Hey iedereen!
Mijn examen was kort (30min), maar krachtig. Het gedeelte gps werd zelfs overgeslagen (waarschijnlijk door tijdverlies bij manoeuvre keren: zie beneden).
- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De door de examinator gekozen straat was mega klein, paste nog niet eens een auto in de breedte in. Moest het in meerdere keren doen, maar de examinator lachte er zelf wat mee.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achteruit in een vak parkeren aan het examencentrum
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
De locatie van de remvloeistof
Checken van claxon, dimlichten, remlichten, pinkers, mistlichten, ontwaseming
De instelling van de stand van de stoel
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleidend persoon
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn mama
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb 20u rijschool gedaan en 2u externe examenvoorbereiding bij RIJEXPERT.
Anderzijds enorm veel geoefend door elke dag naar werk en terug te rijden, plus in de weekends in Kontich vertoeven met examenroutes in de gps of met vrienden die deden alsof ze examinatoren waren.
Verder op vrije momenten heb ik over heel België rondgereden (Antwerpen stad, Noorderkempen, Lier, Waasland, Limburg, Luik, Luxemburg, Brussel, ...) en alle filmpjes of theorie die er bestond meermaals bekeken (deze website, TikTok, YouTube, risicoperceptietest, ...).
Harde werk loont, want ik heb 9/10 op mijn risicoperceptietest en maar 1 fout op de openbare weg (foute baanligging bij passeren van autos met werken rondom, waren geen gele lijnen aanwezig en was niet over de volle streep gegaan).
Dus van de eerste keer GESLAAGD!
**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****
-
Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****
Proficiat 

Hallo!
ik ben op de eerste poging geslaagd!
- -In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Denijs Westrem (Gent)
Rechts achter mij
- 2 manouvers:
-Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinator heeft de straat gekozen en ik mocht in de straat bepalen waar ik wou keren.
-achterwaarts in vak parkeren
Wij zijn teruggekeerd naar de examen centrum en de examinator wees naar een parkeer vak en zei, 'daar, naast de zwarte auto achterwaart in parkeren'.
1. De kap opendoen en tonen waar de koelstof is
2. pinken naar rechtes, pinken naar links,
3. ruitenwisser aanzetten
4. claxon
5. zeggen waarop ik moet letten als ik vertrek (zithouding, gordel, spiegels,...)
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Een oude vriend
- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb echt pech gehad in het kiezen van mijn rijschool. Zeer slechte lesgevers die mijn heel onzeker gemaakt hebben en niet goed aangeleerd hebben. ik heb een jaar heel veel geoefend (met M18 )om op mijn gemak te kunnen leren rijden.
De reden waarom ik in de eerste poging geslaagd ben:
-Heel veel rijden en oefenen is zeer belangerijk. de examinator zie dat hij in de eerste 5 minuten kan zien of iemand zal slagen of niet en of ze veel gereden hebben of niet. ik heb veel obstakels gehad onderweg: kamion die aan het laden was, een stil staand voertuig etc. ik moest pinken en wachten en deels op het berm rijden op hen voorbij te steken.
-3 sessies examen begeleiding van een zelfstandige rij-instructeur. Die is als een hemel gevallen. Ik heb meer geleerd van hem dan die 20 uren van de rijschool. Hoe hij mij de manoevers aanleerde was zeer goed!
extra tips van mijn examenbegeleider:
-wees nederig en beleefd naar de examinator toe.
-draai heel veel met je hoofd en kijk zeer expliciet naar de spiegels en in je dode hoek
-niet te veel optutten als je naar de examen gaat
-auto moet proper zijn
- installeer waze app op je gsm en gebruik dat als gps. zet de speedometer uit. de gps app moet in het nederlands staan.
-gebruik geen zware perfume
- pinken, veel pinken. when in doubt, pinken.
ik ben op de eerste poging geslaagd!

- -In welk examencentrum ben je geweest?
Sint Denijs Westrem (Gent)
Rechts achter mij
- 2 manouvers:
-Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Examinator heeft de straat gekozen en ik mocht in de straat bepalen waar ik wou keren.
-achterwaarts in vak parkeren
Wij zijn teruggekeerd naar de examen centrum en de examinator wees naar een parkeer vak en zei, 'daar, naast de zwarte auto achterwaart in parkeren'.
1. De kap opendoen en tonen waar de koelstof is
2. pinken naar rechtes, pinken naar links,
3. ruitenwisser aanzetten
4. claxon
5. zeggen waarop ik moet letten als ik vertrek (zithouding, gordel, spiegels,...)
Met begeleider
Een oude vriend
- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb echt pech gehad in het kiezen van mijn rijschool. Zeer slechte lesgevers die mijn heel onzeker gemaakt hebben en niet goed aangeleerd hebben. ik heb een jaar heel veel geoefend (met M18 )om op mijn gemak te kunnen leren rijden.
De reden waarom ik in de eerste poging geslaagd ben:
-Heel veel rijden en oefenen is zeer belangerijk. de examinator zie dat hij in de eerste 5 minuten kan zien of iemand zal slagen of niet en of ze veel gereden hebben of niet. ik heb veel obstakels gehad onderweg: kamion die aan het laden was, een stil staand voertuig etc. ik moest pinken en wachten en deels op het berm rijden op hen voorbij te steken.
-3 sessies examen begeleiding van een zelfstandige rij-instructeur. Die is als een hemel gevallen. Ik heb meer geleerd van hem dan die 20 uren van de rijschool. Hoe hij mij de manoevers aanleerde was zeer goed!
extra tips van mijn examenbegeleider:
-wees nederig en beleefd naar de examinator toe.
-draai heel veel met je hoofd en kijk zeer expliciet naar de spiegels en in je dode hoek
-niet te veel optutten als je naar de examen gaat
-auto moet proper zijn
- installeer waze app op je gsm en gebruik dat als gps. zet de speedometer uit. de gps app moet in het nederlands staan.
-gebruik geen zware perfume
- pinken, veel pinken. when in doubt, pinken.
-
Proficiat 

-
kleine hint.
Niet zozeer het "draaien met het hoofd" is belangrijk.
Want dagelijks vallen kandidaten door de mand omdat ze zo ijverig "draaien met het hoofd", dat ze cruciale dingen écht niet gezien hebben.
Een examinator zal 't snel genoeg doorhebben of je wéét wat er allemaal om je heen gebeurt in 't verkeer of niet.
Niet zozeer het "draaien met het hoofd" is belangrijk.
Want dagelijks vallen kandidaten door de mand omdat ze zo ijverig "draaien met het hoofd", dat ze cruciale dingen écht niet gezien hebben.
Een examinator zal 't snel genoeg doorhebben of je wéét wat er allemaal om je heen gebeurt in 't verkeer of niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Hallo, ik heb mijn theorie-examen in Brussel afgelegd en ben geslaagd. Voor het rijexamen neem ik geen rijlessen; ik rijd alleen met mijn begeleiders. Welk boekje of blad moet ik gebruiken om mijn reis vast te leggen?