Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Johan2007

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Johan2007 »

Hallo iedereen. Vandaag heb ik mijn rijexamen afgelegd.
Bij het ontmoeten van mijn examinator vroeg ik voor een gps omdat mijn simkaar geblokkeerd was nadat ik mijn smartphone af heb gezet bij het afleggen van het risicoperceptietest. Waar ik een 7/10 op heb behaald.

Toen trok de examinator al een gezicht. Achteraf werkte mijne terug en ging jij zijn gps terug zetten. Weer een gezicht. Onderweg was jij brutaal en onduidelijk. Achteraf bij de uitslag heeft hij allerlij kleine dingen bij gezet die ik niet eens fout heb gedaan. Zoals niet over de schouder kijken etc... wat ik duidelijk wel heb gedaan. Het is zelfs zo ik opzettelijk de bewiging super duidelijk maakte voor hem. Lang verhaal kort, ik heb echt wel heel goed gereden. En dat gaf hij toe. Maar toch buist hij mij.

Ik ben nu zeer woedend en wil een klacht indienen. Ik heb heel mijn weekend op geofferd voor niets. Voor gewoon iemand die verkeerd uit bed is gestapt. Dit is zeer oneerlijk, on professional en onprofessioneel. Wat zou ik vanaf dit punt doen? Dit was mijn aller eerste examen.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Johan2007 schreef: 01 dec 2025, 13:00 Hallo iedereen. Vandaag heb ik mijn rijexamen afgelegd.
Bij het ontmoeten van mijn examinator vroeg ik voor een gps omdat mijn simkaar geblokkeerd was nadat ik mijn smartphone af heb gezet bij het afleggen van het risicoperceptietest. Waar ik een 7/10 op heb behaald.

Toen trok de examinator al een gezicht. Achteraf werkte mijne terug en ging jij zijn gps terug zetten. Weer een gezicht.
Tip:

Geef een volgende keer je smartphone aan je begeleider, voordat jij het lokaal binnen gaat om de risicioperceptie-test af te leggen. Dan hoef je die niet uit te schakelen, met 't risico dat je 'm nadien (mogelijks) niet meteen opgestart krijgt.

Lukt dat niet, kan je nog altijd de smartphone van je begeleider lenen. Het énige wat je moet kunnen doen, is de gewenste app te openen, het gevraagde adres ingeven, je smartphone in de houder vast klikken. En dan uiteraard je gps instructies volgen.

Heeft je auto een ingebouwde GPS, dan mag je die ook gebruiken.

Dit bespaart de examinator 2x nodeloos over en weer gaan. Na jou, zijn er namelijk nog genoeg andere (minstens even zenuwachtige) kandidaten die ook graag op tijd aan hun praktijkexamen zouden willen beginnen. En het bespaart jou alvast onnodige extra stress omdat je je smartphone aanvankelijk maar niet opgestart krijgt ....
Johan2007 schreef: 01 dec 2025, 13:00 Onderweg was jij brutaal en onduidelijk. Achteraf bij de uitslag heeft hij allerlij kleine dingen bij gezet die ik niet eens fout heb gedaan. Zoals niet over de schouder kijken etc... wat ik duidelijk wel heb gedaan. Het is zelfs zo ik opzettelijk de bewiging super duidelijk maakte voor hem. Lang verhaal kort, ik heb echt wel heel goed gereden. En dat gaf hij toe. Maar toch buist hij mij.

Ik ben nu zeer woedend en wil een klacht indienen.
Klik eens >>> hier voor de geschillenprocedure. Die staat daar stap voor stap uitgelegd.
Johan2007 schreef: 01 dec 2025, 13:00 Ik heb heel mijn weekend op geofferd voor niets. Voor gewoon iemand die verkeerd uit bed is gestapt.
Dat zijn welgeteld 2 dagen ...
Johan2007 schreef: 01 dec 2025, 13:00 Dit is zeer oneerlijk, on professional en onprofessioneel. Wat zou ik vanaf dit punt doen? Dit was mijn aller eerste examen.
Ik zou je aanraden om éérst te kalmeren.

De eerste stap in de geschillenprocedure, heb je helaas al gemist. Je had best meteen ter plaatse een gesprek gevraagd met de hoofdexaminator.

Soit, gedane zaken nemen geen keer. Dus blijft er over: de volgende te nemen stappen in de procedure die je vindt in de link die ik je hierboven gegeven heb. Daar kan je je argumenten op papier zetten. Mogelijks word je ook uitgenodigd, zodat je de kans krijgt om persoonlijk jouw kant van het verhaal te komen vertellen.

Men zal uiteraard ook het dossier opvragen aan het examencentrum. Want ieder verhaal, heeft altijd 2 kanten. De examinator in kwestie maakt een verslag op van hetgeen hij/zij vastgesteld heeft tijdens de rit, en waarop de toegekende beoordelingen precies gebaseerd zijn. Dat verslag wordt dan schriftelijk overgemaakt aan de beroepscomissie.

Nadat de leden van de beroepscomissie kennis genomen hebben van het verslag van de examinator, én van jouw argumenten, nemen zij onafhankelijk en onpartijdig een beslissing in jouw dossier.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Lorena99

Bericht door Lorena99 »

Gisteren mijn rij-examen in Haasrode afgelegd en geslaagd :D

Omdat ik veel aan andere reacties heb gehad, hieronder mijn route (nummer 4):
- examencentrum uitgereden via Hertogstraat
- aan kruispunt links ingeslagen in de Kerspelstraat om te keren - pas op: onderweg vrij dicht bij het kruispunt (tientallen meters wel) wordt het 30/u
- terug links ingeslagen om de Hertogstraat naar beneden te rijden (nog steeds 30!)
- aan kruispunt Naamsesteenweg naar rechts, de sporen over
- aan Mama Wong links inslaan om parking in te rijden
- moest manoeuvre 2 doen: achteruit inparkeren
- erna eruit rijden en je moet de weg verplicht volgen (Prins de lignestraat) - pas op hier is het ff 20/u want woonwijk maar je komt van de parking dus je rijdt normaal niet zo hard
- aan Waversebaan naar links, tot aan Hertog Engelbertlaan, net voor kruispunt zie je bord “einde zone 30”
- je moet Willem De Croylaan op (weg verplicht volgen), aan kruispunt rechts Celestijnenlaan op (daar is nu een wegversmalling door veel werken wat ff spannend was)
- kruispunt van Koning Boudewijnlaan rechts inslaan
- terug de ring op, heel lang eigenlijk tot Tiensepoort
- rechts afslaan de Tiensesteenweg op
- ik moest opeens random achter een auto parkeren om mijn gps in te stellen, ter hoogte van park Michotte ongeveer (had eigen gsm in houder van rijschool) en adres examencentrum ingeven
- aan kruispunt naar rechts ingeslagen op de Meerdaalboslaan en zo richting bestemming

Succes aan iedereen die nog moet gaan! You can do it!

Dit was mijn 3e poging btw :P
decharre

Bericht door decharre »

bedankt voor de route :

heb deze samengevat:

keren : Kerspelstraat , 3001 Leuven
achteruit inparkeren tussen twee auto's aan het plein aan station van Heverlee

https://maps.app.goo.gl/STsdiXiKMgcwL4gX8

op laatste punt Google route ergens achter auto parkeren om gps in te stellen naar examencentrum
B2003

Bericht door B2003 »

Dinsdag 13 januari heb ik mijn rij-examen in Haasrode afgelegd, en van de eerste keer geslaagd! :D

Ik heb geen lessen gevolgd, enkel gereden met mijn begeleider (vader). Dit forum, en de vele routes die gedeeld werden hebben me hierbij wel enorm geholpen. Het vele oefenen van deze heeft ervoor gezorgd dat het examen goed en vrij soepel verliep. Vandaar da ik de mijne nu ook deel!

https://maps.app.goo.gl/7Ut4Xq3CmCWo8eHA9

Mijn manouvers waren:
- Keren in straat (bij mij was dit in de 'Parkdallaan')
- Links S-parkeren (dit moest ik doen achter een auto, zonder auto achter me. Dus met ruim veel plaats! In de 'Familie de Bayostraat')

Hopelijk hebben jullie er veel aan! Veel succes!! X
qqqqqq

Bericht door qqqqqq »

I have passed the exam last week. Super thanks to all useful information here. Here is my route: https://maps.app.goo.gl/MgUQkTPY9PgS3iJo7?g_st=ic
I had reverse parking and turning in the street. Good luck!
RVI

Bericht door RVI »

26.01.2026 , examen afgelegd en geslaagd.
Route :
https://www.google.be/maps/dir/Heverlee ... OUgBUAM%3D

Met GPS vertrekken naar Korenbloemstraat en daar in straat keren, nadien achterwaarts parkeren (tss 02 voertuigen) aan Aldi-Haasrode.
Correcte en rustige examinator.

Dank aak de posts hier op het forum, die hebben zeker geholpen. zelf de routes ook geoefend.
Anoniem029288237

Bericht door Anoniem029288237 »

Ik heb gisteren mijn examen afgelegd 26/1, de examinator was niet echt vriendelijk tijdens mijn manouvers maar door geen enkele andere fouten en goed rijgedrag ben ik geslaagd!

Dit was mijn route: https://maps.app.goo.gl/yTUG9VZ82SFJnJbAA?g_st=ic

Succes!
Annelie

Bericht door Annelie »

Mijn zoon heeft vandaag zijn examen gedaan en geslaagd van de eersre keer! Ik heb 2 jaar hem begeleid hierbij, ongeveer 1x per week oefenen, dus zonder rijschool.
De voorbeelden hier waren heel nuttig voor mij om te gebruiken tijdens het oefenen. Dank daarvoor.

Hij moest de koelvloeistof aanduiden en alle lichten enz. Manoeuvre was keren in de straat, in Kerspelstraat. Dan via Hertogstraat naar Naamsesteenweg. In P. De lignestraat S-parkeren rechts en rond auto wandelen.. Dan blokje rond en via Naamsepoort de ring op tot Tiensepoort. Daar stad in. Heel druk fietsverkeer en massa's voetgangers. Blokje om links, links, links. In Tiensestraat GPS instellen naar examencentrum. Via N3 en N25 terug dus. Vriendelijke examinator.
_______

Bericht door _______ »

2e poging, niet geslaagd helaas
Uit het industrieterrein rijden op de meerdalboslaan (!Voorrang geven aan BEIDE rijstroken was een van mijn foutjes)
Richten zuiden en het rond punt rijden, op het rond punt 180° en terug noordelijk rijden op de meerdalboslaan
Blijven volgen tot aan de T-splitsing met de Tiensesteenweg en naar LINKS
VOOR dat je de sporen oversteekt, naar RECHTS op de spoordijk en naast de sporen blijven rijden
Spoordijk blijven volgen tot aan de Diestsesteenweg en naar LINKS
Baan blijven volgen, onder de sporen door rijden en rechtdoor blijven gaan richting ring van Leuven (rechtdoor omhoog aan het rondpunt)
Ring blijven volgen tot op 6 uur/zuidelijkst punt en afslaan naar RECHTS op de Naamsesteenweg
Naamsesteenweg volgen tot aan de Prins de Lignestraat waar je RECHTS afslaat en meteen LINKS de parking op (vooruit loodrecht inparkeren)
Uit de parking rijden naar LINKS de Prins de Lignestraat op, in deze straat rechts parallel inparkeren
Rijden tot aan de T splitsing en naar LINKS, en dan meteen de eerste LINKS op de Sint-Lambertusstraat
Op de T-splitsing met de Naamsesteenweg naar RECHTS, deze weg volgen tot aan de Hertogstraat waar je naar LINKS afslaat
Hertogstraat helemaal rechtdoor volgen tot deze overgaat in de Ambachtenlaan
Dat was het, veel succes!
vlotte eduard

Bericht door vlotte eduard »

ZEER DRINGEND

Weet niet of het hier de juiste plaats is

Mijn zoon moet op woensdag 04 maart om 06u50 zijn 2de keer praktisch rijexamen in haasrode afleggen
maar de 2de begeleider zegt vandaag ineens af & ik zelf ben momenteel medisch buiten dienst !
is er iemand die zich geroepen voelt of iemand kent die hiervoor geschikt is ? tegen vergoeding natuurlijk
Mijn zoon & ik zouden u zeer dankbaar zijn !
wij zijn van herent
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Ik kan me vergissen maar voor zover ik weet:

- moet de naam van de begeleider op het rijbewijs staan
- is begeleiding tegen betaling niet toegestaan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
vlotte eduard

Bericht door vlotte eduard »

Nochtans stond vorige begeleider er ook niet op !
Dus pakweg moderna , mercator , vab , enz doen dit gratis :roll:
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Een rijschool is geen "begeleider", daar werken gebrevetteerde instructeurs...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

vlotte eduard schreef: 26 feb 2026, 14:37 Nochtans stond vorige begeleider er ook niet op !
Twee vraagjes, om een beetje zicht te krijgen op jullie situatie :
  • Welk type voorlopig rijbewijs heeft uw zoon nu :?: Een M36 :?: Of een M18, waarmee hij ook in z'n eentje mag oefenen :?:
  • Met wie heeft hij vorige keer examen afgelegd :?: Via de rijschool of met de eigen auto in vrije begeleiding :?:
vlotte eduard schreef: 26 feb 2026, 14:37 Dus pakweg moderna , mercator , vab , enz doen dit gratis :roll:
Volgens mij, heeft niemand dat hier beweerd ....
Stefan Peeters schreef: 26 feb 2026, 07:03 Ik kan me vergissen maar voor zover ik weet:

- moet de naam van de begeleider op het rijbewijs staan
Klopt, tenzij het om een M18 gaat.
Maar in dat geval, gaat het eigenlijk niet om een 2de begeleider zoals Vlotte Eduard hem noemt, maar om iemand die z'n zoon vergezeld heeft.
Stefan Peeters schreef: 26 feb 2026, 07:03 - is begeleiding tegen betaling niet toegestaan.
Klopt :

Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B

Artikel 7

Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.

De gebrevetteerde rij-instructeur moet niet op het voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld worden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie