Autoweg maxium snelheid

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Alexia Verplancke

Autoweg maxium snelheid

Bericht door Alexia Verplancke »

Beste,
Ik moet over 3 dagen mijn theorie examen afleggen, maar er is 1 iets dat ik echt nog niet begrijp.
Op een autoweg heb ik altijd geleerd dat je maximum 90 km/u mag rijden op een baan met 2 rijstroken en een middenberm en 70 op een rijbaan van 2 rijstroken zonder middenberm.
Nu ik leg mijn examens hier online af om te oefenen maar bij de examen autoweg leer ik hier dat je 120 km/u mag rijden buiten de bebouwde kom met minstens 2 rijstroken en een middenberm. Nu weet ik zelf niet meer wat juist en fout is hopelijk kunnen jullie mij nog helpen voor ik mijn officiële examen moet afleggen.
Alvast bedankt
bert.covens

Re: Autoweg maxium snelheid

Bericht door bert.covens »

Alexia Verplancke schreef: 26 dec 2025, 10:58 Beste,
Ik moet over 3 dagen mijn theorie examen afleggen, maar er is 1 iets dat ik echt nog niet begrijp.
Op een autoweg heb ik altijd geleerd dat je maximum 90 km/u mag rijden op een baan met 2 rijstroken en een middenberm en 70 op een rijbaan van 2 rijstroken zonder middenberm.

Nu ik leg mijn examens hier online af om te oefenen maar bij de examen autoweg leer ik hier dat je 120 km/u mag rijden buiten de bebouwde kom met minstens 2 rijstroken en een middenberm. Nu weet ik zelf niet meer wat juist en fout is hopelijk kunnen jullie mij nog helpen voor ik mijn officiële examen moet afleggen.
Alvast bedankt
Om te beginnen: onthoud aub héél goed dat dit bordje:
Afbeelding.
absoluut NIKS te maken heeft met de geldende maximumsnelheid.
Op een autoweg, geldt dus bvb ook géén minimum verplichte snelheid.

Stel dat je op een autoweg rijdt in de bebouwde kom, zal je in Vlaanderen maximaal 50 km/u mogen rijden, en in het Brussels hoofdstedelijk gewest maximaal 30 km/u in de bebouwde kom. Tenzij verkeersborden dat anders bepalen. En dan gaan verkeersborden steeds boven de snelheidsregels. Dus eigenlijk pas je op een autoweg gewoon de snelheidsborden, en snelheidsregels op exact dezélfde manier toe, zoals je die op àndere (gewone) wegen zou moeten toepassen.

90 km/u, is in Wallonië de maximaal toegelaten snelheid buiten de bebouwde kom, tenzij verkeersborden anders bepalen. In Vlaanderen, en in het Brussels hoofdstedelijk gewest, mag je in de regel 70 km/u rijden buiten de bebouwde kom. Ook hier: tenzij verkeersborden anders bepalen.

120 km/u mag je rijden :
  • op een autosnelweg
  • op een weg buiten de bebouwde kom, met minstens 4 rijstroken waarvan minstens 2 in elke rijrichting, én op voorwaarde dat de rijrichtingen gescheiden worden door iets anders dan wegmarkeringen.
Ook hier telkens: tenzij verkeersborden anders bepalen.

Ik hoop dat je hier al iets of wat mee verder kan. Verder zou ik je aanraden om de hoofdstukken mbt de snelheid, nog héél aandachtig in te studeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie