Hallo,
Ik heb vandaag reeds voor de 7de keer het praktijkexamen in herstel voor de 7de maal geprobeerd in Roeselare.
Ik had een rijverbod opgelopen en heb zeker 3j met een voertuig gereden. Psychologisch en theorie ging vlot, dit was zonder probleem.
Ik heb 2x lessen gevolgd praktijk (2x 2h), de instructeur zei dat ik vlot rij. De andere keren met de wagen van grootmoeder van mijn vriend. Mijn vroegere ervaring heb ik nog, ik ben ondertussen 50.
De enige fouten die ik durf maken op het examen komt door stress.
Ook de snelheid in de gaten houden.
Het parcours doen gaat ook wel vlotjes, soms als de zenuwen minder zijn.
Vandaag was mijn opmerking dat ik vergeten was de handrem op te zetten heb voor het uitstappen na mijn maneuver, parkeren rechts tussen 2 voertuigen.
Ik werd zot ! Normaal doet een auto dit automatisch, als je uitstapt, maar nu niet, en nee, ik had het door de stress niet gecontroleerd...
Wat ook een opmerking was, dat ik teveel schakelde.. Dat staat ook op mijn opmerkingen.
Tja, dat is ook door de zenuwen en het niet te snel willen rijden.
Mijn auto die ik koop zal toch een automatische zijn...
Is er iemand die mij raad kan geven wat ik kan doen om toch nog zo rap mogelijk mijn praktijkexamen vlot te kunnen doen
en geslaagd zijn?
Kan ik veranderen van examencentrum?
Bedankt alvast voor de tips en info,
Veroniek
Herstelexamen praktijk meerdere keren
-
Veroniekdeb
-
bert.covens
Re: Herstelexamen praktijk meerdere keren
Veranderen van examencentrum, is mogelijk.
Mààr, dan moet je eerst via het parket gaan. Je moet hen zelf contacteren met de vraag om in een ander examencentrum je praktijkexamen te mogen afleggen. Pas wanneer zij het dossier overmaken aan het andere examencentrum, en jouw dossier daar bekend is, kan je daar terecht om een praktijkexamen af te leggen.
Als het schakelen problematisch is voor jou, heb ik misschien volgende tip. Je kan en mag je praktijkexamen met een automaat afleggen voor je herstel-examen. Er zal géén code 78 aangebracht worden op je rijbewijs, als je dat destijds behaald hebt met een handgeschakeld voertuig.
Mààr, dan moet je eerst via het parket gaan. Je moet hen zelf contacteren met de vraag om in een ander examencentrum je praktijkexamen te mogen afleggen. Pas wanneer zij het dossier overmaken aan het andere examencentrum, en jouw dossier daar bekend is, kan je daar terecht om een praktijkexamen af te leggen.
Als het schakelen problematisch is voor jou, heb ik misschien volgende tip. Je kan en mag je praktijkexamen met een automaat afleggen voor je herstel-examen. Er zal géén code 78 aangebracht worden op je rijbewijs, als je dat destijds behaald hebt met een handgeschakeld voertuig.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Veroniekdeb
Bedankt,
Had daar ook al aan gedacht. Maar het probleem is dat ik momenteel niet weet waar ik een wagen die automatisch geschakeld is, kan lenen. Juist voor dat examen.
Ik kan geen huren, heb geen rijbewijs, mijn vriend rijdt met een grote Vito.
Grts
Veroniek
Had daar ook al aan gedacht. Maar het probleem is dat ik momenteel niet weet waar ik een wagen die automatisch geschakeld is, kan lenen. Juist voor dat examen.
Grts
Veroniek
-
bert.covens
Je kan misschien via een plaatselijke rijschool examen afleggen ?Veroniekdeb schreef: 10 jul 2025, 18:55 Bedankt,
Grts
Veroniek
Mogelijks vraagt men dat je eerst een evaluatieles neemt om je slaagkansen in te schatten, met daarna een examenbegeleiding.
Ik wil je niet pro / noch contra een rijschool pushen. Maar een andere optie, zie ik ook niet zo meteen. Want er bestaan weliswaar formules waarbij je een leswagen kan huren. Maar daartoe moet je doorgaans weer een attest kunnen voorleggen dat je minstens X aantal lesuren hebbt gevolgd bij een erkende rijschool. En daarbovenop moet je wellicht ook nog een voorlopig rijbewijs kunnen voorleggen. Althans toch verkoopsvoorwaarden in die zin. Dus da's quasi zeker ook al geen optie voor jou concrete situatie.
-
Veroniekdeb
hallo,
Doordat ik mijn rijbewijs in herstel moet halen, kan ik geen voorlopig rijbewijs krijgen.
Mag ik enkel rijden op het examen met een eigen voertuig of een geleend voertuig van een vriend.
Ik mag op geen ander moment oefenen of op de rijbaan komen.
Ik heb al 2x 2h lessen gevolgd met de rijschool. Dat hielp me wel, daar heb ik veel bijgeleerd.
Maar de stress die ik heb op het examen valt niet weg.
Ik zou ook een wagen willen lenen of huren als het kan die AUTOMATISCH is, niet geschakeld.
Want ik kreeg ook de opmerking dat ik teveel bezig ben met schakelen...
Mijn wagen dat ik mij zal aanschaffen zal toch een automaat zijn, dus dat is geen probleem.
Mijn rijbewijs, die op de rechtbank ligt, krijg ik terug, dat maakt niet uit dus hoe ik mijn herstelexamen doe.
Bedankt voor jullie tips
groeten,
Veroniek
Doordat ik mijn rijbewijs in herstel moet halen, kan ik geen voorlopig rijbewijs krijgen.
Mag ik enkel rijden op het examen met een eigen voertuig of een geleend voertuig van een vriend.
Ik mag op geen ander moment oefenen of op de rijbaan komen.
Ik heb al 2x 2h lessen gevolgd met de rijschool. Dat hielp me wel, daar heb ik veel bijgeleerd.
Ik zou ook een wagen willen lenen of huren als het kan die AUTOMATISCH is, niet geschakeld.
Mijn wagen dat ik mij zal aanschaffen zal toch een automaat zijn, dus dat is geen probleem.
Mijn rijbewijs, die op de rechtbank ligt, krijg ik terug, dat maakt niet uit dus hoe ik mijn herstelexamen doe.
Bedankt voor jullie tips
groeten,
Veroniek
-
bert.covens
Nee, uiteraard niet.Veroniekdeb schreef: 11 jul 2025, 19:51 hallo,
Een voorlopig rijbewijs, is een vorm van scholing om een rijbewijs te behalen.
Er bestaat géén type voorlopig rijbewijs dat erop gericht is om te kunnen oefenen om je definitieve rijbewijs terug in bezit te kunnen krijgen na een veroordeling.
Je mag je examen afleggen met eender welk voertuig dat aan de examenvoorwaarden voldoet.Veroniekdeb schreef: 11 jul 2025, 19:51 Mag ik enkel rijden op het examen met een eigen voertuig of een geleend voertuig van een vriend.
Zolang het voertuig waarmee je je aanbiedt maar technisch en administratief in orde is én je de originele boorddocumenten kan voorleggen.
Het énige wat je nodig hebt, is de toestemming van de eigenaar.
Inderdaad !
Jij mag immers uitsluitend rijden tussen jouw adres en het examencentrum om je praktijkexamen te gaan afleggen. Elk ander traject, zelfs deels, is het voor jou sowieso absoluut verboden om te rijden. De auto zal dus ofwel tot bij jou thuis, ofwel op het examencentrum moeten geraken.
Let ook goed op voor eventuele gevolgen mocht er onverhoopt een aanrijding gebeuren met jou achter het stuur in geval de auto niet omnium verzekerd is. Als er geen tegenpartij aansprakelijk gesteld kan worden, kan jouw vriend desnoods via de rechtbank eisen dat jij de schade aan zijn auto vergoedt.
Iedereen die praktijkexamen komt afleggen, heeft last van stress. Dat is normaal.Veroniekdeb schreef: 11 jul 2025, 19:51 Ik heb al 2x 2h lessen gevolgd met de rijschool. Dat hielp me wel, daar heb ik veel bijgeleerd.
Maar het moet binnen werkbare proporties blijven.
Autorijden omvat eigenlijk héél ruw weg geschetst twee grote onderdelen.Veroniekdeb schreef: 11 jul 2025, 19:51 Ik zou ook een wagen willen lenen of huren als het kan die AUTOMATISCH is, niet geschakeld.
1. Alles wat met de bediening van je auto te maken heeft.
2. Alles wat te maken heeft met verkeersdeelname.
Het komt erop aan, om tussen beide de juiste balans te vinden.
Het is dus inderdaad zo, dat het schakelen en de bediening van je pedalen maar beter blindelings kunnen verlopen. Als dat nog teveel aandacht, en teveel energie van je opeist, is dat sowieso nadelig. Het is sowieso minder aandacht voor alles wat te maken heeft met verkeersdeelname.
Als je met een automaat rijdt, vallen er een aantal handelingen weg. En dat betekent dat je meer focus overhoudt voor het overige.
Niettemin : maneuvers uitvoeren, blijft hetzelfde qua moeilijkheidsgraad.
Lengte en breedte inschatten, stuurlogica, ...
Zoals ik al eerder aangaf.Veroniekdeb schreef: 11 jul 2025, 19:51 Mijn wagen dat ik mij zal aanschaffen zal toch een automaat zijn, dus dat is geen probleem.
Als je slaagt in alle opgelegde herstelexamens, én je straftijd erop zit, krijg je je originele rijbewijs weer terug. Er zal géén code 78 op aangebracht worden. Ook niet als je je herstelexamen aflegt met een automaat.