Risicoperceptietest
-
Asma
Risicoperceptietest
Beste
Waar kan ik voor de risicoperceptietest oefenen?
Alvast bedankt
Waar kan ik voor de risicoperceptietest oefenen?
Alvast bedankt
-
de rijprof
-
Asma
Re: Risicoperceptietest
Is dit de enige bron om hiervoor te oefenen? Is dit voldoende om te leren?
-
de rijprof
Kijk en onthoud goed wat je gezien hebt als mogelijk gevaar (geheugentest).
Nog 2 voorbeeldfilmpjes van het examencentrum:
http://www.goca.be/nl/p/RPT-Vlaams-Gewest
Dat is het zowat, meer filmpjes, weet ik niet.
Nog 2 voorbeeldfilmpjes van het examencentrum:
http://www.goca.be/nl/p/RPT-Vlaams-Gewest
Dat is het zowat, meer filmpjes, weet ik niet.
-
Jozef
- Medewerker
Beste Asma,
Risicoperceptie zul je in het verkeer voortdurend nodig hebben om ongevallen te vemijden. Het is geen kwestie van een lijstje met dingen waar je moet op letten uit het hoofd te leren. Je zult zien dat er in het verkeer telkens weer dingen gebeuren die je niet voor mogelijk hield, en het zou dan ook onmogelijk zijn om alles wat er kan gebeuren op te sommen.
Risicoperceptie vereist enkel dat je het tot een gewoonte maakt om voortdurend na te gaan welk gevaar een bepaalde situatie zou kunnen opleveren.
Het zal je wel lukken, wees gerust.
Risicoperceptie zul je in het verkeer voortdurend nodig hebben om ongevallen te vemijden. Het is geen kwestie van een lijstje met dingen waar je moet op letten uit het hoofd te leren. Je zult zien dat er in het verkeer telkens weer dingen gebeuren die je niet voor mogelijk hield, en het zou dan ook onmogelijk zijn om alles wat er kan gebeuren op te sommen.
Risicoperceptie vereist enkel dat je het tot een gewoonte maakt om voortdurend na te gaan welk gevaar een bepaalde situatie zou kunnen opleveren.
Het zal je wel lukken, wees gerust.
-
Inazuma
Niet gokken bij deze test !
-
de rijprof
En zo belangrijk is het ook weer niet. Niet slagen (minder dan 6/10) is een voorbehoud.
Je verliest dan ongeveer 10% van je punten (op 100%). Je hebt nog 40% over om te slagen.
Je verliest dan ongeveer 10% van je punten (op 100%). Je hebt nog 40% over om te slagen.
-
Tomgb
Op deze site vind je enkele video's: https://www.risicoperceptie-test.be/
-
bert.covens
Onderstaande, geeft je alvast een redelijk goed voorbeeld van hoe het systeem in elkaar zit :
https://www.risicoperceptie-test.be/
De pereceptie-test voor het praktijkexamen, start met 2 oefenfilmpjes ter voorbereiding.
Per filmpje, moet je minstens 1 risico aangevinkt hebben.
Mogelijks 2 risico's.
Mogelijks zelfs 3 risico's.
En je krijgt nooit een indicatie hoeveel risico's je zou moeten aanvinken in het filmpje dat je zonet te zien kreeg.
Je kan de filmpjes ook niet pauzeren tijdens je praktijkexamen.
Tip : vooral niet gokken.
Want als je een risico aanvinkt dat niet in het filmpje te zien was, krijg je te maken met de gis-correctie.
Je verliest een punt per foutief aangevinkt filmpje.
Er worden regelmatig nieuwe filmpjes gemaakt.
Het heeft dus géén zin om alrap enkele filmpjes uit het hoofd te leren die je ergens online gevonden hebt.
Gebruik die dingen dus liever om je een beeld te vormen van wat je mag verwachten.
In een eerdere posting, kan je lezen dat die test vooraf -wiskundig gezien- minder belangrijk zou zijn.
En dat is inderdaad een nog (te) vaak gehoorde bewering :
"Ach, je examenrit is toch het belangrijkste"
"Och, het is mààr een voorbehoudje als die test niet goed is, dus 't kan eigenlijk geen kwaad"
Ik zou daar toch een kleine kant-tekening bij willen maken.
Want het is een tikkeltje gevaarlijk om er al té licht over te gaan.
Hoe wordt je praktijkrit nu beoordeeld ?
De proef wordt volgens de volgende rubrieken beoordeeld :
1° bediening van het voertuig
2° plaats op de openbare weg
3° bochten
4° kruisen en inhalen
5° richtingsverandering
6° voorrang
7° verkeerslichten en bevelen
8° snelheid en verkeersinzicht
9° gedrag ten overstaan van andere weggebruikers
10° defensief rijden.
11° zelfstandig rijden (GPS / bestemming vinden via wegwijzers)
12° manoeuvres
De rubrieken worden beoordeeld met « goed », « voorbehoud », « onvoldoende » of « slecht ».
Je bent gebuisd van zodra :
- 1 rubriek beoordeeld wordt met « slecht »;
- ofwel 2 rubrieken beoordeeld worden met « onvoldoende »;
- ofwel 1 rubriek beoordeeld wordt met « onvoldoende » en 2 rubrieken met « voorbehoud »;
- ofwel 4 rubrieken beoordeeld worden met « voorbehoud »;
Neem ik nu een simpel voorbeeldje, van een willekeurige kandidaat.
De maneuvers gaan écht niet zoals gehoopt, of zoals hij geoefend had. Daardoor loopt hij voor die rubriek de beoordeling "onvoldoende" op.
Stel nu, dat hij bvb voor de rubriek mbt de voorrang ook nog een beoordeling "voorbehoud" oploopt.
Wat nu met het eindresultaat in bovenstaand voorbeeld
Wel :
6/10 op de risicoperceptie-test vooraf = geslaagd als eindresultaat.
Minder dan 6/10 op de risicoperceptie-test vooraf = gebuisd als eindresultaat.
Het is niet mijn bedoeling om je onnodig bang te maken. Wel hoop ik dat iedereen die hier mee leest nu toch inziet dat de mogelijke gevolgen voor het eindresultaat nu toch ook weer niet onderschat mogen worden.
En voor de lezers die praktijkexamen afleggen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :
Daar werkt het systeem een tikkeltje ànders.
Je moet éérst slagen in de risicoperceptie-test, om de rit openbare weg te mogen afleggen.
Niet geslaagd in die test = gebuisd op je praktijkexamen.
Dus 2x opeenvolgend niet geslaagd voor de risicoperceptietest = verplicht 6 uur rijles. (Ook als je nadien in Vlaanderen je praktijk gaat afleggen).
Maar je kan je risicoperceptie-test wél al op voorhand gaan afleggen.
Ben je geslaagd in de risicoperceptie-test, dan is dat 1 jaar geldig op voorwaarde dat je in Brussel je praktijkexamen aflegt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
RPCT
Eerste keer was ik geslaagd op risico perceptie test. Maar een slecht gehaald op de weg proef.
Tweede keer was ik niet geslaagd op de risico perceptie test en had één onvoldoende op de weg proef. Dus net gepast. Maakt me nog steeds "ziek" als ik er aan denk dat ik door die achterlijke test had kunnen buizen met één ander foutje. Terwijl ik eigenlijk wel een "redelijk capabel" bestuurder ben maar slecht ben in het nemen van die test.
Tweede keer was ik niet geslaagd op de risico perceptie test en had één onvoldoende op de weg proef. Dus net gepast. Maakt me nog steeds "ziek" als ik er aan denk dat ik door die achterlijke test had kunnen buizen met één ander foutje. Terwijl ik eigenlijk wel een "redelijk capabel" bestuurder ben maar slecht ben in het nemen van die test.
-
bert.covens
Ik zou zeggen: maak je er niet meer druk om. 't Is het niet waard om er nu nog je gezondheid bij in te schieten, of je er nog ziek in te laten maken. De examinator heeft jouw capaciteiten als "redelijk capabel bestuurder" duidelijk ook wel gezien. Anders had je resultaat er anders uitgezien.RPCT schreef: 25 mei 2025, 20:25 Eerste keer was ik geslaagd op risico perceptie test. Maar een slecht gehaald op de weg proef.
Je bent geslaagd. En dat is uiteindelijk het énige dat telt. Nipt of niet, speelt geen rol meer.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken