je mag ook niet meer thuis oefenen met de eigen wagen
-
kristy05
hey,
Ik heb al rijexamen afgelegd met de rijschool met de bijlage 4. Ik ga opnieuw theorie examen doen zodat ik met mijn ma kan rijden.
Ik heb al rijexamen afgelegd met de rijschool met de bijlage 4. Ik ga opnieuw theorie examen doen zodat ik met mijn ma kan rijden.
-
bert.covens
Je theorie opnieuw afleggen, en daarin slagen is stap 1. Maar, zoals ik hierboven al uitgelegd heb, is dat nog niet voldoende om met je ma te mogen rijden.kristy05 schreef: 29 dec 2025, 14:11 hey,
Je MOET daarenboven ook nog:
- Een voorlopig rijbewijs M12 aanvragen.
- Jouw mama komt daar (wellicht) op als begeleider, er kan nog maximaal 1 begeleider extra voorzien worden. Sowieso moet(en) de begeleider(s) aan de voorwaarden voldoen.
- De begeleider (jouw mama) moet ook nog een vormingsmoment volgen. Het examencentrum zal dit controleren.
- Op de achterruit van je auto moet een L hangen. En je moet een extra binnenspiegel voor je begeleider voorzien. Niet enkel voor de dag van je praktijkexamen, maar ook telkens jullie samen gaan oefenen.
-
kristy05
Ik ga na mijn theorie het voorlopig rijbewijs M12 aanvragen en mijn mama gaat volgende week het vormingsmoment volgen. En ja een L gebruikte ik al altijd, hetgeen over de extra binnenspiegel wist ik niet bedankt! Is er iets anders waar ik op moet letten?
-
bert.covens
Het getuigschrift van onderricht dat je die 6 uren rijles gevolgd hebt, heb je op het examencentrum afgegeven bij je derde poging. Dat getuigschrift wordt daar bewaard. Er werd daarbij een interne memo aangemaakt, zodat ook andere examencentra kunnen zien in wélk examencentrum dat getuigschrift ingehouden werd.kristy05 schreef: 29 dec 2025, 15:06 Ik ga na mijn theorie het voorlopig rijbewijs M12 aanvragen en mijn mama gaat volgende week het vormingsmoment volgen. En ja een L gebruikte ik al altijd, hetgeen over de extra binnenspiegel wist ik niet bedankt! Is er iets anders waar ik op moet letten?
De uren die je gevolgd hebt voor je stage-attest (bijlage 4), heb je normaliter sowieso moeten volgen na de vervaldatum van je M18. Daarmee heb je voldoende uren rjiles gekregen om een M12 te kunnen bekomen. Alleen weet ik zeker niet in hoeverre men deze 3de examenpoging zal kunnen zien op het gemeentehuis. Misschien best nog een duplicaat opvragen bij de rijschool voordat je je M12 gaat aanvragen.
Zeker niet om je te ontmoedigen.
Maar het aantal examenpogingen, wordt nooit op nul gezet. Je hebt nu nog 1 examenpoging over. Dus hou er rekening mee, dat éénmaal in bezit van je M12, het je 4de examenpoging zal zijn. Als je dan niet slaagt, dan zal je eerst nogmaals 6 uur rijles moeten volgen, voordat je weer toegelaten wordt voor je 5de poging.
-
Gast
Denk je persoonlijk, dat mijn afgelopen pogingen mijn 4de poging zal beïnvloeden? Dat als examinatoren zien dat ik al 3 keer niet ben geslaagd dat ze strenger zullen zijn?
-
bert.covens
Neen.
De examinator mag zijn beslissing énkel en alleen baseren op wat hij tijdens dàt desbetreffende examen van jou ziet. Ongeacht of dat nu je eerste keer, of je vierde keer betreft.
De beoordeelde fout(en) mogen ook nooit strenger of milder worden beoordeeld in functie van het aantal keer dat je al een examenpoging ondernomen hebt.