Beste,
Ik had een vraagje omtrent het gebruik van de koppeling in een bocht. Wanneer ik een bocht maar naar rechts (scherp), heb ik vaak gemerkt dat wanneer mijn auto in tweede versnelling staat begint te ratelen omdat de snelheid waarmee ik de bocht neem te traag is voor de tweede versnelling. Om dit te verhelpen druk ik tijdens het maken van een bocht lichtjes op de rem en druk ik de koppeling helemaal in. Wanneer ik de bocht heb gemaak zet ik mijn voet op de accelator en haal ik mijn andere voet lichtjes van de koppeling. Is wat ik doe toegestaan of niet? Ik zet mijn druk elke keer mijn koppeling in, in een bocht samen met een beetje rem uit voorzorg dat de auto misschien zou beginne ratellen bij het nemen van de bocht aan een te lage snelheid. Het opvoeren vab de snelheid is vaak ook geen optie, want dan maak ik de bocht veel te snel en moet ik enorm snel het stuur draaien.
Alvast enorm bedankt voor uw hulp
Koppeling in bocht
Re: Koppeling in bocht
Remmen in een bocht mag niet. Wat gas bijgeven wel.
Dat is dan toch een heel speciale bocht, heb ik de indruk.Het opvoeren vab de snelheid is vaak ook geen optie, want dan maak ik de bocht veel te snel en moet ik enorm snel het stuur draaien.
Mag mij voet niet lichtjes op de rem staan bij het maken van een 90 graden bocht bijv. Wanneer ik mij voet niet om de koppeling druk begint de auto te ratellen omdat ik de bocht te traag neem... dus uit voorzorg druk ik telkens de kopeling in en zodat de auto niet opeens begint te versnellen omdat ik de kopeling in druk, druk ik zachtjes om de rem
Als de auto begint te "ratelen" zoals je het noemt, past de gekozen versnelling niet bij je snelheid
De VAG TDI's hebben bvb notoir lange versnellingsbak verhoudingen, die durven wel eens tegenpruttelen bij haakse bochten
SChakel ofwel terug naar eerste voor je de bocht om gaat, ofwel maak je een "doorstart" met de koppeling alsof je zou vertrekken, maar dan van lage snelheid ipv vanuit stilstand, in tweede
Zorg dat je dit enkel in korte , zeer trage bochten doet
Anders ga je er opmerkingen over krijgen ...
De VAG TDI's hebben bvb notoir lange versnellingsbak verhoudingen, die durven wel eens tegenpruttelen bij haakse bochten
SChakel ofwel terug naar eerste voor je de bocht om gaat, ofwel maak je een "doorstart" met de koppeling alsof je zou vertrekken, maar dan van lage snelheid ipv vanuit stilstand, in tweede
Zorg dat je dit enkel in korte , zeer trage bochten doet

Anders ga je er opmerkingen over krijgen ...
Remmen in een bocht is niet ideaal, maar kan perfect zeker met een auto, en indien nodig: DOEN

Ik rijd dus inderdaad in een TDI en zoals je zegt bij sommige bochten beginnen ze wel als eens te ratellen, zelf al zit ik in tweede versnelling.... een bocht naar rechts van 90 graden is soms al een probleem haha. Is terugschakelen naar 1ste versnelling niet een beetje te? Want daarvoor moet mijn auto quasi stilstaan anders laat de versnellingsbak mij niet terugschakelen naar eerste? Of is hiervoor een andere techniek? Daarbij bedoel je met "doorstart" eigenlijk tijdens de bocht koppeling indrukken en na de bocht lichtjes laten opkomen met een beetje gas? Eigl zoals opstarten in 1ste versnelling maar dan in tweede versnelling aangezien de auto niet stilstaat maar een beetje vaart heeft na de bocht...
Het werkt heel goed eens je dat onder de knie hebt
Ik heb 1000en km in stadsverkeer met kleine VW TDIs
Met 6 versnellingen is het wat beter, maar zeker in die met 5 versnellingen is 2de echt te lang
(ttz, rijdt al relatief snel bij 1000 tpm)
Gas geven voor je versnellingspook in 1ste probeert te zettenWant daarvoor moet mijn auto quasi stilstaan anders laat de versnellingsbak mij niet terugschakelen naar eerste? Of is hiervoor een andere techniek?
Dus ontkoppelen, wat gas bijgeven, en dan pas pook naar 1 proberen zetten
Als je het goed doet gaat het zacht
Zonder gas wil die idd niet eens in eerste versnelling

NIET proberen te forceren
NIET lichtjes tegen pook duwen tot hij er in valt (zonder gas geven) al zal je dat her en der lezen
Als je een schurend / taktaktak geluid hoort alsof er dingen langs/over elkaar schuren: dat is exact wat er dan gaande is met wat tandwielen, en is NIET gezond ...
NeeDaarbij bedoel je met "doorstart" eigenlijk tijdens de bocht koppeling indrukken en na de bocht lichtjes laten opkomen met een beetje gas?
Net voor je aan de bocht begint koppeling induwen, en in bocht laten opkomen met wat gas
Vergelijk het met terug vertrekken nadat je in een file net niet moest stoppen ... vandaar "doorstart"
Dat, maar al in de bochtEigl zoals opstarten in 1ste versnelling maar dan in tweede versnelling aangezien de auto niet stilstaat maar een beetje vaart heeft na de bocht...