Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Inazuma »

Nikitapppp schreef: 27 mei 2025, 13:05 Ik heb vandaag een route gereden van op dit forum. Op een gegeven moment kom je een straat tegen waar 30 op de grond staat en 50 op de borden. Heeft iemand een idee wat je hier moet doen, welke snelheid houd ik best aan?
Enige dat telt zijn de borden

Je komt een massa dergelijke situaties tegen, vooral in Vlaanderen
Zijn telkens verkeersinbreuken door de gemeente ...
Julie

Bericht door Julie »

Brabrara17 schreef: 07 jan 2025, 23:52 Hey Allemaal

Ik ben onlangs geslaagd voor mijn praktijkexamen in Haasrode, met slechts één kleine opmerking :) Dit mede dankzij alle routes op dit forum, dus hierbij deel ik ook die van mij. Ik deed mijn examen om 6u50 dus het was nog vrij rustig op de baan. Mijn manoeuvres waren keren in een straat en rechts s-parkeren.

Ik startte met GPS en moest het adres Korenbloemlaan 5, Blanden ingeven. Hierbij rijdt je langs de expressweg. Toen ik aankwam op de bestemming moest ik keren in de straat. Tip: maak gebruik van de borduur, je mag die aanraken (doe dit wel rustig). Dan heeft hij mij een beetje laten rondrijden in blanden, ik weet de exacte route niet meer. Hier moest ik ergens rechts s-parkeren. Vervolgens werd ik terug nr het examencentrum gestuurd via:
Haasroodsestraat
Blandenstraat
Parkstraat
Geldenaaksebaan
Meerdaalboslaan
Ambachtenlaan

Let goed op de vele voorrangen van rechts in Blanden. En er zijn ook vrij veel snelheidswisselingen tussen 30 en 50km/u. Ik had zelf vooral in het centrum geoefend en eigenlijk nog nooit in Blanden geweest. Dus doe deze route ook zeker eens zodat je bent voorbereid.
Dit was mijn derde poging, en deze keer verliep alles heel vlot. De eerste twee keer maakte ik domme fouten omdat ik heel veel stress had en mezelf veel druk oplegde.
Dus probeer rustig te blijven en ga zonder te veel verwachtingen je examen doen. Je bent waarschijnlijk goed voorbereid en als je geconcentreerd en kalm bent moet het zeker lukken. Ik herhaalde het zinnetje ‘Ik rij rustig en beheerst en zorg ervoor dat de examinator zich veilig voelt’ Dit klink mss dom maar het helpte me wel echt haha. Dus ga zonder te veel verwachtingen naar daar, doe wel zo goed mogelijk je best en vertel jezelf dat slagen bijzaak is.
Succes!🍀🚕
Super! Proficiat!
Welk nummertje koos jij? :)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Julie schreef: 30 mei 2025, 09:53 Super! Proficiat!
Welk nummertje koos jij? :)
Eventjes voor alle duidelijkheid.

Op basis van het nummer dat je ingeeft, zal de computer ad random verplichte doorgangspunten aanduiden. Op de dag van jouw praktijkexamen, zal de computer op basis van nr 2 quasi zeker àndere verplichte doorgangspunten aanduiden. Dat gebeurt op basis van een ondoorzichtig systeem. Anders zou het te gemakkelijk worden.

En zoals je hier op het forum ook al elders kan lezen. Het gaat slechts om doorgangspunten. De examinator is nog altijd vrij in keuze in welke volgorde hij die doorgangspunten opneemt in de route die hij jou laat rijden. Hij/zij kiest ook vanuit welke richting hij hetzélfde kruispunt benadert enz, enz. Behalve de verplichte doorgangspunten, moet de examinator ook nog rekening houden met de 2 maneuvers die hij jou moet laten uitvoeren.

Ik geef hieronder een voorbeeldje van een zowat klassieke farce :

Afbeelding

De kandidaat weet het bordje genoegzaam staan. Hij is er immers al vaak genoeg gepasseerd tijdens de rijles. Maar tijdens het praktijkexamen volgt hij klakkeloos de auto voor hem. Mààr, brute pech : de bestuurder vóór hem woont daar. En die rijdt dus rechtdoor.

Niet zelden daar nog geen uur geleden gepasseerd tijdens de rijles op weg naar 't examencentrum, maar toch : BINGO ! Klakkeloos de bestuurder voor hem gevolgd. En einde examen.

Hoe gek het ook mag klinken. Iemand die geleerd heeft om zélf te kijken naar verkeerssituaties en borden, loopt in zo'n geval véél minder kans om klakkeloos datzelfde bord mee voorbij te rijden.

Leer dus nooit routes uit je hoofd. Je loopt quasi zeker tegen de lamp !
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gastje

Bericht door Gastje »

Vandaag geslaagd voor mijn praktijkexamen :)
Toch ook mijn route eens delen, omdat ik heel veel heb gehad aan de rest van deze thread.
  • Eerst Philipslaan moeten ingeven op de GPS.
    Dus eerst vanaf Ambachtenlaan rechts de Meerdaalboslaan op, via rond punt teruggekeerd en zo naar de Tiensesteenweg.

Dit was al meteen mijn enige fout volgens de examinator: bij het oprijden op de Meerdalboslaan gaf ik niet voldoende voorrang voor een auto op de voorrangsweg (al was die weliswaar nog ver en op de linkerrijstrook). De instructeur van de rijschool zei ook dat dit wellicht geen probleem was geweest als ik iets vlotter en sneller was opgereden, maar kijk hier dus goed uit en wacht desnoods wat langer. Ze rijden er aan 70 dus de afstand is soms kleiner dan je denkt. Ik denk dat mijn zenuwen me hier wat parten hebben gespeeld.

De GPS gaf een heel vreemde route op, waarbij ik eerst naar rechts zou gaan op kruispunt Meerdaalboslaan/Tiensesteenweg, en dan ergens via de Oudebaan onder de Meerdaalboslaan door. Dit is duidelijk niet wat de instructeur voor ogen had want hij zei al snel dat ik de gps mocht negeren en gewoon via de steenweg richting Leuven mocht rijden
  • Dan de Oudebaan en via de Koning Elisabethlaan terug de steenweg op.
  • Vanaf Tiensesteenweg moest ik de borden richting E40 volgen. Op de ring moest ik rechts de G. Vander Lindenstraat in.
  • In de Familie de Bayotstraat moest ik rechts inparkeren.
    Eerlijk gezegd - hier dacht ik dat ik nog eens ging mogen terugkomen. Bij mijn eerste poging zat ik tegen (niet op!) de stoep, bij mijn tweede poging stond ik een stuk te ver, wat ik heb opgelost met nog een mini S-beweging. Daarna stond ik wel behoorlijk perfect.
    Ik denk opnieuw zenuwen, de dagen voordien ging dit altijd vlot.
  • Dan via de Parkstraat de ring over en de Geldenaaksebaan op. Deze blijven volgen tot de Meerdaalboslaan en zo weer naar het examencentrum. Deze moest ik voorbijrijden om daar nog eens te keren in de straat.
Dus, conclusie: blijf vooral rustig, ook als je een fout maakt! En altijd goed kijken, uiteraard.
111

Bericht door 111 »

Hey allemaal!

Vandaag mijn rijbewijs gehaald!! Het was voor mij poging 3, de vorige 2 waren ondertussen al 1,5 jaar geleden wel. Ik heb altijd met begeleiding van mijn ouders gereden, behalve de 6u verplichte rijschool na mijn 2 niet-geslaagde pogingen.
Ik koos nummer 1 en mijn manoevres waren in een rechte lijn achteruit en links S-parkeren.

De examinator vroeg vandaag ook als je je lichten niet op automatisch zet hoe je de stand-, dim- en mistlichten aanzet. Zorg dus dat je die symbooltjes ook kent.

Eerst moest ik Withoflaan 9 in Heverlee in de gps ingeven. Je rijdt dus langs de Hertogstraat (let op voor die zone 30!) en op het kruispunt naar rechts in de Kerspelstraat. Dan Withoflaan door en aan het einde naar links in de Parkdallaan. Daar 20m achteruit rijden.

Dan links in de Leeuwerikenstraat, nog eens links Pakenstraat tot je uitkomt op de Geldenaaksebaan. Daar links richting de ring van Leuven. Dan de ring oprijden. Dit was eigenlijk de eerste plek (naast helemaal het begin) waar geen zone 30 was.

Op de ring net voor de tiensepoort de U-turn nemen. Dan rechts de G. Vander Lindenstraat in, om daar links te S-parkeren. Dan Familie de Bayostraat, rechts Parkstraat in om zo terug op de ring uit te komen, op het kruispunt naar links.

Hier kreeg ik de instructies ‘volg de pijlen richting E40’. Je moest dus op het kruispunt aan de tiensepoort naar rechts rijden, Tiensesteenweg volgen tot je rechts kan aflsaan in de Meerdaalboslaan. Hierna terug Ambachtenlaan in en dan moest ik naar links (vond ik ook raar en nog steeds hahaha), en dan gewoon de weg gevolgd tot ik links kon inslaan richting examencentrum.

De examinator had geen opmerkingen, hij zei enkel dat het makkelijker zou zijn als ik meer in 2e versnelling rij in zone 30, omdat je dan niet de hele tijd moet bijremmen bij een bergaf. Dat was meer een tip dan echt een opmerking.

https://maps.app.goo.gl/jLHWiDRgUfuZjApQ8?g_st=ic

Merci aan iedereen op dit forum, de gedeelde examenroutes hebben echt geholpen!!

Veel succes aan iedereen die aan het oefenen is!!
puam

Bericht door puam »

Opgelet bij bovenstaande kaart (google maps). Dat zal zeker niet de weg zijn die je gevolgd hebt want stuk tussen examencentrum en geldenaaksebaan mag je als auto niet door. (stuk langs OCMW), dat is een zware overtreding.
Gast07

Bericht door Gast07 »

@puam bedoel je dit punt? https://maps.app.goo.gl/HwJdEGfasBAppVUo6?g_st=ac
Daar staat precies toch een bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", als je examen aan het doen bent, ben je toch plaatselijk verkeer lijkt mij (als je gaat oefenen niet)

Gerelateerd aan bovenstaande route (en heel dicht bij het punt waar het hierboven over gaat) had ik nog volgende vraag: hoe moet je voorsorteren om van de Geldenaaksebaan naar links de Meerdaalboslaan op te rijden? De busstrook begint daar, er staan ook wel pijlen naar links. Maar op het gebodsbord zie ik op Google maps precies enkel de busstrook en een pijl om rechtdoor en naar rechts te gaan?
bert.covens

Gast07 schreef: 10 jul 2025, 17:48 @puam bedoel je dit punt? https://maps.app.goo.gl/HwJdEGfasBAppVUo6?g_st=ac
Daar staat precies toch een bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", als je examen aan het doen bent, ben je toch plaatselijk verkeer lijkt mij (als je gaat oefenen niet)
Helaas, pindakaas ! Verkeerd gedacht !

Hou volgende richtlijnen altijd goed in 't achterhoofd :

1. Tijdens de ganse examenrit ben je nooit plaatselijk verkeer.
2. Verkeersborden, zelfs tijdelijke bordjes, gaan steeds boven instructies van je GPS.

Volg dus NOOIT je GPS als die je daar zou willen insturen. Er toch inrijden = gebuisd :idea:
Gast07

Bericht door Gast07 »

Ok maar dan geraak je gewoon nooit terug tot aan het examencentrum? Want langs de andere kant (op dit punt https://maps.app.goo.gl/v7PmaTgsgBP6QbFVA) is die straat ook plaatselijk verkeer. Dus moet je eeuwig in rondjes blijven rijden? Lijkt me straf...
111

Bericht door 111 »

Gast07 schreef: 11 jul 2025, 10:45 Ok maar dan geraak je gewoon nooit terug tot aan het examencentrum? Want langs de andere kant (op dit punt https://maps.app.goo.gl/v7PmaTgsgBP6QbFVA) is die straat ook plaatselijk verkeer. Dus moet je eeuwig in rondjes blijven rijden? Lijkt me straf...
Ik kreeg als uitleg net voor mijn examen dat je tijdens je examen nooit plaatselijk verkeer bent, enkel hier, want anders geraak je inderdaad niet terug haha.

Ter verduidelijking van die google maps enkele posts geleden:
De beschrijving klopt en ik heb mijn best gedaan het uit te tekenen op google maps maar ik zat aan het maximale aantal tussenstops en soms heeft google zelf precies andere routes gekozen. Alleszins, op het einde van de route reed ik de Geldenaaksebaan voorbij, en sloeg en van de Meerdaalboslaan rechtstreeks rechts af in de Ambachtenlaan. Hierna Ambachtenlaan naar links en volgen tot je rechts af kan slaan in de straat van het examencentrum (is idd plaatselijk verkeer maar is een uitzondering). Moest je twijfelen aan de route die google maps geeft, lees dan gewoon de beschrijving.
111

Bericht door 111 »

Hierna Ambachtenlaan naar links en volgen tot je rechts af kan slaan in de straat van het examencentrum (is idd plaatselijk verkeer maar is een uitzondering).
[/quote]

Ik bedoel uiteraard links afslaan in de straat van het examencentrum he 😅
Gast07

Bericht door Gast07 »

bert.covens schreef: 10 jul 2025, 18:40
Gast07 schreef: 10 jul 2025, 17:48 @puam bedoel je dit punt? https://maps.app.goo.gl/HwJdEGfasBAppVUo6?g_st=ac
Helaas, pindakaas ! Verkeerd gedacht !

Hou volgende richtlijnen altijd goed in 't achterhoofd :

1. Tijdens de ganse examenrit ben je nooit plaatselijk verkeer.
2. Verkeersborden, zelfs tijdelijke bordjes, gaan steeds boven instructies van je GPS.

Volg dus NOOIT je GPS als die je daar zou willen insturen. Er toch inrijden = gebuisd :idea:
Toch niet zo "helaas pindakaas, verkeerd gedacht" dus :wink: Er zijn uitzonderingen he, zoals in Haasrode waar het examencentrum dus in een straat voor plaatselijk verkeer ligt.
bert.covens

Gast07 schreef: 12 jul 2025, 06:55 Toch niet zo "helaas pindakaas, verkeerd gedacht" dus :wink: Er zijn uitzonderingen he, zoals in Haasrode waar het examencentrum dus in een straat voor plaatselijk verkeer ligt.
Je kwam dus van de Geldenaaksebaan :?:

Tenzij Google Maps niet meer up to date is, vraag ik mij toch af, wat je >>> hier dan gedaan hebt :?:

Je bent hier nog niet op het examencentrum. En dit verkeersbord voorziet alvast géén uitzondering meer voor plaatselijk verkeer verderop in dezélfde Ambachtenlaan ....

Onder het voorbehoud dat dit verkeersbord er nu nog steeds staat. Ik heb ook geen idee wat de bedoeling van de wegbeheerder hier nu precies was. Wil men verkeer naar VZW De Sterrekes dwingen via de Geldenaaksebaan de Ambachtenlaan in te rijden ? En wil men zowat al het overige verkeer met een bestemming elders in de Ambachtenlaan, dwingen diezélfde weg via de andere kant in te rijden ? Ik weet het ook niet. Wat ik wél weet, is dat het op zich allesbehalve correct gedaan is van de wegbeheerder. Verkeersborden die de toegang of doorgang verbieden, moeten namelijk aangebracht worden op een plaats waar je als bestuurder nog een alternatief hebt om op je bestemming te geraken. En dat alternatief is er hier simpelweg niet. Met je auto, kan je hier alleen nog keren als je nog een alternatieve route wil nemen om op het examencentrum te geraken zonder dit verkeersbord te passeren ....

Ofwel is dit verkeersbord intussen weg gehaald. Ofwel heeft de examinator het om die reden door de vingers gezien als je hier desondanks toch voorbij gereden bent. Men mag jou immers nooit laten opdraaien voor geknoei van de wegbeheerder. Anderzijds kan een examinator dat ook voorkomen, door het op de Geldenaaksebaan even over te nemen van de GPS en de opdracht geven om daar rechtdoor te rijden.

Persoonlijk zou ik nooit de GPS volgen als die daar de short cut wil nemen. Iets handiger dan een PV krijgen, dat je daarna kan proberen te betwisten. Ik zou gewoon iets verder doorrijden, en rechts afslaan naar de N25 Meerdaalboslaan. Vervolgens aan de Volvo garage rechtsaf naar de Ambachtenlaan. Meteen daarna rechtsaf, op de Ambachtenlaan blijven. Even verderop rechts is het examencentrum. Het énige verbodsbord dat je dàn voorbij rijdt, voorziet wel degelijk een uitzondering voor plaatselijk verkeer.
111

Bericht door 111 »

bert.covens schreef: 12 jul 2025, 14:18
Gast07 schreef: 12 jul 2025, 06:55 Toch niet zo "helaas pindakaas, verkeerd gedacht" dus :wink: Er zijn uitzonderingen he, zoals in Haasrode waar het examencentrum dus in een straat voor plaatselijk verkeer ligt.
Je kwam dus van de Geldenaaksebaan :?:

Tenzij Google Maps niet meer up to date is, vraag ik mij toch af, wat je >>> hier dan gedaan hebt :?:

Je bent hier nog niet op het examencentrum. En dit verkeersbord voorziet alvast géén uitzondering meer voor plaatselijk verkeer verderop in dezélfde Ambachtenlaan ....
Ik denk dat het feit dat dat daar allemaal Ambachtenlaan noemt de communicatie hier niet ten goede komt, maar ik ben dat bord niet voorbij gereden, ook niet gepasseerd. Het einde van mijn examen zag er zo uit:

https://maps.app.goo.gl/BJte6dxDWDfACBgW8?g_st=ic, min if meer de route die u beschrijft onderaan uw bericht.
Nathalie77

Bericht door Nathalie77 »

Kan iemand mij soms zeggen hoe ik de routes in mijn Google maps krijg zodat ik die kan starten oefenen.

Als ik op de linken klik krijg ik enkel het vakje voorbeeld. Ik kan de navigatie niet starten.
Heb een Samsung, dus Android.

Hartelijk bedankt!
Plaats reactie