Vraag 21 in contradictie met mijn handboek

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Gast

Vraag 21 in contradictie met mijn handboek

Bericht door Gast »

In mijn handboek: 'Auto Theorieboek België 2025 Rijbewijs B - Handboek voor GOCA - Autorijden van A tot Z - De Theorieboer' wordt er (op pagina 118 - 119) geschreven:

"Daarom is het verboden om de gsm vast te houden tijdens het rijden. Handenvrij (handsfree) bellen is bijna even onveilig, ook al mag dat wel. Dat mag overigens alleen als je gsm verbonden is met het ingebouwde scherm van je dashboard of dis gsm in een geschikte houder zit."

en

"Zelfs dingen die wel mogen, kunnen je flink afleiden. Zo is het niet verboden om je navigatie in te stellen of het radiostation te veranderen. Maar ook dan ben je even niet met het verkeer bezig. "

Het antwoord op vraag 21 zegt echter dat dit fout is. Ik weet niet wat nu correct is... Kan iemand mij helpen?
GRO
Administrator

Re: Vraag 21 in contradictie met mijn handboek

Bericht door GRO »

De wetgeving is in Belgie veel strenger geworden.
Daarenboven moet je tijdens het rijden je handen op het stuur houden.
bert.covens

Re: Vraag 21 in contradictie met mijn handboek

Bericht door bert.covens »

Specifiek voor smartphone of GSM geldt :

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.

Mààr, er is ook nog een algemene regel :

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Qua smartphone of gsm, ... is het duidelijk. Zodra de verbalisant kan vaststellen dat dat ding niet in een specifiek daartoe bestemde houder zit, kan hij elke vorm van gebruik of manipulatie al verbaliseren. Zelfs als je 'm nog maar in de hand houdt, kan en mag hij je al verbaliseren.

Elke àndere handeling waarmee je bezig bent, en die ervoor zorgt dat je op dat ogenblik niet alle nodige rijbewegingen kan uitvoeren, is óók strafbaar. En dat kàn dus ook beteugeld worden. Alleen, zal de verbalisant dan een PV moeten opstellen waaruit dan niet enkel blijkt wélke handeling je uitvoerde. Maar waarin hij ook nog vermeldt waarop hij de vaststelling baseert dat je (daardoor) niet alle nodige rijbewegingen kon uitvoeren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie