Koppeling in bocht

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gratisrijbewijs

Koppeling in bocht

Bericht door Gratisrijbewijs »

Beste,

Ik had een vraagje omtrent het gebruik van de koppeling in een bocht. Wanneer ik een bocht maar naar rechts (scherp), heb ik vaak gemerkt dat wanneer mijn auto in tweede versnelling staat begint te ratelen omdat de snelheid waarmee ik de bocht neem te traag is voor de tweede versnelling. Om dit te verhelpen druk ik tijdens het maken van een bocht lichtjes op de rem en druk ik de koppeling helemaal in. Wanneer ik de bocht heb gemaak zet ik mijn voet op de accelator en haal ik mijn andere voet lichtjes van de koppeling. Is wat ik doe toegestaan of niet? Ik zet mijn druk elke keer mijn koppeling in, in een bocht samen met een beetje rem uit voorzorg dat de auto misschien zou beginne ratellen bij het nemen van de bocht aan een te lage snelheid. Het opvoeren vab de snelheid is vaak ook geen optie, want dan maak ik de bocht veel te snel en moet ik enorm snel het stuur draaien.

Alvast enorm bedankt voor uw hulp
GRO
Administrator
Berichten: 12938
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Koppeling in bocht

Bericht door GRO »

Remmen in een bocht mag niet. Wat gas bijgeven wel.
Het opvoeren vab de snelheid is vaak ook geen optie, want dan maak ik de bocht veel te snel en moet ik enorm snel het stuur draaien.
Dat is dan toch een heel speciale bocht, heb ik de indruk.
Gast

Re: Koppeling in bocht

Bericht door Gast »

Mag mij voet niet lichtjes op de rem staan bij het maken van een 90 graden bocht bijv. Wanneer ik mij voet niet om de koppeling druk begint de auto te ratellen omdat ik de bocht te traag neem... dus uit voorzorg druk ik telkens de kopeling in en zodat de auto niet opeens begint te versnellen omdat ik de kopeling in druk, druk ik zachtjes om de rem
Inazuma
Berichten: 11693
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Koppeling in bocht

Bericht door Inazuma »

Als de auto begint te "ratelen" zoals je het noemt, past de gekozen versnelling niet bij je snelheid

De VAG TDI's hebben bvb notoir lange versnellingsbak verhoudingen, die durven wel eens tegenpruttelen bij haakse bochten

SChakel ofwel terug naar eerste voor je de bocht om gaat, ofwel maak je een "doorstart" met de koppeling alsof je zou vertrekken, maar dan van lage snelheid ipv vanuit stilstand, in tweede

Zorg dat je dit enkel in korte , zeer trage bochten doet :!:
Anders ga je er opmerkingen over krijgen ...
Inazuma
Berichten: 11693
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Koppeling in bocht

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 02 feb 2025, 15:18 Remmen in een bocht mag niet.
Remmen in een bocht is niet ideaal, maar kan perfect zeker met een auto, en indien nodig: DOEN :!:
Rijbewijspe

Re: Koppeling in bocht

Bericht door Rijbewijspe »

Ik rijd dus inderdaad in een TDI en zoals je zegt bij sommige bochten beginnen ze wel als eens te ratellen, zelf al zit ik in tweede versnelling.... een bocht naar rechts van 90 graden is soms al een probleem haha. Is terugschakelen naar 1ste versnelling niet een beetje te? Want daarvoor moet mijn auto quasi stilstaan anders laat de versnellingsbak mij niet terugschakelen naar eerste? Of is hiervoor een andere techniek? Daarbij bedoel je met "doorstart" eigenlijk tijdens de bocht koppeling indrukken en na de bocht lichtjes laten opkomen met een beetje gas? Eigl zoals opstarten in 1ste versnelling maar dan in tweede versnelling aangezien de auto niet stilstaat maar een beetje vaart heeft na de bocht...
Inazuma
Berichten: 11693
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Koppeling in bocht

Bericht door Inazuma »

Rijbewijspe schreef: 03 feb 2025, 22:44 Is terugschakelen naar 1ste versnelling niet een beetje te?
Het werkt heel goed eens je dat onder de knie hebt
Ik heb 1000en km in stadsverkeer met kleine VW TDIs

Met 6 versnellingen is het wat beter, maar zeker in die met 5 versnellingen is 2de echt te lang
(ttz, rijdt al relatief snel bij 1000 tpm)

Want daarvoor moet mijn auto quasi stilstaan anders laat de versnellingsbak mij niet terugschakelen naar eerste? Of is hiervoor een andere techniek?
Gas geven voor je versnellingspook in 1ste probeert te zetten

Dus ontkoppelen, wat gas bijgeven, en dan pas pook naar 1 proberen zetten
Als je het goed doet gaat het zacht


Zonder gas wil die idd niet eens in eerste versnelling :!:
NIET proberen te forceren

NIET lichtjes tegen pook duwen tot hij er in valt (zonder gas geven) al zal je dat her en der lezen

Als je een schurend / taktaktak geluid hoort alsof er dingen langs/over elkaar schuren: dat is exact wat er dan gaande is met wat tandwielen, en is NIET gezond ...

Daarbij bedoel je met "doorstart" eigenlijk tijdens de bocht koppeling indrukken en na de bocht lichtjes laten opkomen met een beetje gas?
Nee
Net voor je aan de bocht begint koppeling induwen, en in bocht laten opkomen met wat gas

Vergelijk het met terug vertrekken nadat je in een file net niet moest stoppen ... vandaar "doorstart"

Eigl zoals opstarten in 1ste versnelling maar dan in tweede versnelling aangezien de auto niet stilstaat maar een beetje vaart heeft na de bocht...
Dat, maar al in de bocht
Plaats reactie