Mag ik hier 30 of 50 km/h over de aangekondigde drempel?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
pdm
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2025, 04:28
Locatie: opglabbeek

Mag ik hier 30 of 50 km/h over de aangekondigde drempel?

Bericht door pdm »

De verhoogde inrichting is netjes aangekondigd met een A14-bord, waardoor de snelheid beperkt is tot 30 km/h. Maar in dit geval staat er een expliciete snelheidsbeperking van 50 km/h bij:

Afbeelding

Volgens een rijinstructeur mag ik toch maar 30 km/h rijden daar. Op zijn minst is dit dubieus toch?
Zou het een verschil maken moest het 50 km/h enkele meters verder staan, of enkele meters eerder staan?

Op de verhoogde inrichting komt een zijstraat uit, het zicht is daar zeer goed en de omstandigheden laten een snelheid van 50 km/h zeker toe, zeker op momenten van weinig verkeersdrukte. Maar mag het?

Ter info: lokatie van verkeerssituatie is weg naar zwartberg in opglabbeek, zie link naar google maps:
https://maps.app.goo.gl/CD79QJnyzvKwxh689
GRO
Administrator
Berichten: 13426
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Mag ik hier 30 of 50 km/h over de aangekondigde drempel?

Bericht door GRO »

Op de verhoogde inrichting: 30 km/h.
In die straat vanaf het bord: 50km/h.
Inazuma
Berichten: 11926
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik hier 30 of 50 km/h over de aangekondigde drempel?

Bericht door Inazuma »

Je kan stellen dat het bord boven de regel (30 km/u op verhoogde inrichtingen) gaat zoals Art 6 vd wegcode doet

Je kan ook stellen dat er geen tegenstrijdigheid is tussen de regel en het bord, omdat je ze beide tegelijk kan naleven
En dat is wat de rechtspraak doorgaans doet ...
Plaats reactie