Beste
Mijn zoon is net geslaagd voor zijn theoretisch examen, maar nog geen 18jaar.
Dus we hebben een M36 aangevraagd met 2 begeleiders.
Nadien zal hij zodra er plek is bij de rijschool overschakelen naar M18, kan dit alvorens hij 18jaar is?
En moeten wij als begeleiders nu ook al een vormingscursus als begeleider volgen of mogen we nu al starten met rijden?
Want hij zal uiteindelijk zijn praktijk afleggen met een rijinstructeur.
Wie weet het juiste antwoord?
Vriendelijke groeten
Evi
Vormingscursus
-
GRO
- Administrator
Re: Vormingscursus
Als uw zoon via onze site heeft geleerd, dan heeft hij vermoedelijk gratis ons praktijkboek downgeload. Lees dat alvast eens goed door.
Als je zoon van plan is om weldra 20 uur praktijles te gaan volgen in een rijschool, is het om verschillende redenen niet zo een goed idee om eerst een M36 aan te vragen.
Leren rijden kan hij vanaf 17. Een echt rijbewijs kan hij pas krijgen als hij 18 is.
Als je zoon van plan is om weldra 20 uur praktijles te gaan volgen in een rijschool, is het om verschillende redenen niet zo een goed idee om eerst een M36 aan te vragen.
Leren rijden kan hij vanaf 17. Een echt rijbewijs kan hij pas krijgen als hij 18 is.
-
bert.covens
Dan zal nu een voorlopig rijbewijs M36 ontvangen.Evir schreef: 31 jan 2025, 22:21 Beste
Mijn zoon is net geslaagd voor zijn theoretisch examen, maar nog geen 18jaar.
Dus we hebben een M36 aangevraagd met 2 begeleiders.
Nadien zal hij zodra er plek is bij de rijschool overschakelen naar M18, kan dit alvorens hij 18jaar is?
En moeten wij als begeleiders nu ook al een vormingscursus als begeleider volgen of mogen we nu al starten met rijden?
Want hij zal uiteindelijk zijn praktijk afleggen met een rijinstructeur.
Wie weet het juiste antwoord?
Vriendelijke groeten
Evi
Wat nu als uw zoon op basis van dit voorlopig rijbewijs M36 zijn praktijkexamen gaat afleggen als hij 18 jaar oud is ? Wel, dan moet de begeleider inderdaad een vormingsmoment gevolgd hebben. En wel sinds minstens 5 maanden.
Deze verplichting geldt óók als uw zoon zijn praktijkexamen via de rijschool gaat afleggen.
Het feit dat u dit vormingsmoment gevolgd heeft, verschijnt op uw burgerprofiel. Maar geef het originele attest van dit vormingsmoment mee met uw zoon. Dan kan de rij-instructeur dit mee voorleggen aan het examencentrum. Op basis van uw rijksregisternummer (vermeld op het attest), zal het examencentrum dan controleren of u dit vormingsmoment tijdig gevolgd heeft.
Vergeet zeker niet het attest mee te geven. Want op het voorlopig rijbewijs van uw zoon, staat u immers enkel met uw naam vermeld. Daarmee heeft het examencentrum te weinig info om dit te kunnen controleren.
Het attest van het vormingsmoment, krijg je sowieso terug. Het is immers 10 jaar geldig.
Opgelet: géén vormingsmoment gevolgd ? Of niet sinds minstens 5 maanden ?
==> Géén praktijkexamen als uw zoon examen wil afleggen met zijn M36 ! Ook niet als hij het examen via de rijschool aflegt !
Uw zoon wil overschakelen van M36 naar M18. Maar hoe zit dat dan precies ?
Uw zoon moet minstens 20 uur rijles volgen bij een erkende rijschool.
+ de instructeur moet hem voldoende bekwaam achten om alleen te gaan verder oefenen.
De erkende rijschool overhandigt een bekwaamheidsattest aan uw zoon.
Aangezien rijlessen bij een erkende rijschool 3 jaar geldig zijn, kan hij die inderdaad NU al volgen als hij dat wilt.
Mààr : de omruiling van M36 naar M18, kan pas gebeuren van zodra hij effectief 18 jaar is.
Dus opnieuw ongeveer 25 euro om dit nieuwe type voorlopig rijbewijs aan te vragen.
Als uw zoon dit type voorlopig rijbewijs M18 heeft, moet u inderdaad géén vormingsmoment gevolgd hebben.
Opgelet: hij mag met dit voorlopig rijbewijs M18 ook in z'n eentje oefenen.
==> Mààr: als uw zoon zijn praktijkexamen gaat afleggen, MOET er iemand mee die aan de voorwaarden voldoet !
U geeft aan, dat dat hij zijn praktijkexamen via de rijschool wil afleggen. Dus dit is in uw geval uiteraard géén probleem.
De voornaamste oorzaken waarom een praktijkexamen niet doorgaat om administratieve redenen ?
* De begeleider heeft het vormingsmoment niet gevolgd bij M36 of M12. (tenzij uitgereikt vóór 1 maart 2024)
* De begeleider heeft het vormingsmoment wél gevolgd, maar nog géén 5 maanden geleden bij M36. (tenzij na omruiling van M18 nr M36)
* de kandidaat wisselt van type voorlopig rijbewijs, maar op de dag van het praktijkexamen, is de theorie vervallen (3 jaar of langer geleden).
* de kandidaat met een M18 dénkt dat hij ook in z'n eentje praktijkexamen mag afleggen.
* getuigschrift van onderricht (verplichte rijlessen) na 2 opeenvolgende mislukkingen ontbreekt bij de daaropvolgende poging.
mbt de auto :
* om 7u30 géén geldig verzekeringsattest (en op dat tijdstip makelaar nog niet bereikbaar om het alsnog door te mailen)
* keuringsattest vervallen of rode kaart.
En dit valt helaas dagelijks meermaals voor in élk examencentrum.
Dus, bespaar jezelf onnodige frustraties en zorg dat het jou niet overkomt :
Informeer u goed vooraf. Als je je online inschrijft voor het praktijkexamen, léés dan grondig door wat je allemaal aanvinkt. Krijg je een bevestigingsmail van het examencentrum, léés ook die dan grondig door. Is er iets niet duidelijk ? Contacteer de rijschool waar je de rijlessen gevolgd hebt of het examencentrum. Ga je via de rijschool op examen, dan regelt de rijschool die afspraak. Mààr : verschaf je rijschool dan alle nodige info (bvb eerdere mislukkingen enz).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
bert.covens
Het is inderdaad niet zo'n goede strategie, voor diegenen die last hebben van zogenaamd uitstellertjes-gedrag.GRO schreef: 01 feb 2025, 03:11 Als uw zoon via onze site heeft geleerd, dan heeft hij vermoedelijk gratis ons praktijkboek downgeload. Lees dat alvast eens goed door.
Want je kan slechts 1x van type voorlopig rijbewijs wisselen.
En da's inderdaad een gevaarlijke valkuil, waar er al vélen in getuimeld zijn.
"Had ik toen geweten dat ik NU niet meer kan omruilen ...."
Aie, aie, aie .... en dàn wordt 't doorgaans al wat complexer (en vaak vooral ook duurder).
Mààr .... zoals met zoveel dingen, mag je 't niet altijd veralgemenen.
Ik zou 't persoonlijk toch enigszins willen nuanceren.
Mits een goed plan van aanpak, kàn deze strategie wel degelijk werken ....
En ja, zelfs nog voordelen hebben ook.
Ik probeer mezelf te verduidelijken.
Stel dat de zoon nu nog niks onderneemt.
Dus dat hij wacht tot hij 18 is om rijlessen te gaan volgen, en pas dàn zijn M18 aan te vragen.
Dan duurt 't daarna nog eens minstens 5 maanden voordat hij praktijkexamen mag afleggen.
Tegen die tijd, zal hij al minstens 18,5 à 19 jaar oud zijn ....
Wil hij vroeger examen afleggen, dus van zodra hij 18 is ....
ofwel :
met zijn M36, mààr dan moet de begeleider dat vormingsmoment gevolgd hebben sinds minstens 5 maanden op de dag van het praktijkexamen.
Er zijn wachttijden om er zo 1 te kunnen volgen. In sommige regio's loopt dat aardig op.
ofwel :
kan hij NU al rijlessen volgen en alvast beginnen oefenen op basis van zijn M36. (en onder de voorwaarden die daaraan gekoppeld zijn).
Zijn stage van minstens 5 maanden begint NU al te lopen, hij heeft immers al een M36.
Hij kan op 18-jarige leeftijd wisselen van M36 naar M18.
Het praktijkexamen kan alvast geboekt worden, op een datum waarop hij minstens 18 zal zijn.
Bijvoorbeeld een 2-tal weken na de 18de verjaardag, zodat je zéker bent dat hij die dag effectief het voorlopig rijbewijs M18 in bezit heeft.
En hij moet die dag minstens 5 maanden een voorlopig rijbewijs bezitten.
Neem in dit geval de startdatum van het voorlopig rijbewijs M36, en tel daar dan 5 maanden bij.
Het is niet de meest voor de hand liggende aanpak. Maar het is wél een aanpak die in dit concrete geval kàn werken. Althans, op voorwaarde dat er nu alvast goed geoefend wordt met de zoon met de M36, en de te ondernemen acties in de juiste volgorde gedaan worden.
Goed wikken en wegen is nu de boodschap.
Maar dat kan natuurlijk énkel als je vooraf goed de consequenties kent van de gemaakte keuzes.
Ter vergelijking : éénmaal de trein vertrokken is, kan je er niet zomaar terug afspringen.
Je kàn misschien wél nog proberen over te stappen.
Althans : ALS je in het JUISTE station afstapt, en daar op het JUISTE perron de JUISTE trein neemt naar je bestemming.
En dàt kan dan weer énkel als je wijs raakt uit het kluwen van de ingewikkelde dienstregelingen.
Ik hoop dat topicstarter daar nu toch een béétje een duidelijker beeld over heeft.
-
Evir
Beste
Alvast bedankt voor de reactie ....
Dit maakt alles veel duidelijker.
Hij zal starten met een M36 en voorlopig met mij als begeleider leren rijden, dan beginnen zijn 5 maanden te lopen. Half april kan hij starten bij een rijschool met 20 lesuren, opnieuw met zijn M36.
Daarna zal hij opnieuw verder oefenen met mij als begeleider.
Op 19juli 2025 wordt hij 18 jaar en kan hij ofwel bij M36 blijven of anders wisselen naar M18 als hij al alleen wil verder oefenen. Ook dan kan hij al zijn examen praktijk afleggen want zijn de 5 maanden voorbij.
En ik heb 13 febr afspraak voor vormingcursus en zal dit meegeven op de dag van zijn examen.
Klopt dit? Ik denk van wel, maar man vroeger was alles toch veel eenvoudiger!
Nogmaals dank voor de uitleg
Alvast bedankt voor de reactie ....
Dit maakt alles veel duidelijker.
Hij zal starten met een M36 en voorlopig met mij als begeleider leren rijden, dan beginnen zijn 5 maanden te lopen. Half april kan hij starten bij een rijschool met 20 lesuren, opnieuw met zijn M36.
Daarna zal hij opnieuw verder oefenen met mij als begeleider.
Op 19juli 2025 wordt hij 18 jaar en kan hij ofwel bij M36 blijven of anders wisselen naar M18 als hij al alleen wil verder oefenen. Ook dan kan hij al zijn examen praktijk afleggen want zijn de 5 maanden voorbij.
En ik heb 13 febr afspraak voor vormingcursus en zal dit meegeven op de dag van zijn examen.
Klopt dit? Ik denk van wel, maar man vroeger was alles toch veel eenvoudiger!
Nogmaals dank voor de uitleg
-
bert.covens
Op 13 februari 2025, volgt u het vormingsmoment.
Dat verandert de zaak natuurlijk.
Uw zoon bereikt pas op 18 juli de leeftijd van 18 jaar.
Tegen die datum, zal u al sinds ruim 5 maanden uw vormingsmoment gevolgd hebben.
Dus dan bent u daar alvast ruimschoots mee in regel.
Uw zoon z'n theorie zal tegen die tijd nog lang niet vervallen kunnen zijn .
(theorie afleggen kan immers pas vanaf 17 jaar, en slagen is 3 jaar geldig).
Als jullie nu goed kunnen oefenen, en u kan het vormingsmoment volgen op 13 februari ...
Wel, dan zou ik uw zoon adviseren om gewoon onder dekking van zijn M36 het rij-examen af te leggen.
Ik zie dan eigenlijk zelfs geen énkele reden meer om nog ruim 1.000 euro aan rijlessen en daarbovenop nog eens 25 euro te gaan investeren in een voorlopig rijbewijs M18. Trouwens: als uw zoon een voorlopig rijbewijs M18 bezit, is het vormingsmoment niet eens verplicht.
Die ganse procedure om te switchen, is allemaal héél erg omslachtig, nodeloos duur .... en vooral nérgens meer voor nodig in jullie geval. Het zou zinvol kunnen zijn geweest, als jullie nergens meer tijdig terecht konden voor dat vormingsmoment.
Als uw zoon graag alleen rijdt. Wel, éénmaal geslaagd, kan hij z'n definitieve rijbewijs B gaan afhalen. Vanaf dan kan hij óók alleen rijden. Sterker nog: dan vallen ineens ook de beperkingen en voorwaarden van het voorlopig rijbewijs weg.
U geeft aan, dat u het examen zou boeken via de rijschool. Wel, hooguit zou ik dan aanraden om enkele uurtjes rijles met aansluitend een examenbegeleiding te boeken als jullie dat wensen. Het aantal lesuren, dat moeten er dan zeker geen 20 zijn. Enkele uurtjes volstaan normaliter. Zo kan hij nog wat wennen aan het lesvoertuig. Hij krijgt de kans om goed vertrouwd te raken met het verloop van het praktijk-examen. En hier en daar kunnen er mss nog wat puntjes op de i gezet worden.
Blijf ondertussen nog geregeld goed oefenen. Oefen ook de maneuvers in. Oefen ook op het rijden op GPS. En op andere momenten, kan uw zoon gerust online de perceptie-test inoefenen.
Dat verandert de zaak natuurlijk.
Uw zoon bereikt pas op 18 juli de leeftijd van 18 jaar.
Tegen die datum, zal u al sinds ruim 5 maanden uw vormingsmoment gevolgd hebben.
Dus dan bent u daar alvast ruimschoots mee in regel.
Uw zoon z'n theorie zal tegen die tijd nog lang niet vervallen kunnen zijn .
(theorie afleggen kan immers pas vanaf 17 jaar, en slagen is 3 jaar geldig).
Als jullie nu goed kunnen oefenen, en u kan het vormingsmoment volgen op 13 februari ...
Wel, dan zou ik uw zoon adviseren om gewoon onder dekking van zijn M36 het rij-examen af te leggen.
Ik zie dan eigenlijk zelfs geen énkele reden meer om nog ruim 1.000 euro aan rijlessen en daarbovenop nog eens 25 euro te gaan investeren in een voorlopig rijbewijs M18. Trouwens: als uw zoon een voorlopig rijbewijs M18 bezit, is het vormingsmoment niet eens verplicht.
Die ganse procedure om te switchen, is allemaal héél erg omslachtig, nodeloos duur .... en vooral nérgens meer voor nodig in jullie geval. Het zou zinvol kunnen zijn geweest, als jullie nergens meer tijdig terecht konden voor dat vormingsmoment.
Als uw zoon graag alleen rijdt. Wel, éénmaal geslaagd, kan hij z'n definitieve rijbewijs B gaan afhalen. Vanaf dan kan hij óók alleen rijden. Sterker nog: dan vallen ineens ook de beperkingen en voorwaarden van het voorlopig rijbewijs weg.
U geeft aan, dat u het examen zou boeken via de rijschool. Wel, hooguit zou ik dan aanraden om enkele uurtjes rijles met aansluitend een examenbegeleiding te boeken als jullie dat wensen. Het aantal lesuren, dat moeten er dan zeker geen 20 zijn. Enkele uurtjes volstaan normaliter. Zo kan hij nog wat wennen aan het lesvoertuig. Hij krijgt de kans om goed vertrouwd te raken met het verloop van het praktijk-examen. En hier en daar kunnen er mss nog wat puntjes op de i gezet worden.
Blijf ondertussen nog geregeld goed oefenen. Oefen ook de maneuvers in. Oefen ook op het rijden op GPS. En op andere momenten, kan uw zoon gerust online de perceptie-test inoefenen.
-
GRO
- Administrator
Ik schreef dit omdat de eerste uren in een auto het meest belastend zijn voor dat voertuig. Daarenboven wees een onderzoek dat we jaren geleden in samenwerking met de rijscholen hebben gedaan uit dat, alhoewel met de beste bedoeling, begeleiders soms verkeerde rijtechnieken aanleren.Als je zoon van plan is om weldra 20 uur praktijles te gaan volgen in een rijschool, is het om verschillende redenen niet zo een goed idee om eerst een M36 aan te vragen.
-
limol
Ik heb een aansluitende vraag over het vormingsattest voor begeleiders: stel je hebt 2 begeleiders en slechts 1 van hen heeft het vormingsmoment gevolgd (meer dan 5 maand voor het examen); volstaat het dan dat enkel die begeleider meekomt naar het examen of moet je voor de andere begeleider ook een attest kunnen voorleggen?
Is het dan ook een optie om de andere begeleider gewoon terug van je tijdelijk rijbewijs te halen?
Is het dan ook een optie om de andere begeleider gewoon terug van je tijdelijk rijbewijs te halen?
-
bert.covens
Om praktijkexamen te mogen afleggen, volstaat het dat u het attest kan voorleggen van de begeleider die het vormingsmoment sinds minstens 5 maanden gevolgd heeft, op de dag van het praktijkexamen.limol schreef: 13 feb 2025, 13:55 Ik heb een aansluitende vraag over het vormingsattest voor begeleiders: stel je hebt 2 begeleiders en slechts 1 van hen heeft het vormingsmoment gevolgd (meer dan 5 maand voor het examen); volstaat het dan dat enkel die begeleider meekomt naar het examen of moet je voor de andere begeleider ook een attest kunnen voorleggen?
meenemen :
* identiteitskaart kandidaat.
* voorlopig rijbewijs kandidaat.
* identiteitskaart begeleider.
* rijbewijs begeleider.
* attest vormingsmoment van de begeleider dat sinds minstens 5 maanden geleden gevolgd werd op de dag van het praktijkexamen.
* nog geldig verzekeringsattest auto (mag ook digitaal getoond worden).
* inschrijvingsbewijs van de auto.
* indien auto ouder dan 4 jaar: nog geldig keuringsbewijs van de auto.